• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • DetGodaLivet
    Gadget skrev 2012-02-03 16:27:09 följande:
    DetGodaLivet: jag känner också att jag inte vill göra UL varje besök pga just det du beskriver att man inte vet om och hur det påverkar även om det för mig varit betryggande hittills innan jag själv känner bebisen.
    Däremot tycker jag det är intressant att när jag nämnt detta för min svägerska i USA (som gjorde UL varannan vecka tror jag då hon jobbar som sjuksköterska och kände någon som hanterade apparaten) och för mina tjejkompisar i Tyskland (som betalade extra för att göra UL vid varje besök) så ser de ut som frågetecken och har aldrig ens hört talas om att det skulle kunna vara förenat med någon risk. Är det bara i Sverige vi talar om det och i så fall varför?

Jag tror inte det bara är i Sverige vi talar om det då flera av de undersökningar som gjorts (om vänsterhäntheten) och den forskning som pågår inte är svensk. Men kanske att det har kommit ut mer till allmänheten här? Min kompis som pluggar till barnmorska säger att de talat väldigt mycket om det under utbildningen och efter vad hon hört skulle hon absolut avråda från extra ultraljud. 
  • 3apåGång
    Novalina skrev 2012-02-03 16:21:33 följande:
    OK, så du har oxå upplevt "hål-känslan" efter grav. Vad tror du själv det beror på? Delade magmuskler eller?...

Gud, då jag ammade - särskilt i början - så bara fooorsade det svett om mej - men nästan bara från pannan, det riktigt rann svettdroppar! Berodde visst på en massa hormoner sa de på BB. Jag drack oxå en massa vatten då jag ammade, blev jättetörstig!
    Ja jag tror det är delade magmuskler. Jag kunde liksom känna hålet lite över och under naveln vertikalt innan jag blev gravid denna gång. Tror även det är därför min mage redan är så stor. Det saknas liksom muskler i mitten som håller in.
    Ja, jag blev både varm och törstig av amningen! Det är ju massa hormoner i kroppen med en nyfödd och pga amningen.

Här har jag haft en jobbig eftermiddag. Sonen tog av blöjan i sitt rum och kladdade ner ALLTING! Har tagit ganska lång tid att städa allt
  • Novalina
    Saftmedbulle skrev 2012-02-03 16:24:32 följande:
    Novalina: Ja... vi VET din åsikt nu... Jag skulle (vänligt, men ändå på riktigt) vilja be dig vara lite lyhörd för de som önskar att detta inte diskuteras just här (det finns andra sådana trådar för dem som söker sådana diskussioner). Mig stör det inte (tycker det kan vara intressant), men man bör nog ändå ta hänsyn till de som inte önskar diskussionen just här. Det är ju ändå, som någon skrev, en gravidtråd...
    Men om vissa envisas med att fortsätta diskutera detta, så måste jag ju få bemöta åsikerna riktade till mej, eller vadå?... Ska inte jag visas den hänsynen då??!

Jag har som sagt inget som helst behov att proklamera ut mina åsikter eg., för jag vet ju själv vad jag tycker och är helt trygg i det. Men jag måste ju erkänna att jag tycker det är lite småkul att bara några åsikter kan orsaka sån otrolig storm, herregud, det är ju bara åsikter liksom!! ´
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • DetGodaLivet

Tror rent krasst att det kanske har att göra med att vi i Sverige inte har så stora individuella valmöjligheter inom sjukvården heller. På ställen där flera vårdgivare konkurrerar om samma kunder tror jag man är snabbae att erbjuda ¨sådant kunderna vill ha, för att locka folk. I Sverige ser vi ju att det görs fler UL i storstäderna där man har möjlighet att välja privata uppdragsgivare.

• Novalina
    3apåGång skrev 2012-02-03 16:37:45 följande:
    Ja jag tror det är delade magmuskler. Jag kunde liksom känna hålet lite över och under naveln vertikalt innan jag blev gravid denna gång. Tror även det är därför min mage redan är så stor. Det saknas liksom muskler i mitten som håller in.
    Ja, jag blev både varm och törstig av amningen! Det är ju massa hormoner i kroppen med en nyfödd och pga amningen.

Här har jag haft en jobbig eftermiddag. Sonen tog av blöjan i sitt rum och kladdade ner ALLTING! Har tagit ganska lång tid att städa allt
    Syntes det utanpå din mage så att säga att magmusklerna va delade?

