• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • DetGodaLivet
    LiJon skrev 2012-02-03 18:09:19 följande:
    DetGodaLivet: jag är helt medveten om att man inte vet hur för många UL påverkar barnet, känns som att det blev en missuppfattning här; jag menar inte att jag vill göra UL en gång i månaden, mer att jag skulle önskat mer regelbundna besök hos barnmorskan överlag (där de inte ens gör UL) för att följa upp att allt går bra, kolla ex blodvärde och blodtryck, övriga frågor.. Tycker bara det känns som ett stort glapp mellan besöken. Sen hade jag nog inte tackat nej till ett UL runt vecka 12 för att se att det ser ok ut och kunna slappna av lite fram till RUL, speciellt om jag hade fått tid först i typ vecka 22.

OK visste inte att du hade koll på det, därav förklaringen.

Jag tycker också att det vore rimligt med ett tidigare UL (dvs två totalt i en normal graviditet) det är ju inte mycket ändå och kan skapa väldigt mycket lugn samt förhindra att kvinnor tex. behöver gå nästan halva graviditeten med en ofostrig graviditet som kunnat upptäckas tidigare.    

I mitt län kan man få ett tidigt UL runt v.13 om man väljer KUB vilket erbjuds alla. Det tycker jag är helt fel väg att gå. Jag tror mångahär  tackar ja till KUB bara för att få det extra ultaljudet och då kan ju siffrorna skapa onödig oro om man får låga resultat.

Dessutom är jag emot att KUB erbjuds alla eftersom det (helt felaktigt) signalerar att just Downs Syndrom skulle vara ett ovanligt komplicerat funktionshinder. De flesta län erbjuder bara KUB efter en viss ålder men här erbjuds som sagt alla det, men ingen annan har rätt till ett tidigt UL. Det blir ju jättetokigt tycker jag.
  • DetGodaLivet
    Issan8 skrev 2012-02-03 18:51:17 följande:
    hehe jag har planerat att han ska göra resten här hemma, jag bär ju för sjutton på hans barn Glad
    Och eftersom jag pluggar hemma har jag gjort nästan allt nu i flera månader så har han vart väldigt bortskämd. Dags för honom att känna på familjelivet, inte komma hem och ha middan serverad och sen lägga sig på soffan nu när jag ska börja jobba inte.

Har ni andra som redan varit gravida en gång orkat jobba heltid ganska långt in i graviditeten? 

Jag har jobbat långt in i graviditeten alla gånger, till ca en månad före eller mer. Inte heltod men kanske 70-80%.
  • ellllen83

Jobb och åter jobb. Har haft en totalt kass dag (bilen gick sönder-igen, kassan krashade på jobbet och gav 2 h onödigt slit och köer hela dagen, ordinarie personal på fridag ersatt med extrpersonal med mindre koll, och tillsist en skittrött jag som somnade i omklädningsrummet på lunchen) . Kommer hur som helst få en ersättare redan i april, gå dubbelt och ta ut en hel massa semesterveckor. Det som är roligt är att magen växer så det knakar och att jag också har en man som gör allt markarbete hemma + annat bra :) och så är det ju helg, trevlig helg på er!

• Mamma070912

Mycket ämnen i tråden nu

Jag går hemma på vårdnadsbidrag (3000kr skattefritt i månaden), med lilla tjejen. Gäller till barnet är 3 år och det fyller hon i augusti. Och då kommer det ju ett lillasyskon och tar över Man får inte ta ut föräldrapenning eller ha barnet på dagis samtidigt som man får vårdnadsbidrag, men man får jobba hur mycket man vill om man ordnar egen barnpassning.
    Så jag jobbar 1 dag ena veckan och 2 dagar andra, dels för att inte komma helt från jobbet (älskar mitt jobb) och så för att dryga ut kassan. (3000 är ju inte så mycket, men jag har handelslön och tjänar inte mycket annars heller).

Idag var det min jobbdag, var väldigt bra fram tills lunch. Gick på toa och såg att det kommit rosa flytningar. Vet ju att det i princip inte betyder något och att det är vanligt men blev skakig och jättenervös iaf. Så det var bara att åka hem. Tog fram min lilla doppler och letade och letade. Tog säkert 5 minuter före jag hittade hjärtljudet. Är så glad att jag har den. Annars hade det blivit vidriga dagar av väntan tills man var säker på det ena el andra och ev besök på sjukhus.
    Försöker att använda den väldigt sparsamt om det nu är så att det medför någon risk, men vid såna här tillfällen är den ovärderlig.

Med mitt första barn gjorde vi förmodligen upp mot 10 ul. Först vul (för att vi har ivf-barn), sen stor blödning i v 12, återbesök efter 2 veckor. Rul och sen ville vi kolla könet(!) Sen visade det sig att hon var liten så vi fick gå på tillväxtkontroller ett antal gånger. Frågade då om det var farligt med alla ul och fick till svar att det inte är någon fara och att man får se till riskerna med att inte göra något ul. Det är bättre att hålla koll, såklart. Med andra flickan blev historien väldigt lik, hoppade då över extra könkoll eftersom vi kunde fråga på något av alla de andra ul. (De vill egentligen inte berätta på vårt sjukhus vad de ser, därav den extra turen till privat klinik).

Angående träning, är ju så himla individuellt. Tror att kroppen behöver återhämta sig ganska länge innan man börjar köra pass igen. Styrka går ju bra efter ett tag men undvik magmusklerna. Dom behöver återhämta sig. För att slippa delade magmuskler har jag för mig att jag läst att man inte ska göra situps det första halvåret? Är jag helt ute och cyklar? Och då ska man börja med de inre musklerna, inte rutorna på magen... Kolla noga på tränings råd för efter gravida så det inte blir fel, om man nu är noga med att bli platt igen. Lätt hänt att man ser gravid ut fast man är vältränad, om magmusklerna inte går ihop.

Jises så långt inlägg, ni kanske somnade efter halva Trevlig helg hela högen!

Äntligen kom våra efterlängtade prinsessor!
  • Hejåhå

Issan: jag jobbade fram till v 38, har dock kontorsjobb. Jag var trött, men ville spara på föräldrapengen.

• Hejåhå

Vi gjorde många ultraljud med dottern.
    1) v 6 för att utesluta utomkveds
    2) v 11 kub, BM kunde inte mäta och skickade hem oss
    3) v 12 kub
    4) v 15, på gynakuten pga kraftig blödning
    5) v 18 RUL
    6) v 37 misstanke om sätesbjudning, fick därför göra tillväxt ultraljud
    7) v 38 Ul i samband med vändningsförsök
    8) v 39 Ul innan snitt för att bekräfta sätesbjudning

• LiJon

Gadget; precis! Har bara träffat barnmorskan en gång vid inskrivningen

• 3apåGång
    Novalina skrev 2012-02-03 16:41:45 följande:
    Syntes det utanpå din mage så att säga att magmusklerna va delade?

Min mage är oxå betydligt mkt större nu än såhär tidigt i förra grav.!! Beror säkert på det du säger.

Men uuuu, inge roligt blöjdilemma du!!! Tyst
    Nej det syntes inte utanpå men jag kunde känna det själv om jag spände magen (Ja det kan jag ju förstås ännu mer nu). Ja jag får nog vänta några år och se om magen går ihop senare för fler barn tänker jag mig inte. Inte så att min mage var stor eller tjock nu innan jag blev gravid, mest bara lite slappare och som sagt det där "hålet" som kändes.
Svar på tråden Augustibebis 2012