• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • fru Elle

Jag har köpt mycket saker till våra barn, både billiga och dyra saker, nya och begagnade saker. Till dottern blev det mycket nytt och dyrt och jag gillade att köpa det. Sen har vi haft turen att få mycket av de dyra sakerna i present, bland annat både en UJ singel och en UJ Duo.

Till sonen har vi köpt nya dyra saker med bara för att vi vill. Men det var ju helt klart så att vi hade det mesta kvar från när dottern var liten.

Har själv blivit ganska besviken på kläder som jag har köpt på tradera. Kläder som har blivit förstörda i tvätt, en del kläder har det varit hål på eller fula fläckar. Så kläder gillar jag inte att köpa begagnat, har blivit så besviken. Brukar inte sälja så mycket saker heller. Men brukar ge bort eller låna ut.

Har redan köpt en del saker till kommande barnet, bara för att jag vill. Just barnvagn ska vi nog inte behöva en till, men det har jag trott innan. Sen är väl det inte så bra att köpa saker man inte har råd med oavsett om det gäller barnvagn eller inte.

Kommer ihåg hur roligt det var att välja ut och bestämma vilken barnvagn dottern skulle få.

• DetGodaLivet

Jag blir tvärtom oftare besviken på kläder jag köper nya...att de bleks snabbt i tvätt eller snabbt ser tvättluddiga ut till exempel. När man köper begagnat ser man bättre hur de håller i användning, tex vilka meandi-trycks som blir blekta direkt och vilka som inte blir det.

Köper jag nytt så lägger jag pengar på ekologiskt och fair trade producerat. Jag betalar inte mer för märkeskläder tillverkade i samma hemska sweatshopfabriker för samma låga kostnad som de billiga utan det ska i så fall vara något "verkligt" värde jag betalar för.

Etik och miljö är viktiga frågor för oss, både i det stora och i det lilla. Begagnade kläder är dels bättre för miljön på lång sikt och dels mindre riskabla för den lilla babyn då nya textilier innehåller mycket kemikalier och miljögifter. Det jag köper nytt som ej är ekologiskt tvättar jag innan användning, inte en gång utan flera. Som allergiker/astmatiker är jag givetvis väldigt skeptisk till "kemikaliesamhället" och undviker gift i såväl mat som kläder så långt det går. Då är begagnat ett väldigt bra alternativ.

• DetGodaLivet
    Novalina skrev 2012-02-04 02:59:42 följande:
    Blev nyfiken, varför har du vårdnadsbidrag ist. för fp?... När kan man få vårdnadsbidrag?

Svarar lite om VB...

Det finns i vissa kommuner och är ett bidrag man kan få om man inte utnyttjar barnomsorgen tidigt. Man får 3000 kr i månaden skattefritt från att barnet är 1,5 tills att det är 3 år.

Man får inte ta ut föräldrapenning samtidigt så man måste kunna klara sig på det bidraget, alt. ha extrajobb eller sparade pengar.    

Jag planerar att vara hemma ca 2,5 år och kommer ta ut bidraget sista året. Vi kan klara oss på min sambos lön, han tjänar bra men inte extremt...men vi har inte heller så höga utgifter (ganska lågt huslån, inga billån eller övriga, odlar en del av vår egen mat och lägger inte våra pengar på en massa nya dyra prylar).

Med flera barn så blir ju dagis/fritidsräkningarna en kostnad också som man spar in om man tar ut VB. Men jag har ändå tänkt spara en del för att ha extra buffert till den här perioden.
  • 3apåGång
    Novalina skrev 2012-02-04 02:57:43 följande:
    OK, precis som jag då låter det som.

Vad tror du om det Mamma0712... skrev:

"Angående träning, är ju så himla individuellt. Tror att kroppen behöver återhämta sig ganska länge innan man börjar köra pass igen. Styrka går ju bra efter ett tag men undvik magmusklerna. Dom behöver återhämta sig. För att slippa delade magmuskler har jag för mig att jag läst att man inte ska göra situps det första halvåret? Är jag helt ute och cyklar? Och då ska man börja med de inre musklerna, inte rutorna på magen... Kolla noga på tränings råd för efter gravida så det inte blir fel, om man nu är noga med att bli platt igen. Lätt hänt att man ser gravid ut fast man är vältränad, om magmusklerna inte går ihop."

Detta har jag aldrig hört/läst tidigare - men så kanske det kan va?...
    Ja du, jag har hört att man kan börja träna magmusklerna igen efter 3-4 månader. Gick själv på barnvagnsgympa med lillan då hon var 4 månader och det var massa magövningar. Det är nog individuellt i och för sig hur snabbt magmusklerna har gått ihop efter förlossning. Mina hade ju som sagt inte gått ihop än riktigt efter 11 månaderFörvånad

Angående att träna under graviditeten så tror jag det är väldigt bra. Jag har nästan känt att jag måste för att orka med i slutet då magen blir tung och kroppen måste orka hålla upp allt. Nu tränar jag pilates och bikramyoga, mår jätte bra av det.

