Inlägg från: Sommaren12 |Visa alla inlägg
  • Sommaren12

Augustibebis 2012

Angående stora bebisar. Eftersom både jag och min bror vägde mycket så har det varit min stora noja att få en superbebis så jag har pratat lite med bm och mamma om det. Det var bm som sa att stora bebisar inte nödvändigtvis måste vara jobbigare att föda än normalstora. Och mamma tycker inte nån av hennes förlossningar var jobbiga på nåt onormalt sätt så det var det som lugnade mig. Men visst, det kanske mest var tröstande ord ;)
    Alla kallade mig för klumpen när jag kom till världen. 4,8 kg och 58 cm. :D

Kampis: Du kan ju inte gått upp så hiiimla mycket om det var fem kg sist så det kan de ju inte va missnöjda med. Om hon börjar tjata om din ursprungliga vikt igen så säg bara skarpt "Jag trodde vi redan pratat färdigt om detta?". Jag som träffat dig tycker inte att de har nåt att gnälla över! Som du säger är du lång och jag uppfattar dig inte som tjock!

• Sommaren12

Träningen... Jag har tränat regelbundet och engagerat i flera år nu förutom med ett uppbehåll under hösten när jag flyttade till ny stad och började plugga så det tog upp all tid i början. Jag mår inte riktigt bra ifall jag inte får träna, min självkänsla sinar. Så det kändes naturligt att träna under graviditeten. Min annars ganska lata sambo hängde på när jag skrev in mig på gymmet i januari och han har varit superduktig med att träna så ärligt talat tror jag att jag antingen slutat för länge sen eller helt enkelt inte tränat lika flitigt om det inte vore för honom. Vi går dit tillsammans. Jättebra sak att göra tillsammans förresten, testa det nästa graviditet. Det är kul att ha nåt gemensamt och bra för båda (iaf sambo visade första veckorna tendens till att gå upp i vikt i samma takt som jag!).

Jag hade en genomgång med en PT som visade mig vilka styrketräningsövningar som kunde passa mig. Den enda maggrejen var plankan men den slutade jag med för länge sen, mest för att magen blev i vägen tillslut. Annars är det mest ben och armar och lite rygg. Sen kör jag crosstrainern för konditionen. Mycket skonsammare tycker jag än gåband och cykel. Provade ett indoorwalking pass och det funkar kanske egentligen men jag drogs med för mycket av andras tempo och fick alldeles för mycket flås så har inte gjort det mer sen.

Jag tränar tre gånger i veckan och kör antingen 40 min på crossen eller 20 min styrketräning och 20 min cross. 

Dock tycker jag inte motivationen är tillfredställande. Man kan inte ta i som innan man blev gravid (jag älskade att ta ut mig helt), man går ändå upp i vikt och man märker inte av några större muskler eller bättre kondition i vardagen eftersom man gungar fram som en pingvin och man ska inte ha samma tunga vikter på maskinerna som när man är ogravid. Men antar att det kanske hållit min viktuppgång någorlunda i schack och att det kommer löna sig när man ska lyfta sitt barn eller orka stoja runt med det sen. Kanske enklare att komma igång igen sen också? Ska träna till och med graviditetsvecka 37 sen är det nog.

• Sommaren12

Ullis: jag var hos tandläkaren förra veckan. De sa att det inte är farligt för barnet med röntgen så sent i graviditeten, det är i början man ska undvika. Om jag ville kunde jag ändå få ett blyförkläde och det ville jag. Så inga problem.

Haha apropå röntgen, när jag var på flygplatsen i USA hade de en sån där avancerad röntgenmaskin man skulle gå igenom. Jag frågade vänligt om jag kunde gå vid sidan om (i den vanliga metalldetektorn) för jag oroade mig för bebisen och det kunde jag men när jag gått igenom där ville de göra en "female OT" vilket är att de väääääldigt noga känner igenom hela kroppen, även brösten och mellan benen. Det får bara kvinnor göra på kvinnor så först fick jag vänta på att en sån var ledig och sen när hon drog på sig plasthandskar och noga talade om mina rättigheter att få göra det i ett privat rum blev jag skitnervös... Trodde det rörde som om en heeeelt annan undersökning om man säger så! ;) men jag fick behålla kläder å det var inget lustigt. Antar bara de är väldigt försiktiga och informativa för att inte bli stämda för sexuella anklagelser.

