• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • 3apåGång

Mamma070912: Åh, vad skönt ändå att du kunde lyssna på hjärtat så du kunde sluta att oroa dig! Jag hade rosa flytning ett par gånger då jag väntade dottern men det var jätte lite och sen inget mer så jag blev inte jätte orolig men ändå lite, man börjar ju fundera så klart!

Hejåhå: Ja vi gjorde också flera UL med vår son, Först ett Nupp som visade sig vara för tidigt och det blev ett nytt senare. Sen ett RUL som också fick göras om för att det var något de inte kunde mäta ordentligt. Sen tillväxt för att magmåttet var litet och till sist ett till RUL som ingår här i v. 32.

• LiJon

... Den samarbetar inte alls så nu ger jag upp godnatt!

• TheMaraja

Har precis läst ikapp en veckas inlägg i den här tråden. Shit va det skrivs! Men det är skoj!! Vet dock inte om jag ska skratta, gråta eller lämna tråden nu....

Vilket fall så har vi köpt en (ha ha) ny vagn till tjejen och vi är så otroligt nöjda! Det blev en Kronan sulky som vi ville ha. Har testat flera olika som Brio, Emmaljunga och Crescent men ingen har känts riktigt bra. Har letat några veckor efter en Kronan på blocket men inte hunnit köpa i tid då den som kom upp här i Stockholm försvann på mindre än en timme. Men för min del känns det bra. Vi har ju tänkt att ha den i några år så då känns det bra att ha nytt och få garanti. Vet inte om jag tycker det är så korkat?! 

För övrigt så har jag gått med i en anonym studie där man lämnar blod i vecka 10-14, vecka 28 och sedan fyra månader efter födseln och efter ett år. De tar även prov på navelsträngen när bebisen är född och ett avföringsprov på bebisen efter några veckor. Det är en studie där man forskar på genetiska sjukdomar för att se om man kan se skillnad på arv och miljö. Det som fick mig att tacka jag tillslut var nog ändå att studien endast genomförs på Danderyd där jag allra helst vill föda. Jag var där med dottern och det var verkligen som att bo på hotell dagarna efter. Så det känns skönt att det är klart redan nu.

• Novalina
    astro skrev 2012-02-03 18:17:05 följande:
    Jag tror att majoriteten vill undvika att diskutera vissa saker (som abort) och i synnerhet då på ett agiterat sätt. 
    Jag läste ditt inlägg som var pro-abort av ekonomiska skäl men mot abort av selektiva skäl och jag tuggade nästan fradga eftersom jag upplever ditt resonemang som in i helvete ogenomtänkt. Så, jag sa det. Kunde inte låta bli.

Men OM vi nu ska ha en diskussion om abortetik, vad sägs om att du startar en tråd om det så att de som vill kan gå in och debattera? Jag för min del hänger gärna på och det finns det säkert fler som gör. Men respektera för 17 att detta är en gravidtråd där - just nu - många går och oroar sig inför RUL och de vill helt enkelt inte prata om abort ö h t just nu. 

Du begriper ju hur ett forum fungerar, eller hur? Det är inte ok att traska in i en tråd om Traderaköp och börja prata om sexualkunskapen i skolan, eller en tråd om småbarns sömnvanor och börja prata om julfirandet hos svärmor, för/mot.

Gravidtråd.
    Inte så svårt att lista ut vad man rimligen pratar om här. Och då är jag ändå FÖR en fri diskussion med högt i tak.

angående UL, länk till SRs kommentar:

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...
    Ttjohoo, ojojoj vilket agiterat inlägg från din sida då! Flört Skrattande

Men du... tänk om jag kanske hade ett bakomliggande syfte med det hela från början?... Tänk om jag visste att detta va en kontroversiell fråga, och tänk om jag ville väcka upp starka känslor - just för att jag tycker att vissa saker engagerar mej mer som person. Så ogenomtänkt va det inte det minska ska jag be att få upplysa fröken om.

Och jag tycker fortfarande att denna diskussion passsar in i en gravidtråd - för det är väl gravida som gör abort, eller ska man bara prata en massa "lull-lull" om totalt ointressanta saker??!...

Om du vill diskutera detta vidare så ber jag dej vänligen starta en egen tråd om det, för jag har då verkligen inget som helst behov av det. Så - nu har jag fått säga mitt. Igen. Hoppas få sätta punkt för detta nu, en gång för alla.

