• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Sommaren12

DetGodaLivet: jag menar alltså att det inte finns några tveksamheter kring rekommenderandet av dessa läkemedel. Det finns forskning vad gäller allt, men finns det ingen rimlig bevisningsgrad för de vetenskapliga fynden tycker jag man kan sålla. Annars får man lägga av med det mesta då i princip allt i vår omgivning kan påverka oss negativt i för hög dos.

Mina mediciner jag tar står det strikt att man ska undvika att bli gravid för fostret kan skadas. Nu har jag med hjälp av flera läkare tagit reda på hur farligt detta är. Det visar sig att tester endast gjorts på råttor och där har de pumpat de stackars små liven med extremt höga doser som ingen människa är i närheten av att ta. Heller har ingen gravid rapporterat om skador på sina barn som kan härledas till medicinen. Så man ska kanske ta en del forskning med en nypa salt.

• Mamma070912

Sommaren12: Just det, köpte ju ny oboy-påse härom dagen Det är endast ert "tjat" som fått mig till detta. Måste göra ikväll. Jättegott!

Bulltipps: Jäs degen en timma och sen minst en timma till efter utbakningen Lite extra salt och smör i degen också. Och mycket kardemumma tycker jag Smaksak. Gillar iofs inte semlor, vill ha bullarna som de är.

Äntligen kom vår efterlängtade lilla Julia
  • Mamma070912

Provade bowla i förra graviditeten, ingen hitt. Fick väldiga sammandragningar.

• Mamma070912

Tanken är att jag/vi ska äta ungefär så här:

när vi går upp, välling.
    frukost ca 9 30, macka, el flingor.
    lunch 13 00 är den lagade maten vi äter på dagen, så det är varierade middagar, fisk, kyckling annat.
    16 30 kvällsmat macka, pannkakor, flingor eller annat lätt.
    19 30 välling till barnen, fil till mig.

Hinner även trycka i mig nån fika, glass, godis nästan varje dag Försöker verkligen minska jättemycket men det är inte lätt...

• tesked83

frukost "1" - 08:00 en tallrik med gröt, antingen have eller mannagryn

frukost "2" - 10:00 1-3 mackor, en tallrik med fil och flingor, ett ägg

lunch 13:00 - antingen resten från gårdagens middag eller någon köttbit, alt något vegetariskt med massa grönsaker/sallad

mellanmål 16:30 - ett äpple, ett bar eller en skål med fil och flingor eller några mackor.

middag 19:00 - kyckling eller något annat kött, oftast ris och massa grönsaker till. Rätt varierat bortsett från att det väääääldigt sällan blir någon fisk

Jag är tvungen att äta rätt ofta och har alltid minst två ordentliga "middagar" om dagen, annars är jag bara grinig och sugen på allt jag kommer åt ;) 

• Hejåhå

Mitt tips för goda bullar/semlor är att dubbla mängden socker, dvs 2 dl till 5 dl mjölk och 1 msk vaniljsocker. Tillsätt kardemumma medan du smälter smöret så att kryddan värms lite.

Sedan vid utbakningen ska det kavlas tunt och vara så mycket smör att det nästan är äckligt. Då rinner smöret och lite av sockret ut i botten och det blir nästan som karameliserat längst ner.

• Hejåhå

Jag säger bara en sak! Haribo lakritsnappar! Helst torra så att de är alldeles hårda.

• minstörstalycka

Någon av er som har småbarn och kommer behöva syskonvagn ?
    Har ni börjat kika på den urusla marknaden på syskon/dubbelvagn =

• Hejåhå

Hihi! Måste bar få dela med mig av mina nya fjortis-fasoner. Ett år som mammaledig har satt sina spår, att hasa omkring i morgonrock halva dagen för att därefter hoppa i mjukisarna motiverar en knappast till att fixa sig för övrigt.

Nu har jag fått fart! Bröllopet är om 5 veckor, så jag har ägnat dagen att boka in frisör, pedikyr och ögonfransförlängning (någon som testat?).

Dessutom fick jag hem det löshår jag beställt från Tradera och det matchade min färg perfekt. Så jag knatade omkring i brudskorna och världens längsta hår idag när sambon kom hem. Naturligtvis var jag tvungen att toppa det med att försöka mig på en brud-make-up, vilket slutade med att jag typ såg ut som en transvestit. Det blev bara mer och mer spackel, ju längre jag höll på.
    Jag behöver nog inte tillägga att han såg rätt förvånad ut när han klev in genom dörren.

Svar på tråden Augustibebis 2012