• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Gadget
    Gadget skrev 2012-02-03 17:13:37 följande:
    ...... Medan vi patienter får höra om att det inte är bevisat att det INTE föreligger en risk som en anledning till att våra icke privata mottagningar erbjuder fler UL......
    Menade förstås som anledning till att de icke privata INTE erbjuder fler UL.
  • Saftmedbulle
    Gadget skrev 2012-02-03 17:13:37 följande:
    Det känns som om det finns ett samband mellan hur "stor" läkare och BM gör denna risken och huruvida det är privata mottagningar eller inte. Vilket i sig kanske inte är så konstigt då de privata tjänar pengar på det. Tänker att det kanske delvis också är det som gör att det inte görs så stor sak av det i andra länder - för att de tjänar pengar på det. 
    Medan vi patienter får höra om att det inte är bevisat att det INTE föreligger en risk som en anledning till att våra icke privata mottagningar erbjuder fler UL.
    Därmed inte sagt att risken är förstorad, snarare tvärtom att de privata förminskar den.

Googlade på skoj på tyska och hittade några länkar till publicerade skrifter där man diskuterar ev risker, men alla länkar till typ tyska familjeliv där någon hört om att det kanske skulle vara farligt blev besvarade med "nej, min kompis gjorde så många UL och ut kom en frisk unge" eller "om det var farligt skulle läkarna inte göra något" eller "min läkare säger att det inte är någon fara". Så helt klart mindre upplyst än här i Sverige.  
    Låter absolut troligt. Kan nog tänka mig att det inte är helt nyttigt, eftersom barnet ju utsätts för en form av strålning.
  • LiJon

DetGodaLivet: jag är helt medveten om att man inte vet hur för många UL påverkar barnet, känns som att det blev en missuppfattning här; jag menar inte att jag vill göra UL en gång i månaden, mer att jag skulle önskat mer regelbundna besök hos barnmorskan överlag (där de inte ens gör UL) för att följa upp att allt går bra, kolla ex blodvärde och blodtryck, övriga frågor.. Tycker bara det känns som ett stort glapp mellan besöken. Sen hade jag nog inte tackat nej till ett UL runt vecka 12 för att se att det ser ok ut och kunna slappna av lite fram till RUL, speciellt om jag hade fått tid först i typ vecka 22.

• astro
    Novalina skrev 2012-02-03 16:59:49 följande:
    De som envisas med att diskutera detta är ju självklart du själv m.fl. som skriver era åsikter ang. mina åsikter.

Vem bestämmer eg. exakt vad som ska diskuteras i denna tråden??!
    Jag tror att majoriteten vill undvika att diskutera vissa saker (som abort) och i synnerhet då på ett agiterat sätt. 
    Jag läste ditt inlägg som var pro-abort av ekonomiska skäl men mot abort av selektiva skäl och jag tuggade nästan fradga eftersom jag upplever ditt resonemang som in i helvete ogenomtänkt. Så, jag sa det. Kunde inte låta bli.

Men OM vi nu ska ha en diskussion om abortetik, vad sägs om att du startar en tråd om det så att de som vill kan gå in och debattera? Jag för min del hänger gärna på och det finns det säkert fler som gör. Men respektera för 17 att detta är en gravidtråd där - just nu - många går och oroar sig inför RUL och de vill helt enkelt inte prata om abort ö h t just nu. 

Du begriper ju hur ett forum fungerar, eller hur? Det är inte ok att traska in i en tråd om Traderaköp och börja prata om sexualkunskapen i skolan, eller en tråd om småbarns sömnvanor och börja prata om julfirandet hos svärmor, för/mot.

Gravidtråd.
    Inte så svårt att lista ut vad man rimligen pratar om här. Och då är jag ändå FÖR en fri diskussion med högt i tak.

angående UL, länk till SRs kommentar:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3826136
  • Millas

Och där tycker jag att astro får sätta punkt för denna diskussion!!

