• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • mammsen
    DetGodaLivet skrev 2012-02-20 22:48:44 följande:
    Nja...är inte paracetamol det verksamma ämnet i citodon (dvs samma som i alvedon) men man har förstärkt det med kodein för att få starkare effekt. Dvs de tveksamheter kring alvedon som uppmärksammats på senare tid gäller även för citodon. Samtidigt finns det ju inget annat alternativ som är mer OK vad jag förstått.
    Ja det är sant, jag vet inte om jag utryckte mig fel men kodein är testat på gravida kvinnor, däremot tror jag inte de testat varenda läkemedel med kodein i eftersom de då inte skulle veta villket verksamt ämne som skadar vid eventuella skador. Kodein är inte farligt, skapar ingen ökad risk för för tidig födsel eller fosterskador osv..
    Är det någon som vet om paracetamol värkligen är testat? eller något man bara tar för givet att man kan äta som gravid, för rekomendasionerna om paracetamol är väll olika i olika länder? En av bieffekterna på oss vuxna är ju just leverskador, är det värkligen undersökt om det kan ge ex leverskador på foster? Såg iallafall en dokumentär från ett annat land där de gått ut med varningar för paracetamol för gravida,,  minns inte vilken kanal det var, men kan fundera lite, jag äter alvedon, jag räknar ju med att vårt land har vettiga rekomendationer och ligger långt fram i utvecklingen och kunskapen.. Men jag blev tveksam, någon annan som läst/sett/hört negativt om paracetamol? 
  • mammsen
    fransyskan skrev 2012-02-21 09:51:13 följande:
    Hej! Får jag vara med? Solig

Har tjuvläst i veckor men inte riktigt vågat säga hej! Jag är i vecka 13 och kan sammanfatta de senaste två månaderna som en ljuv kärleksaffär mellan mig och Mr WC. Har till och med dragit in en mjuk matta på tjotta så att jag inte ska få så ont i knäna!

Trots viktnedgång har jag dock köpt ett par härliga mammabyxor... så otroligt sköna!

Varför har man inte alltid såna byxor för?!
    Hej! Välkommen!
    Jag vet inte, men de sitter otroligt skönt utan att skära in någonstans i sidorna, har ett par mammamjukisar som jag har ibland när jag vart sjuk och sånt efter min förra grav som är otroligt sköna =) 
  • Tina lind
    mammsen skrev 2012-02-22 14:01:26 följande:
    Ja det är sant, jag vet inte om jag utryckte mig fel men kodein är testat på gravida kvinnor, däremot tror jag inte de testat varenda läkemedel med kodein i eftersom de då inte skulle veta villket verksamt ämne som skadar vid eventuella skador. Kodein är inte farligt, skapar ingen ökad risk för för tidig födsel eller fosterskador osv..
    Är det någon som vet om paracetamol värkligen är testat? eller något man bara tar för givet att man kan äta som gravid, för rekomendasionerna om paracetamol är väll olika i olika länder? En av bieffekterna på oss vuxna är ju just leverskador, är det värkligen undersökt om det kan ge ex leverskador på foster? Såg iallafall en dokumentär från ett annat land där de gått ut med varningar för paracetamol för gravida,,  minns inte vilken kanal det var, men kan fundera lite, jag äter alvedon, jag räknar ju med att vårt land har vettiga rekomendationer och ligger långt fram i utvecklingen och kunskapen.. Men jag blev tveksam, någon annan som läst/sett/hört negativt om paracetamol? 
    Jag har också hört att man börjat prata om leverskador på foster. Men i Sverige går man inte ut med sådant innan man testat och åter testat, för det kan ju finnas andra faktorer till att personerna i testgruppen får barn med leverskador.

Jag knaprar fortsatt på med alvedon i alla fall. Från och med vecka 30 i förra graviditeten åt jag högsta dos alvedon varje dag fram till vecka 37 då sonen kom (åt det innan också men då bara ibland). Fick så högt blodtryck att jag hade gräslig huvudvärk varje dag, utan alvedon orkade jag knappt gå upp. Sonen är hel och har ett oskadat könsorgan så jag är inte så rädd för just alvedon utan det tar jag nu också. Tog även två tabletter citodon i slutet på förra graviditeten, dock är det inget man kan ta om man ska jobba jag blev helsnurrig i huvudet, jätteyr och spyfärdig :P
  • Tina lind
    Albasmamma skrev 2012-02-22 09:51:39 följande:
    Tina lind & Minstörtalycka: Jag har haft en Babytravel syskonjogger till mina barn (22 månaders ålderskillnad) och jag var jättenöjd. Jag tyckte tvärtom att den var väldigt lättkörd även på vintern med massa snö etc. Visst du kan inte ha de sittande barnet vänt mot dig men min dotter gillade att se mycket och trivdes bra, sen att det går att få fullt liggläge på sittdelen är toppen för min barn sov ofta ute i vagnen. Ett annat plus är den rymliga korgen under, toppen när man ska handla. Oj, nu låter det verkligen som om jag får betalt för att promota denna vagn, men jag var helnöjd. :)
    Ja det kanske bara var mina bekanta som tyckte den var svårkörd i snö. Jag har ju inte själv testat så jag vet inte.  
    Dock faller den bort för mig då jag inte tycker om att de är tvingade att sitta utåt, har jag otur får jag en tjockis bebis som är oerhört tidig denna gång också (min son började krypa som fem månaders) och då måste jag ju sluta med liggdelen tidigare och att sätta en fem månaders utåt är inte bra.

