Inlägg från: Stövelkatten |Visa alla inlägg
  • Stövelkatten

Augustibebis 2012

Naimis skrev 2012-07-06 13:50:25 följande:
    Låter ju som en super present! Synd att min son inte alls gillar dockor. Det blir något med Bilar, då han älskar dom figurerna.

Visst var din son lite äldre? Neo är ju bara strax över 2 så de är väl inte helt lätt att förklara. Känns så dumt att låta honom komma, sen åka igen och vi stannar med bebisen. Beror ju såklart på hur länge man stannar,men förmodligen blir de nog bara 1 natt. Men vi kanske låter honom komma och hämta oss på bb och så åker vi därifrån hela familjen.

Ja precis, han fyller sex i höst, så presenten är mer symbolisk. Om ni har möjlighet så tycker jag att alternativet där storebror hämtar hem er är bäst, då får han känna sig väldigt viktig vilket jag tror är bra för ett sånt ungt syskon.
  • Stövelkatten

Ang. Hemskheter i vården så händer det där precis som det gör inom andra områden. Men det är ingen mening med att skrämma upp sig själv. Lite som att kolla på skräckfilmen tandläkaren innan man ska till tandis för första gången...

Det är fint att delge andra information, men man kanske kan vara lite försiktig med ren skräckpropaganda.

• Stövelkatten
    astro skrev 2012-07-08 22:54:52 följande:
    NiniMe, tack för att du vågade belysa en riktigt riktigt svår sak.

För det mesta är förlossningspersonalen helt ok ... men det finns ett problem, nämligen att den födande mamman har en tendens att förlåta vad som helst i efterhand bara mamman och barnet klarade sig. Jag tror att det är en instinkt.

Det är bara att läsa "lyckliga" förlossningsberättelser. Det är fullt av saker som: "jag hade blivit lovad EDA i god tid men läkaren kom aldrig och sen var det försent, nej nu får du bara föda sa de", "jag fattade ingenting och plötsligt låg det två BM och tryckte på min mage", "jag och maken trodde bebin var på väg men BM ville inte komma, det är långt kvar sa hon, sen när hon kom och tittade efter blev det panik för bebin var på väg ut".

- I efterhand tänker mamman ofta på dessa saker som "helt ok" fastän det inte alls skulle vara ok i andra delar av vården. "Det gick ju bra", "alla begriper ju att det gör ont att föda barn".

Föreställ er att man ska göra ett smärtsamt ingrepp, patienten är rädd, man utlovar smärtlindring men sedan blir det "för bråttom" eftersom läkaren inte hade tid och istället görs ingreppet utan bedövning. Acceptabelt? Nej.

Om t ex min tandläkare gjorde så så skulle jag ögonblickligen byta tandläkare samt anmäla honom.

Av det skälet tycker jag att man bör försöka vara lika kritisk vid en förlossning som man skulle vara i andra vårdsammanhang. Även om det inte känns nödvändigt. Som födande mamma har man rätt att bli lyssnad på, rätt att bli behandlad med respekt, rätt att bli informerad om behandlingsalternativ innan behandling sätts in. 

Just vad informationen angår tycker jag att svensk vård är ganska usel och just mödra- och förlossningsvården under all kritik.  Inte sällan måste man som patient jaga info själv på nätet om t ex biverkningar av olika bedövningar och sådana saker. Så borde det verkligen inte vara!

Detta kan jag verkligen skriva under på! Jag har, av många anledningar, alltid inställningen att ifrågasätta vården och dubbelkolla de anledningar och den information som ges. Jag skulle aldrig i livet godta någon info som fakta bara för "att min barnmorska sa det". Helt enkelt för att de alla är människor och det är jag, ingen annan, som bestämmer över min kropp, och nu också bebisen som befolkar den.
  • Stövelkatten

Vi kom just hem från en helg hos vänner, det var SÅ skönt att vara borta och inte ha några måsten alls! Fantastiskt. Dessutom fick sambon rejäl bebisfeber när han gosade och pysslade med vännernas 5månaders bebis. Nu längtar han massor efter vår lilla!

På vägen hem i bilen hade jag rediga förvärkar, men nu har det lugnat ner sig. Skönt, för i natt vill jag sova i min säng! på tisdag har jag tänkt att hon kan komma.

• Stövelkatten
    tjockisbullen skrev 2012-07-09 00:59:12 följande:
    V 34 nu! YAY

Där vi bor är vi 3 st som ska ha barn inom en månad cirka, idag fick första grannen sin flicka så man är ju inte MINDRE sugen på att va klar med detta nu haha!

Den andra grannen har bf samma vecka som jag, OM jag lyckas gå så långt vilket inte är så troligt. 

Varför tror "de" inte att du kommer gå tiden ut, och vem har uppskattat datumen för när du troligtvis kommer föda? Vet att du skrev några datum för några dagar sen
  • Stövelkatten

Jag tycker vi har en ovanligt fin ton i vår tråd, även när våra åsikter går isär. Jag uppskattar alla era åsikter och det känns inte alls lika ensamt som det gjort när jag inte varit aktiv. Sen kan man ju sålla bort andra trådar om att alla män är otrogna, dagispersonal som är hemsk mm.

• Stövelkatten

Hua, dessa vattniga flytningar! Har också mycket och fått slopa trosskydd för att använda binda istället. Om jag inte gör det läcker det igenom både trosor och byxor/kjol. Mmmmmm....

Har också besök hos bm i morgon, jag hoppas det är det sista. men har inga känningar alls att vara nära, bara lite förvärkar dag till dag. Men fy satan vad tungt det är att gå med honungsmelon mellan benen!

• Stövelkatten

Jag är kung över prärien!

Tror slemproppen börjat ge efter, har som sagt haft vattniga flytningar i överflöd, men nyss på toa kom det slemklumpar, först gulare för att sen bli beige och bruna. Ganska exakt som i slutet av en förkylning.

Svar på tråden Augustibebis 2012