Jag håller med dig DetGodaLivet att begagnat är bra både ur miljösynpunkt och speciellt för bebisen då kemikalier är borttvättade redan. Jag har köpt både nytt och beg till mina barn men jag är lite emot att köpa för mycket nytt, speciellt om det luktar mycket och är såna material där man nästan kan känna att det är massa konstiga kemikalier i. Jag känner mig nöjd då jag hittar bättre beg fina saker/kläder.
  • TheMaraja

Novalina: där håller jag med dig. Det mesta köper jag faktiskt begagnat, kläder som dom snabbt växer ur, leksaker är också jättebra. Barnmöbler köper jag verkligen begagnat och så kan man tex köpa egna sängkläder istället. Håller man utkik så är ju blocket en guldgruva

• Aprilia1977

Hej Kvinnor!

Är det fler med mig som har börjat få mardrömmar om den eventuellt kommande bebisen? Drömde att jag åkte ifrån mitt lilla spädbarn, och kom tillbaka efter en lång stund. Märkte att han (ja en pojke ska jag tydligen ha i mina drömmar) inte låg kvar i fönstret där jag lämnade honom. Så upptäkte jag honom på golvet med världens blåtira och flera sår och skrapsår på händer och fötter. Han tittade jättesurt på mig och grät.

Vaknade upp och storbölade! Hmmm.....

BTW, barnvagnar. Fick ett tips från en väninna. Att det är otroligt bra med "rörliga framhjul", då slipper vi hålla på att lyfta barnvagnen varje gång vi ska svänga.... 

Själv vågar jag tyvärr inte titta på barnvagnar än. Det får vänta tills det nästan är dags. Sambon slår lock för öronen så fort jag börjar prata om ditt eller datt. Han förklarade häromdagen att han var så otroligt orolig att bebisen skulle dö innan vi hann se den.

Jag hoppas att ni alla, trots kylan, får en fantastisk helg. Hos oss här i Huddinge är det stråååålande solsken! Solig

Love peace & understanding

• fru Elle

Har som sagt köpt både begagnat och nya saker. Det är just begagnade kläder som jag har blivit så besviken på, speciellt från tradera. Att få hem kläder som har blivit förstörda i tvätt, kläder med hål i och med fläckar på. Har kanske haft otur och köpt kläder av säljare som måste vara blinda. För kläderna har absolut inte varit i det skick som de beskrivit. Men vi har hittat fina saker på loppisar och liknande som har varit i fint skick.

Skulle gärna köpa fler begagnade kläder av många anledningar. Men när man blir besviken gång på gång över klädernas skick så är det nog det som drar mig från att köpa begagnat.

Sen gillar jag med produkter och varor som är producerade under bättre villkor.

• Ellenbmt

Alla säger att man ska sluta oroa sig, även bm. Men hur vanligt är det att man går och tror sig vara gravid men sen vid rul visar det sig att det i te finns något foster, eller att det dog för flera veckor sedan? Utan att den gravida märkt?

• Issan8

när man läser här på forumet känns det som att det är jättevanligt. Jag känner en som fick missfall v.12 och hon är nu under utredning om va som kunde vara orsak. Vet inte om det har någon betydelse men hon är 36 och mannen 46, har för mig jag har läst att missfallsrisken kan vara högre hos kvinnor som är över 35?

Jag blev lite nyfiken på DetGodaLivets situation med att ha vårdnadsbidrag osv, jag bara undrade om din treåring inte går i förskola alls el någon dag i veckan? Sällan man träffar föräldrar som väljer att stanna hemma med sina barn flera år i stället för att ha dom i förskola, blev lite nyfiken på hur det fungerar för er (kanske inte hör till graviddiskussionen sorry..)

Annars har jag aldrig tänkt på det där med begagnade kläder, att bebisen slipper utsättas för lika mycket kemikalier. Jag hade tänkt att köpa stora saker, typ vagn, barnmöbler etc begagnat men tänkte att kläder vill vi ha nya, men nu tror jag att jag har ändrat mig. Struntsamma om de är lite slitna, barnet slipper ju massa färgämnen å andra kemikalier som stannar i kläderna säkert upp till 10 tvättar. Tänk va jag lär mig mycket här  Skrattande 

• Ellenbmt

Jag hittar ingen info om det alls. Men jag har verkligen fastnat i det mentalt... Jag tror att allt är ett skämt... Ett dåligt skämt.
    Kan ibland dra in hela magen. Har gått upp snart tio kilo... Sjukt. Ingen blödning, ingen smärta, ingenting? Förlåt att jag tjatar men usch. Det här är så jobbigt.

Svar på tråden Augustibebis 2012