Inlägg från: Stövelkatten |Visa alla inlägg
  • Stövelkatten

Augustibebis 2012

anneh skrev 2012-06-28 21:07:17 följande:
    Nån som vet nåt om huggies blöjor? Är dom värda att testa?

Jag har inte haft huggies till en spädis, men till sonen när han var äldre. Minns att de läckte när de inte var perfekta i storleken, men annars helt okej. Köpte ett paket nu till den lilla, får se om det är något att ha.
  • Stövelkatten
    Jloow skrev 2012-06-28 21:24:28 följande:
    Oj.. Det var styckes indelningar.. Sorry för den otroligt kompakta texten...

Du har säkert förklarat redan, men varför blir det i Stockholm? Finns det inte rätt beredskap nära Västerås, eller var det något annat?
  • Stövelkatten
    Jloow skrev 2012-06-28 21:44:41 följande:
    Nja jag har nog inte förklarat så ingående men here it comes: Den största anledning är att jag inte kan EDA eftersom jag har en blödningsförskjutning (mitt blod koagulerar för långsamt) som gör att man inte vill riskera att sticka i ryggen på det sättet eftersom jag kan få inre blödningar och det är inte så bra i det området eftersom det kan ge stora skador. Så den ända smärtlindringen som finns för såna som mig heter ultiva och mig veterligen ges bara på Karolinska Solna. När dottern föddes 2009 var det bara på studienivå och jag fick vara den del i den studien. Jag tyckte den funkde jätte bransch är därför väldigt angelägen om att få den igen. Nu är studien avslutad och används i sån fall som mig där man inte kan ge EDA osv. Sen har jag stora problem med förlossningsånget, gigantiska kontroll behov och vet att om jag inte känner mig trygg så kan det bli så illa att jag tappar kontrollen och hamnar typ i chock, vilket kanske inte är så bra under en förlossning. Så det är jätte viktigt för mig att det finns en plan eller i alla fall en strategi för hur jag ska ta mig igenom en sån sak. Jag drömmer mardrömmar varje natt om hur jag förblöder och faktiskt dör på grund av förlossningen. Det har säkert mycket och göra med den här blödningsförskjutningen och göra men även alla dåliga erfarenheten från sjukhus. Jag har behandlats för cancer och varje gång jag behövt besöka sjukhus så har det slutat med att jag mått sämre än jag gjort innan eller att de jag besökt dött osv. Så jag har svårt och förstå att någon bra faktiskt kan komma ut från ett sjukhus. Första gången jag fick lite mer förståelse för det var när vi faktiskt fick åka hem med en frisk liten dotter. Men som sagt så är det mest för att dom är det ända sjukhuset som kan erbjuda någrlunda effektiv smärtlindring.

Oj, ja det var ju en hel del att ta ställning till! Och va bra då att ni faktiskt kan åka till ks och få rätt stöd osv. Jag hoppas att det hela gör att du känner dig i kontroll över situationen.
  • Stövelkatten

Nu har jag läst mer om GBS och känner mig rätt orolig. Finns det risk att bebisen smittas i livmodern trots att man äter penicillin? Åh, jag tror jag måste ringa bm i morgon och kolla vad som kommer hända. Finns det någon risk för bebisen så vill jag vara förberedd och helst slopa hela nervösa väntan. Tänkte också på att jag bara fick en femdagarskur penicillin, är det vanligt? Så länge sen jag åt antibiotika.

• Stövelkatten
    Ellenbmt skrev 2012-06-28 23:13:29 följande:
    Alltså herregud. Tung kväll, bebis har borrat ner sig djupare och nyss fick jag "andas mig igenom" en nr2. Ursäkta Infon, men jag blev akut skitnödig och fick värsta värkarna av att gå på toa, och så var jag lös i magen, det har jag inte varit på flera månader? Oh... Nu blev jag nervös, hoppas det bara var maten.... :)

Kan det inte vara så att man blir rätt kass i kistan när de håller på där nere även om det inte riktigt är dags? Jag har också haft samma situation, men min mage är dock knäpp sen ungefär 8 månader tillbaka.

Men... Du har ju haft känningar ett bra tag nu?
  • Stövelkatten
    Naimis skrev 2012-06-29 15:58:06 följande:
    Sitter nu på tåget mot Borlänge och min lilla familj. Som jag saknat dom! Checkat ut för sista gången på många månader. Fick både tårta och presenter till lillprinsen av kollegorna. Nu ska jag bara vila och ta vara på tiden innan jag är 2 tvåbarnsmamma, men jag kan tycka de räcker med 2 veckor till dess

Bra jobbat, du är värd att vila nu! Och kul att du blev uppvaktad! Själv tycker jag det hör till, men varken min uppdragsgivare eller arbetsgivare verkade hålla med! Inte ens en liten blomma...
  • Stövelkatten
    LiJon skrev 2012-06-29 18:39:02 följande:
    7e himlen; Åh förstår frustrationen! Men vaddå moraliska skäl, kan det vara att de typ kände de andra då? Man tycker ju att de borde vara intresserade av att få ut så mycket som möjligt för den... Hoppas det rinner av dig fort och att ni hittar en ny snart som känns rätt!

Åh härhemma är vi segare än segast idag och har bestämt oss för att inte gå in på festivalen idag, sköönt! Inget höjdarväder och tydligen ska det spöregna under kvällen och natten. Mannen som kom med förslaget och jag var inte sen att nappa, det blir jordgubbar och vattenmelon och hyra någon film istället   Var det hit till Borlänge du skulle föresten Naimis? Välkommen isf! ;)

Har suttit och skrivit to do-listor idag, för vad som ska göras innan bebisen kommer, vad som är kvar att handlas och vad som ska packas i BB-väskan. Inte för att det är superakut att veta nu, haha, men behöver man ha med typ hårfön eller finns det att låna där? Duschcreme/schampo? Kan tänka mig att de kanske har vanlig sjukhustvål så det kanske är skönare att ta med sig eget. Blöjor lär man väl få där, men har för mig att jag läst eller hört att på vissa BB:n får man bara typ 4 st och stå för resten själv?

Duschgrejer absolut, vad jag Har erfarit finns bara sjukhustvål. Lotion och sånt kan ju vara skönt. Hårfön har jag ingen aning om, känner mer instinktivt att du nog inte kommer föna håret?
  • Stövelkatten
    Hejåhå skrev 2012-06-29 20:39:00 följande:
    Stövelkatten: jag hade gbs med dottern och var väldigt orolig när jag läste om detta. Den här gången känner jag mig lite tryggare eftersom det gick bra förra gången.

Men jag har dock aldrig haft besvär av gbs och min senaste kåvepenin kur mot bihålorna slog nog ut gbs:en eftersom den senaste odlingen var frisk.

Tack för ditt svar! Vad jag förstått så kan det när som helst komma tillbaka, varför man alltid ska få dropp om man visat positivt.

Jag hoppas min barnmorska ringer upp mig på måndag, känner att detta var lite droppen när jag redan var orolig.
Svar på tråden Augustibebis 2012