Min mage är oxå betydligt mkt större nu än såhär tidigt i förra grav.!! Beror säkert på det du säger.

Men uuuu, inge roligt blöjdilemma du!!! Tyst
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    DetGodaLivet skrev 2012-02-03 16:39:04 följande:
    Tror rent krasst att det kanske har att göra med att vi i Sverige inte har så stora individuella valmöjligheter inom sjukvården heller. På ställen där flera vårdgivare konkurrerar om samma kunder tror jag man är snabbae att erbjuda ¨sådant kunderna vill ha, för att locka folk. I Sverige ser vi ju att det görs fler UL i storstäderna där man har möjlighet att välja privata uppdragsgivare.
    Det verkar troligt.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    DetGodaLivet skrev 2012-02-03 16:23:03 följande:
    Mmmmmm..... Min sambo fyller idag och jag har köpt (bla.) ett våffeljärn åt honom. Jag försöker intala mig att det var för HANS skull ;)
    DrömmerSkrattande
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Saftmedbulle
    Novalina skrev 2012-02-03 16:38:48 följande:
    Men om vissa envisas med att fortsätta diskutera detta, så måste jag ju få bemöta åsikerna riktade till mej, eller vadå?... Ska inte jag visas den hänsynen då??!

Jag har som sagt inget som helst behov att proklamera ut mina åsikter eg., för jag vet ju själv vad jag tycker och är helt trygg i det. Men jag måste ju erkänna att jag tycker det är lite småkul att bara några åsikter kan orsaka sån otrolig storm, herregud, det är ju bara åsikter liksom!! ´
    Jag har inte fattat vem som envisas med att diskutera det, men jag är väl korkad ;)

Vet bara att några bett om att inte behöva läsa om det och då tyckte jag att man kunde respektera det (vara lite inkännade mot de andra medlemmarna) Du är ju trygg i vad du tycker och det är jättebra - då behövs ju inte diskussionen, eller hur?
    Åsikterna har jag inget emot - håller helt med dig att man får tycka vad man vill- det är snarare VAR man uttrycker dem som jag hade synpunkter på. Tycker att abortdiskussion hör hemma i en diskussionstråd (kanske om etik?) och inte en gravidtråd. Olika trådar, olika syften så att säga...
  • Novalina
    Saftmedbulle skrev 2012-02-03 16:48:53 följande:
    Jag har inte fattat vem som envisas med att diskutera det, men jag är väl korkad ;)

Vet bara att några bett om att inte behöva läsa om det och då tyckte jag att man kunde respektera det (vara lite inkännade mot de andra medlemmarna) Du är ju trygg i vad du tycker och det är jättebra - då behövs ju inte diskussionen, eller hur?
    Åsikterna har jag inget emot - håller helt med dig att man får tycka vad man vill- det är snarare VAR man uttrycker dem som jag hade synpunkter på. Tycker att abortdiskussion hör hemma i en diskussionstråd (kanske om etik?) och inte en gravidtråd. Olika trådar, olika syften så att säga...
    De som envisas med att diskutera detta är ju självklart du själv m.fl. som skriver era åsikter ang. mina åsikter.

Vem bestämmer eg. exakt vad som ska diskuteras i denna tråden??!
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Gadget

Det känns som om det finns ett samband mellan hur "stor" läkare och BM gör denna risken och huruvida det är privata mottagningar eller inte. Vilket i sig kanske inte är så konstigt då de privata tjänar pengar på det. Tänker att det kanske delvis också är det som gör att det inte görs så stor sak av det i andra länder - för att de tjänar pengar på det. 
    Medan vi patienter får höra om att det inte är bevisat att det INTE föreligger en risk som en anledning till att våra icke privata mottagningar erbjuder fler UL.
    Därmed inte sagt att risken är förstorad, snarare tvärtom att de privata förminskar den.

Googlade på skoj på tyska och hittade några länkar till publicerade skrifter där man diskuterar ev risker, men alla länkar till typ tyska familjeliv där någon hört om att det kanske skulle vara farligt blev besvarade med "nej, min kompis gjorde så många UL och ut kom en frisk unge" eller "om det var farligt skulle läkarna inte göra något" eller "min läkare säger att det inte är någon fara". Så helt klart mindre upplyst än här i Sverige.  

Svar på tråden Augustibebis 2012