Tack på förhand.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Millas skrev 2012-02-03 18:29:24 följande:
    Och där tycker jag att astro får sätta punkt för denna diskussion!!
    Men tänk om jag som startade den vill sätta punkten själv då, eller ska jag inte få ge svar på tal tycker du eller?...
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    3apåGång skrev 2012-02-03 22:51:23 följande:
    Nej det syntes inte utanpå men jag kunde känna det själv om jag spände magen (Ja det kan jag ju förstås ännu mer nu). Ja jag får nog vänta några år och se om magen går ihop senare för fler barn tänker jag mig inte. Inte så att min mage var stor eller tjock nu innan jag blev gravid, mest bara lite slappare och som sagt det där "hålet" som kändes.
    OK, precis som jag då låter det som.

Vad tror du om det Mamma0712... skrev:

"Angående träning, är ju så himla individuellt. Tror att kroppen behöver återhämta sig ganska länge innan man börjar köra pass igen. Styrka går ju bra efter ett tag men undvik magmusklerna. Dom behöver återhämta sig. För att slippa delade magmuskler har jag för mig att jag läst att man inte ska göra situps det första halvåret? Är jag helt ute och cyklar? Och då ska man börja med de inre musklerna, inte rutorna på magen... Kolla noga på tränings råd för efter gravida så det inte blir fel, om man nu är noga med att bli platt igen. Lätt hänt att man ser gravid ut fast man är vältränad, om magmusklerna inte går ihop."

Detta har jag aldrig hört/läst tidigare - men så kanske det kan va?...
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Mamma070912 skrev 2012-02-03 21:19:16 följande:
    Jag går hemma på vårdnadsbidrag (3000kr skattefritt i månaden), med lilla tjejen. Gäller till barnet är 3 år och det fyller hon i augusti. Och då kommer det ju ett lillasyskon och tar över Man får inte ta ut föräldrapenning eller ha barnet på dagis samtidigt som man får vårdnadsbidrag, men man får jobba hur mycket man vill om man ordnar egen barnpassning.
    Så jag jobbar 1 dag ena veckan och 2 dagar andra, dels för att inte komma helt från jobbet (älskar mitt jobb) och så för att dryga ut kassan. (3000 är ju inte så mycket, men jag har handelslön och tjänar inte mycket annars heller).
    Blev nyfiken, varför har du vårdnadsbidrag ist. för fp?... När kan man få vårdnadsbidrag?
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    TheMaraja skrev 2012-02-04 00:22:46 följande:
    Har precis läst ikapp en veckas inlägg i den här tråden. Shit va det skrivs! Men det är skoj!! Vet dock inte om jag ska skratta, gråta eller lämna tråden nu....

Vilket fall så har vi köpt en (ha ha) ny vagn till tjejen och vi är så otroligt nöjda! Det blev en Kronan sulky som vi ville ha. Har testat flera olika som Brio, Emmaljunga och Crescent men ingen har känts riktigt bra. Har letat några veckor efter en Kronan på blocket men inte hunnit köpa i tid då den som kom upp här i Stockholm försvann på mindre än en timme. Men för min del känns det bra. Vi har ju tänkt att ha den i några år så då känns det bra att ha nytt och få garanti. Vet inte om jag tycker det är så korkat?! 
    Syftar du på mina åsikter om "korkat" att köpa splitt ny, superdyr barnvagn eller?

I så fall så syftar jag inte alls på såna som agerat som du.

Jag syftade på att jag vet flera mammor som köpt 5 eller fler vagnar för ca 10 000 kr/st, just bara för att de vill variera sej och tröttnat, eller vill ha samma som bästa kompisen etc. Och det är inga med jätteinkomster precis heller. De försöker inte ens skaffa en begagnad först, utan det är bara helt nya som gäller. Och deras stackars sambor får typ jobba halv ihjäl sej, bara för att de har sån köphysteri. DET ageraandet tycker jag personligen är ett exempel på "korkat" agerande, men för den skull behöver de ju inte va korkade som personer.

Jag uttryckte väl mej så för att jag bara kände mej så evinnerligt trött "Zzzzzzz..." på denna köphysteri, som vissa (blivande) mammor verkar drabbas av, och det bara är nytt, nytt, nytt (och gärna ju dyrare desto bättre!) som gäller...*suck* 
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • fru Elle

Med dottern jobbade jag heltid fram till 10 dagar innan förlossningen. Hade tänkt vara hemma lite längre men hon kom innan BF. Med sonen blev jag sjukskriven vecka 25. Denna gången tror jag att jag tar semester från vecka 28, 4 veckor innan BF. Dels brukar förskolan vara stängd från vecka 28 här, sen vill jag vara hemma lite längre innan BF.

Igår kom det ut info om semester och vi ska ha lämnat våra önskemål om två veckor. Har inte berättat än och tänkte vänta med det. Men de vill ha in önskemål om annan typ av ledighet man vill ta ut i sommar. Men får fylla i att jag vill vara föräldraledig i augusti ut (har ju två barn sen innan jag kan vara FL för).

Svar på tråden Augustibebis 2012