fru Elle skrev 2012-06-24 21:55:53 följande:
Det bör räcka tycker jag, sen tror jag att de flesta sjukhus tillämpar sen avnavling nu. Men är lite osäker på om östra i Göteborg gör det så jag har varit lite tydligare i mitt förlossningsbrev ifall det blir att jag föder där.
- Sen avnavling, låt navelsträngen pulsera klart innan någon klampning och avnavling får ske. Navelsträngen skall vara tömd på blod och vit innan avnavling eller klampning görs. PH-prov får göras men ingen åverkan på navelsträngen får göras för att ta provet. Om det inte föreligger någon akutsituation eller liknande så vill jag ha lugn och ro efter att barnet har kommit till världen. Vill få upp barnet till mig och att vi får bekanta oss med vår nya lilla familjemedlem i lugn och ro.
Har inte hunnit visa upp mina förlossingsbrev på mina tidigare förlossningar, kanske är tur för jag skriver brevet mest för min egen del och till min man. Ber min man läsa igenom så han är med på vad jag vill om jag inte lyckas säga det på förlossningen själv. Men hittills har jag inte haft några problem att förmedla vad jag vill och inte inne på förlossningen.
Smart! Tror jag ska låta min man läsa också. Funderar även på att skrota deras ifyllningslapp. Man får typ fyra rader att skriva och man är ju liksom låst till deras frågeställning. Hjälpte med din formulering, tror jag tar efter lite. ;) tack!