• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Grizabella
    novaunique skrev 2012-02-15 18:43:02 följande:
    Jag lyckades ju höra bebbens hjärtljud med vår egen doppler i söndags. Idag provade jag igen och nu lyckades jag INTE höra... Fasen varför kunde jag inte bara ha nöjt mig med söndagen lyssning - är ju helnojjig igen nu Är det så för er andra med, att ni ibland inte hittar hjärtljuden?
    Brukar oftast hitta hjärtljudet rätt långt ner mot blygdbenet, hörde första gången i vecka 10+2, men det tar tid att hitta ibland och de hörs ju inte så högt alla gånger, men man hör verkligen skillnaden mot min och knoddens hjärtljud, de gånger jag inte hittat hr jag försökt senare samma dag, tycker det är lättast på morgonen innan magen hunnit svullna.
  • Grizabella

Lyssna på hjärtljuden hos BM kommer inte bli förrän vecka 21 när jag skall dit nästa gång, de två tidigare graviditeterna har jag också fått höra först efter vecka 20

• capy

Hm, konstigt det där att BM inte vill kolla hjärtljud före RUL. Jag fick höra hjärtat redan vid inskrivningen hos BM och då var jag i v11. 

Gällande att hitta hjärtljud med egen doppler så har jag hittat det alla gånger jag försökt, men det kan ibland ta lång tid att hitta och hörs ibland väldigt svagt. Köpte min doppler i v13. 

• Hejåhå

Tydligen hade de daterat bebisen efter skallmåttet, inte efter sittmåttet. Jag ringde och kollade. Jag fattar dock inte varför de valde att göra analysen efter den ålder som avvek mest från min sista mens.
    Det innebär ju att den risk-siffra jag fick inte stämmer så bra, men enligt samtalet idag ska det inte spela "så stor roll", men det lilla kontrollfreaket i mig hade ju velat haft en korrekt analys.

• Tvåönskarblifler

Här lyssnar BM först i v 25. Hon sa att hon som tidigast lyssnat i v 10. Tydligen så är det väl många som blivit mer oroliga än lugna ibland när man inte hört tidigare än v 25. När moderkakan ligger i framvägg är det ju svårare att höra. Jag får komma in extra i v 20 också, pga min oro då jag hade MF senast. RUL görs i v 17+4 här, i mitt fall i v 17+3 då det var svårt att få till det med mitt nattjobb :)

• Randiga Rut

Jag har faktiskt mått riktigt bra idag! :) Har t.o.m. fått gjort lite inlämningar. Det är verkligen underbart att börja känna sig som vanligt igen!!

Anneh: Jo, det var kräkningarna som gjorde det. De mäter ett svältvärde så dels var jag uttorkad (urinet var som trögflytande cola!!) å dels fick jag näringsbrist. De fick även återställa saltbalanser. Enligt läkare där så tar barnet vad det behöver och riskerar inte att skadas, jag oroar mig dock lite över tabletterna som jag fick... längtar till rul!!

• Sommaren12

Har ni fått era moderskapsintyg? Fick ni det per automatik vid nåt besök eller får man höra av sig å säga till?

• Randiga Rut

Sist fick jag det av mvc efter rulet, typ i v. 25 tror jag. Det förekommer säkert variationer men jag tror att de flesta inväntar rul.

• fru Elle

Grizabella; jag har en dotter som blir 4 nu i mars, sen har jag en son som snart är 20 månader. Han fyller 2 den 2 juli.

Går hos Lena, har haft samma BM de tidigare graviditetens med.

Svar på tråden Augustibebis 2012