Jag ska nog ta med sonen till en barnvagnsaffär senare i graviditeten och testköra lite, så får han provsitta. Än känner jag ingen stress även om jag förra gången köpte vagnen i vecka 12 :P (hittade en jättefin till toppenpris på blocket). Denna gång är det bara syskonvagn som behövs införskaffas så det kan gott vänta lite, i alla fall till maj :P
  • mammsen

Åh! Jag vill bara säga att mitt illamående har nästan släppt helt =)
    Senaste dagarna har jag bara mått illa ca 15min på morgonen =D
    Vecka 15 och längtar efter sparkar!!
    Får inte så mycket problem med hjärtklappning känner mig mest bara jävligt utmattad hela tiden..

Är det någon mer som "boar" jag har börjat riva tapeter i vardagsrummet och ska bredspackla, slipa och tapetsera, köpte även en ny slipmaskin igår då jag fått för mig att slipa och måla om alla dörrkarmar och lister osv..
    Sen hade jag ju tänkt att jag och sambon (snickare) skulle ta och ta tag i den där utbyggnaden till sovrummet där vi vill ha babyvrå.. Jajustet! Min dotters rum är lite trångt och ligger vägg i vägg med en stor garderob ca 4x2 meter längs hela hennes kortsida i rummet, skulle ju vilja förstora det rummet lite med.......
    Någon mer som fått galna ideer än?? 

• Hejåhå

Ellenbmt: går det att böja fransarna när de är förlängda? Finns det någon vattenfast mascara som man får ha? Jag räknar m att jag grinar på bröllopet ;)

Jag är rädd att lösfransarna kommer grinas bort, och tycker det ska bli kul att testa en förlängning. Jag använde Neulash tidigare, men slutade tvärt när jag plussade. Nu är fransarna glesa och korta, spretar åt alla håll när man försöker måla dem.

• Albasmamma

Tina lind: ja, mina barn har varit små och nätta så jag har kunnat ha liggdelen rätt länge. Men det är väl vettigt att testköra lite och se vilken som känns bäst.

mammsen: jag har många planer på att göra om :) Men än så länge bara i huvudet, inte kommit längre än så...

• Tesdy
    Hejåhå skrev 2012-02-22 15:01:38 följande:
    Ellenbmt: går det att böja fransarna när de är förlängda? Finns det någon vattenfast mascara som man får ha? Jag räknar m att jag grinar på bröllopet ;)

Jag är rädd att lösfransarna kommer grinas bort, och tycker det ska bli kul att testa en förlängning. Jag använde Neulash tidigare, men slutade tvärt när jag plussade. Nu är fransarna glesa och korta, spretar åt alla håll när man försöker måla dem.
    Blir inte förlängningen såpass mörka så att du slipper mascara? Jag har en bekant som förlängde sina och målade dom aldrig under tiden hon hade dom.
  • verro

Tror att jag kommit in i de sk spökveckorna.. Ngn mer? 13+6 idag..

• RockTheRebell

Jag har bara haft en liten blödning. Fast antar att ridpositionen inte är våran längre... blod efter halva benen när jag upptäckte det. Uscha. Det var väldigt rött, men utspätt liksom. Ursäkta information. Och det slutade jättesnart. Inte kollat upp det. Men det måste varit så. Magen växer och små sammandragningar tror jag att jag har. Vaknade av något sånt imorse 2 ggr. Det gör inte ont utan mer känns(?) ni är nog med på förklaringen. 13+3 idag.  Hemska mardrömmar i natt också. Dom liknade inget haha uscha uscha.... men det är meningen att mardrömmarna ska vara vildare än sexlivet nu anatar jag haha.

Andfådd blir jag med. Men inte "hjärtklappig".

Här är det så vanligt med överraskningsbröllop att ett dop utan bröllop är mycket mer överraskande. Vi tänker inte gifta oss samtidigt Och kommer han med förslaget får han gifta sig med sig själv eller bebis ;) Tror inget av det är lagligt ;)

Svar på tråden Augustibebis 2012