• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • hektorsmamma
    Gadget skrev 2012-02-21 17:25:23 följande:
    Glömde att säga att jag slank in på en barnvagnsbutik idag och provrullade lite försiktigt.... 

Jag har varit lite inne på Teutonias vagnar antingen Mistral S eller Cosmo. På Mistral S skriver de själva "för stad och land" medan Cosmon kallar de "perfekt för kurvorna i stan". Därför har jag fastnat mer för Mistralen då jag vill kunna gå på lite mer ojämna vägar också.
    Däremot kollade min sambo upp Teutonia och såg att de numer ägs av ett amerikanskt investeringsbolag och han vill helst inte stödja sådana utan hellre genuina tyska eller svenska företag.... 

Jag kände idag lite lätt på de märken jag kände till, d.v.s. Teutonias modeller jag nämnt ovan, Brio Go, Emmaljunga (men de hade bara Ozon av de med svängbara hjul, ej nitro city. Skillnad? Nitro Cityn ser rejälare ut på bild) och det tyska märket Hartan.

Emmaljunga tyckte jag hade smidigast hjul om jag vred lite lätt på vagnarna i sidled, dock skulle jag som sagt gärna prova Nitron istället.
    Brio Go gillade jag fast tyckte underredet såg stort ut, men det kanske är en vanesak.
    Hartans vagnar gillade jag inte det plastiga handtaget på och hjulen kändes inte så smidiga.
    Teutonias ligger nog ändå lite i topp hos mig men vet inte om jag lyckas övertyga mannen. 

Men jag tog mig inte tid att fråga någon och jag hade inte med mig sambon så jag gjorde inga djupare analyser och jämförelser, ville bara känna lite. Någon som har någon kommentar om ovan vagnar och jämförelser dem emellan? 
    Enligt mig är nitron överlägsen alla andra! Ingen annan känns så rejäl, ombonad, gosig samtidigt som lätt och smidig. Tycker faktiskt inte att det finns någon annan som är i närheten! :)
  • Saftmedbulle
    Naimis skrev 2012-02-21 15:51:08 följande:
    Vi har fått mini-semlor på jobbet, hade säkert kunnat smälla i mig 2 till.
    Är något kräsen när de gäller semlor och de från mataffären är inget vidare, helst ska de vara hemmagjorda.
    Vi med! Men... är inte så förtjust i semlor egentligen.
  • Saftmedbulle
    cupcakekiller skrev 2012-02-21 15:55:43 följande:

Jag fyller år på torsdag och ska då iväg och bowla med familjen...Går det bra att göra det? Oroar mig lite för att det är tungt osv?

Kommer väl se lika smidig ut som en brevlåda..menmen!

Njaa, jag skulle nog avstå från bowling... men det är ju jag det...
  • DetGodaLivet

Stövelkatten skrev 2012-02-21 10:17:01 följande:
    vad är det för tveksamheter med Alvedon? (och Panodil och Panodol osv, antar jag.) Det är de enda smärstillande jag får äta annars också, vore ju förjäkligt att inte kunna ta till något när huvudet vill sprängas.

Självklart ska du äta den, det är det minst farliga vad man vet i dagsläget i alla fall. Däremot är det inte så som jordgubben (minns inte nick) skrev att det inte finns några tveksamheter kring alvedon/paracetamol. Har funnits några olika undersökningar som visat på misstänkta biverkningar (bla missbildade känsorgan på pojkar) men inte så entydigt att man kan säga det vara fastslagna fakta. 
  • Ellenbmt

Rocktherebel-
    Jag är arbetslös och följer dotterns rutiner.

7.00 frukost alla dagar i veckan, ofta två mackor på grövre bröd med ex leverpastej på, juice eller proviva, te
    Sen åker dottern till dagis några timmar och jag går en 20min promenad, tar in ved och sover om jag behöver.
    12.00 lunch, ofta tyvärr pasta med någon krämig sås eller korv, det är det som dottern krånglar minst med och jag avskyr matbråk. Alltid något grönt till och ex äpple till efterrätt.
    15-16 mellis, någon frukt eller yoghurt.
    18.00 middag, ofta mer bra mat än lunchen, kanske lax och quinoa med cf eller nåt
    Kött med rotsaker och rvs.

Ibland nån påse popcorn vid åtta-nio med sambon :)

I vanliga fall rör jag mig massor både på gym och i vardagen men har blivit lite deprimerad och lat av att vara arbetslös..

• DetGodaLivet
    Gadget skrev 2012-02-21 16:14:03 följande:
    Ellenbmt: tack för tipsen! Jag bakar allt mitt matbröd själv men söta vetedegar blir det inte så ofta. Men jag kanske ska ta och bjuda tyskarna på semlor.
    Hör finns dock bara marsipan, någon som vet skillnaden på marsipan och mandelmassa? Kanske får göra mandelmassa själv också.
    Jag gör alltid mandelmassa själv. Gör det mesta själv, är inte så förtjust i halvfabrikat över huvud taget.

Men just mandelmassa känns extra poänglöst att köpa då det typ bara består av två ingredienser, tar 30 sekunder att göra och köper man färdig kan man inte välja så många storlekar på förpackningen så man får alltid med mer hem än man behöver. Bättre att röra ihop det man ska använda tycker jag. 

Strösocker och mandelmjöl använder jag i min mandelmassa, ev äggvita också men inte under graviditeten då jag avstått från råa ägg (tar lite vatten istället).

Marsipan har en kompaktare konsistens och annorlunda smak som jag inte tror blir så träffsäker i semlor. Marsipan är också baserat på mandel och socker men tillreds på ett annat sätt (man hettar upp smeten så sockret smälter, det ger den släta konsistensen utan samma grynighet). ´Har för mig att det ska vara större andel socker i marsipan också, är så länge sedan jag gjorde det.
  • Sommaren12

Gadget: pratade med en kompis som rekommenderade teutonia. Hon hade flera väninnor som var genomnöjda med dom. Vet dock inte om det var nån speciell modell.

Rocktherebell: mina matdagar ser ungefär ut såhär...

Skoldag:
    8.00 frukost. Filmjölk och müsli. Två kiwis.
    11.00 två riskakor och nån frukt
    14.00 lunch. Varma mackor och o'boy men ibland knäckebröd o varma koppen
    18.00 middag (väldigt varierande)
    20.00 ev knäckebröd och te

Ledig dag:
    10.00 varma mackor och o'boy
    14.00 knäckebröd o frukt
    17.00 middag
    20.00 fruktsallad med kesella

Tyvärr blir det alldeles för mycket varma mackor och chokladmjölk eftersom jag har cravings på det. Ska försöka byta ut det mot nåt vettigare.

• Albasmamma

Ang. semlor så bakar jag alltid egna, men det är ju för att jag är gluten och inte kan köpa i affärn. 

Cupcakekiller: Jag hade nog provat bowla, men om du får ont i ryggen eller så får du väl heja på de andra istället.   

• Ellenbmt

Sommaren- har med druckit sjuka mängder oboy!!

• anneh

Min mat:

Frukost 06.30 oftast smörgås och en sån där liten yoggi dröm youghurt, kaffe eller te. Ibland äter jag gröt istället.

Lunch 11.00 ofta rester från gårdagens middag, tex pannbiff, pasta carbonara, spagetti o köttfärssås osv.. Ibland köper jag lunch på affären om vi ätit hämtmat dagen innan.

Ca 16.15 äter jag oftast en smörgås eller en frukt.

18-19 middag. Väldigt varierande. Oftast som lunchen, men ibland även hämtmat slm pizza osv.

Svar på tråden Augustibebis 2012