• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • oxle bo
    NiniMe skrev 2012-02-16 13:49:51 följande:
    Så då har jag varit hos sjukgymnast och fått konstaterat, foglossning... Så nu går jag runt med ett foglossningsbälte.. Har ni andra erfarenheter av det? Jag tycker det gör mer ont när jag har det på mig..
    fy jag har ett hemma, haft foglossning med mina 2 barn o har de nu.. men fan det där bältet går inte o ha. skär in o nä..
    jag som jobbar inom vården springer o böjer mig hela tiden, nej går inte o ha.o det går inte o sitta med.men tens kan vara skönt när det gör ont,men tror fan inte den hjälper..
  • 14mars

Jag hör fortfarande inga hjärtljud med dopplern, men det "smäller" en hel del, kan det vara bebisen som sparkar eller rör sig?

• NiniMe
    oxle bo skrev 2012-02-16 15:09:31 följande:
    fy jag har ett hemma, haft foglossning med mina 2 barn o har de nu.. men fan det där bältet går inte o ha. skär in o nä..
    jag som jobbar inom vården springer o böjer mig hela tiden, nej går inte o ha.o det går inte o sitta med.men tens kan vara skönt när det gör ont,men tror fan inte den hjälper..
    Samma här, jag jobbar inom äldrevården och det är rätt så tungt och en massa springande fram och tillbaka... Och bältet kändes inte alls bra faktiskt, men jag skulle prova det över helgen så vi får se och jag hoppas inte det blir värre men det blir det väl Rynkar på näsan
  • Millas

Stövelkatten: kan ju vara så att nu när livmodern växt så har även moderkakan flyttat sig och kanske nu ligger i framvägg, då dröjer det ju längre tills man känner!

• Sommaren12

Får man va lat och fråga va det är för mässa ni pratar om? Orkar inte bläddra rätt, är så sjuuukt trött idag!

• Millas

Ninime: jag är urusel på att använda mitt bälte men då jag får riktigt ont i svanken och ländryggen sätter jag på det och då släpper värken efter en kort stund. Tyvärr har det inte samma effekt på blygdbenet och värken som sitter vid bäckenbotten. Tycker också att det ger en känsla av att det "håller ihop" mig.. Måste dock användas utanpå mammabyxorna annars skär det in som satan!! Men annars är jag nöjd med mitt!!

• Sommaren12

...och en fråga till; vad hette den där dokumentärserien i tre delar som vi snackade om för ett tag sedan? Första delen handlade om hur barn blev till, spermierna och ägget osv. Hittar inte resten på svt nu. För visst var det väl tre delar?

• Gadget
    Stövelkatten skrev 2012-02-16 12:46:28 följande:
    Usch, jag oroar mig en del. Nu mera känner jag inte av bebisen alls. Möjligen så lite som första veckorna, men det kan vara gaser också. Jag hör ju hjärtat med känner ingenting. Magen har inte vuxit något heller. Någon annan som känner igen sig? Obestämd Blir lite orolig för min lilla bebis. Tycker jag är så sent nu att jag borde känna bebisen ordentligt. Eller åtminstone inte så att känslan försvinner.
    Jag har ju inte känt bebisen än alls, så svårt att jämföra där med mig. Däremot tycker jag inte magen har vuxit något sista tiden. Men jag tycker det känns som om svullnaden har gått ner lite, den står ut mindre ovanför magsäcken och kvar är det som var längre ner vilket jag gissar är mer bebis än luft. Så kanske är det så att i samband med att svullnaden har lagt sig känner man inte att magen växer.
    Men nu ska ju vara en stor tillväxtfas i ett par veckor för oss här fram emot v 20 om jag förstått det rätt så jag tror mer att magen kommer formas och kanske bli lite hårdare nu för oss som fått mage tidigt.
    Hör du hjärtat behöver du säkerligen inte oroa dig. 
  • Issan8

jag är nu i v.16 och det är så himla skönt att jag fått all energi tillbaka, inget illamående eller överdriven trötthet. Inte mycket till mage på mig än, känner inte heller bebis, men jag är förstföderska så det är väl ganska vanligt.

Jag och mannen var idag på andra rutinkontrollen då vi äntligen fick se lilla underverket igen. Denna gången blev jag riktigt rörd då det nästan såg ut som att den vinkade åt oss. Vi valde att inte veta könet fast läkaren kunde se det.

Jag arbetar numera på en förskola på bebisavdelning. Jag bor i Schweiz och här har mammor max 4 månaders mammaledighet (betald) så på min arbetsplats har vi bebisar från 4-18 månader. Bra förberedelse för min del att ta hand om de små liven hela dagen, tålamodet är redan upptränat när ens egen kommer förhoppningsvis :) 

Nackdelen är väl att det blir mycket bärande på bebisarna, vissa är ju såna tunga små krabater och då känns det rejält i ryggen efteråt. Tror ni det är farligt på något sätt att arbeta på bebisavdelning när man är gravid själv?
    har som mål att orka jobba fram till 3 veckor innan BF men vi får se, en kollega på samma avdelning klarade det. 

• Gadget
    Sommaren12 skrev 2012-02-16 16:11:12 följande:
    ...och en fråga till; vad hette den där dokumentärserien i tre delar som vi snackade om för ett tag sedan? Första delen handlade om hur barn blev till, spermierna och ägget osv. Hittar inte resten på svt nu. För visst var det väl tre delar?
    Menar du det från vetenskapens värld? Som jag blev så sur över för att jag inte fick titta på från Tyskland... {#emotions_dlg.djavulsk}
Svar på tråden Augustibebis 2012