• Sommaren12

Mammsen: du läste nog mitt inlägg fel. Det var alltså ok med röntgen i slutet av graviditeten men inte i början. Inte tvärtom. Hos tandläkaren alltså. Och det e ju inte samma starka röntgen som när man röntgas på sjukhus.

• Sommaren12

Är också svullen om fötter och händer sedan nån vecka tillbaka. Huden letar sig genom springorna i sandalerna och mina sneakers kan jag inte ha längre. :(

• Sommaren12

LiJon: Man ska alltid klaga haha! Vet att det är väldigt osvenskt och att man anses gnällig men jag klagar alltid och brukar i 80% av fallen få nån slags kompensation. Man får ta i lite grann, vara bestämd men inte va ett as så brukar det ta fart.
    Senast klagade jag på vår matkasse från Lina. Vi var på föräldrakurs när den skulle levereras men det stod att de ställer den utanför dörren och smsar till en ifall man inte är hemma. Så vi tänkte att får vi sms så kan man ju i värsta fall köra hem då. Vi litar på våra grannar, ville bara inte att maten ska stå och bli dålig. Men vi fick inget sms så vi antog att den inte kommit. Men när vi kom hem stod den där. Så jag klagade över denna bagatell som jag egentligen inte anser är så farlig, men tack vare det fick vi nästa matkasse 150 kr billigare.
    Likadant i affären. Vet inte hur många gånger jag köpt såna där inplastade avocados som det står "mogna avocados" på förpackningen och så kommer man hem å dom är ruttna. Då brukar jag med gnälla och få typ mellan 50-100 kr i värdecheckar i affären. Så gnäll på! Man tjänar på att va lite satkärring ibland! Flört 

• Sommaren12

Vad tusan är bellybandit för nåt?! :)

LiJon skrev 2012-06-20 17:54:16 följande:
    Sommaren; haha jag vet! Man ska ju det. Sa precis vad jag tyckte till kvinnan i kundtjänsten men det är ju inte direkt hennes fel stackarn, haha. Vad jag förstår finns det inget nummer till vår lokala butik utan man går via kundtjänst, så jag tänkte kila in nu ikväll och försöka få nån kompensation, vet inte vad som är rimligt att kräva bara :P Kunde förstå om det hade varit krångel med leverans till butiken och de hade ringt och talat om det men de hörde inte ens av sig, och maskinen finns ju där på lagret men ändå ingen förklaring. Haha det med avokadosarna känner jag igen, brukar dock inte orka åka tillbaks, men är det så att man får en värdecheck låter det ju som att det är värt det ;)
    Gnäll om hur du suttit hemma HELA dagen och väntat på dom, du som kunde gjort sååå mycket annat. ;) Säg att du vill ha rabatt på leveransen. ;) Jag kör aldrig tillbaka med avokadosarna. Jag fotar dom och skickar mail till konsumentkontakten som det brukar stå kontaktuppgifter till på paketet. Tror det är svårare att gå in i butiken, de hanterar inte riktigt den typen av ärenden, då får du antagligen "bara" nya avokados. 

• Sommaren12

LiJon: tror elgiganten är ganska svåra. De är inte direkt kända för bra kundservice. Jag hade gått dit och bett att få prata med butikschefen.

• Sommaren12

Har varit på både ul och hos bm idag.

v. 32+3
    vikt: +12 kg
    sf-mått: 31
    hjärtslag: 150
    blodtryck: 110/75
    Blodsocker: 5,6

Bebisen väger 2 kg exakt vilket är precis på normalkurvan. Hon ligger fortfarande med huvudet nedåt och som en ostbåge med rumpan ut mot höger och fötterna åt vänster.

Läkaren sa hela tiden "han" när hon tittade vilket gjorde mig förvirrad då vi fått veta att det är en hon. Jag ifrågasatte det och då sa hon att hon alltid säger han, lite lustigt men jaja. Hon kollade bebben mellan benen och sa att visst är det fortfarande en tjej därinne! :)

Och så verkar det som att det är Dostinex med de hemska biverkningarna jag ska få för att stilla bröstmjölken på bb... :( känns ju inte kul men det finns ju inget att göra åt så...

Svar på tråden Augustibebis 2012