• Gadget

LiJon: jag skulle nog också tyckt att det kändes lite att bara ha ev hälsosamtal och inskrivning innan RUL och sedan nästa besök först efter det. För de är väl så det ser ut på de flesta håll i Sverige även om jag vet att några landsting också har ytterligare ett UL som standard i v 12.
    Kanske egentligen inte för att det behövs mer undersökningar för mamman eller fostret innan dess utan mer bara för att få stilla oro, ställa alla frågor och kanske framförallt få känna att det är på riktigt.

• Issan8

hjälp, plötsligt vill massa familjer ha min hjälp här nere i Schweiz m barnpassning osv....jag är snart klar med min D-uppsats och bara längtar efter att komma ut och jobba och få börja tjäna egna pengar....

Är det dumt att jobba 5-6 dagar i veckan när man är gravid i v.14?
    Jag känner mig pigg och frisk, men det är ju nu när jag inte gör så mycket annat än å pluggar.
    Är det skadligt för bebisen om man sliter på och jobbar ganska intensivt några månader?
    Gubben kommer få göra ALLT hemma, den saken e säker.

Kommer ju inte ha någon mammapeng här i detta landet så vore trevligt att spara ihop en liten kassa även om vi klarar oss bra på mannens lön. 

• Gadget

Issan8: jag tror inte bebisen tar skada så länge du orkar och mår bra. Gör du det låter det som en jättebra möjlighet att lägga undan lite pengar. Och gör mannen resten där hemma så...

• DetGodaLivet
    Issan8 skrev 2012-02-03 18:37:24 följande:
    hjälp, plötsligt vill massa familjer ha min hjälp här nere i Schweiz m barnpassning osv....jag är snart klar med min D-uppsats och bara längtar efter att komma ut och jobba och få börja tjäna egna pengar....

Är det dumt att jobba 5-6 dagar i veckan när man är gravid i v.14?
    Jag känner mig pigg och frisk, men det är ju nu när jag inte gör så mycket annat än å pluggar.
    Är det skadligt för bebisen om man sliter på och jobbar ganska intensivt några månader?
    Gubben kommer få göra ALLT hemma, den saken e säker.

Kommer ju inte ha någon mammapeng här i detta landet så vore trevligt att spara ihop en liten kassa även om vi klarar oss bra på mannens lön. 

Jag är lite i samma sits... jobbar mycket just nu för att få ihop lite extra buffert till föräldraledigheten. Ett vanligt heltidsjobb visseligen men det är mer än jag jobbat någonsin förut och jag har jku mycket omkring mig hemmavid med.

Jag tror dock inte att det är farligt att slita lite extra hårt under graviditeten bara det inte är fysiskt tungt eller man upplever för mycket negativ stress av det. Folk har ju varit gravida i alla tider och alla olika länder och tänk vad en del fått slita. 

Vi har också en bra bas i mannens lön (han är chef inom IT) men pga skattereglerna är det ju mycket svårare att klara sig bra på en lön i Sverige. Jag kommer dels ta ut föräldrapenning och som sagt även spara en hel del i förväg. Man kan få ett bidrag på 3000 kronor i månaden om man är hemma efter att barnet är 1,5 här men då får man inte ta FP samtidigt så den perioden kan ju vara bra att ha undansparat till. 

Även om det är en fördel att vi har föräldrapenning i Sverige har vi ju tyvärr inte så lång föräldrapenningstid att det räcker till när det egentligen är lämpligt för ett barn att börja i förskola. Då måste man dryga ut det själva och det kräver att man anstränger sig lite för att få till det.
  • Issan8

hehe jag har planerat att han ska göra resten här hemma, jag bär ju för sjutton på hans barn Glad
    Och eftersom jag pluggar hemma har jag gjort nästan allt nu i flera månader så har han vart väldigt bortskämd. Dags för honom att känna på familjelivet, inte komma hem och ha middan serverad och sen lägga sig på soffan nu när jag ska börja jobba inte.

Har ni andra som redan varit gravida en gång orkat jobba heltid ganska långt in i graviditeten? 

Svar på tråden Augustibebis 2012