Inlägg från: Sommaren12 |Visa alla inlägg
  • Sommaren12

Augustibebis 2012

fru Elle skrev 2012-06-24 22:12:01 följande:
    Delar av slemproppen gick tidigare idag och nu har jag sammandragningar. Det är dock inga förlossningsvärkar utan är mer förvärkar/sammandragningar. Är ju medveten om att slemproppen kan gå och återbildas. Men vid mina tidigare förlossningar så har slemproppen gått en vecka respektive 1 timme innan. Vill helst att bebis stannar och är ganska övertygad att det bara är förvärkar. Gillar dock inte att de kommer efter att ha vilat i soffan framför TVn efter jag la barnen eller att de kommer med intervaller på 3-4 minuter och håller i ca 1 minut. Fotbollen är på på TVn och jag har kikat på klockan när värkarna startar och slutar.
    What?! Ska den komma NU? Låter ju nästan så... Med tanke på intervallerna menar jag...
  • Sommaren12

Stövelkatten: nu är det nära! Om jag förstod rätt så är du lite öppen alltså? Kan man bada då undrar jag?

• Sommaren12
    cupcakekiller skrev 2012-06-25 13:06:33 följande:
    Kan någon förklara det här med sen avnavling? Varför är det bra osv? Om det nu är bättre för barnet, varför gör man inte så på alla förlossningar?
    Det vanligaste verkar vara att de har så brått med att klippa navelsträngen, antar att det bara är för att de vill bli färdiga typ och inte av nån särskild anledning. Sen avnavling innebär att de låter naveln pulsera färdigt och bli vit innan de avnavlar eller sätter klampar på den. Barnet får då mer blod från placentan vilket är gynnande och en bra start för barnet då den får ett överskott av järn vilket behövs den första tiden i livet. Att de inte gör det av rutin kan vara pga gammal ohållbara teorier om att barnet lättare drabbas av gulsot eller för att det är enklare att ta ph-provet när naveln är klampad, men det ska gå bra att göra ändå. Hoppas det blev lite klarare.
    mammsen skrev 2012-06-25 11:07:38 följande:
    Sommaren12 - Det ska räcka att du skriver så. De har skyldighet enligt lag att ta hänsyn till det. Det spelar ingen roll om du skriver en roman. Barnmorskorna vet att det är bättre för barnet att navelsträngen får vara kvar. Du har ladgstadgad rätt att ta dina egna och ditt barns medicinska beslut varesig det handlar om operation eller klippning av navelsträngen.. 
    Ph-vädrdet de tar i navelsträngen visar dessutom bara OM barnet haft syrebrist under själva förlossningen.. Och om de haft det är det ju enligt min mening korkat att de kopplat bort barnet från moderkakan som  syresätter barnet tills barnens egna lungor kommit igång :/Det är inte "nytt" med sen avnavling så sent som på 80-talet lärde det fortfarande barnmorskor att navelsträngen ska vara kvar och speciellt på tilltagna barn, de tilltagna barnen skulle dessutom hållas lägre än moderkakan.. Det har varit en trend ett tag och det har gått i perioder..
    Det kan ta 10 minuter att pulsera klart men det kan ta över en halvtimma med.
    Och, yes man kan bada :) Man kan bada tills man är helt öppen, man kna bada (i rent vatten) även om vattnet gått. Men om man ska föda i vatten (vilket man med kan göra utan nägon ökad infektionsrisk) så måste barnets huvud och kropp ut i samma krystning. 
    Jag skrev att jag vill ha sen avnavling och att de inte ska avnavla/klampa förrän navelnsträngen pulserat färdigt. Hörde idag av Blomsterfröna i denna tråd (vi har fikat idag) att det verkar vara rutin här i Kalmar med sen avnavling. Det känns ju lättande. Jag vill inte behöva ligga där och hålla ett försvarstal för det jag tror på, jag har ju förstått att en del kan va lite jobbiga att ha att göra med... Men tror det kommer gå fint!

Var på Babyproffsen och kollade på Stokke Bounce idag. Den hade ingen krage och är ganska rymlig så osäker på om jag ska köpa en eller inte. Jag menar att det verkar finnas gott om plats att dingla runt med huvudet på vilket jag inte gillar. Dessutom var hela babysittern tyngre än jag förväntat mig. Tittar nog vidare...

• Sommaren12
    cupcakekiller skrev 2012-06-25 13:50:19 följande:
    Sommaren12: Okej då vet jag :) jag har ju gått med på att delta i forskning om havandeskapsförgiftning och då tar de ju blod från navelsträngen efter förlossningen, kan man fortarande göra sen avnavling då?
    Vet inte faktiskt. Fråga din bm!
  • Sommaren12
    Novixi skrev 2012-06-25 13:59:05 följande:
    Varit hos BM idag, v.33+4. Äntligen har bebis fattat poängen och lagt sig med huvudet nedåt! Solig woho!
    Har haft ett enormt tryck nedåt och ilningar/stickningar i nedre delen av magen och "inne i" i muffen sista två dagarna. Frågade BM om detta och hon sa att det troligtvis var bebis som hade vänt sig och skruvat ner sig riktigt ordentligt Glad
    Så nu hoppas vi bara att lillbusen stannar på detta hållet också Flört

Dagens siffror såg ut såhär:
    Vikt: 57,7 kg (+4,5 kg sedan inskrivning)
    Hb: 114
    Bltr: 100/60
    SF: 28-29 cm (BM kunde inte riktigt bestämma sig)
    Hjärtljud: 150 slag/min
    Huvudet ner och ruckbart
    Skönt att höra att plutten ligger redo! :) Är inte ditt sf-mått lite lågt för v 34?
  • Sommaren12

Astro: Vilken skräpdag! Du får göra omstart imorgon! Superdum fråga, men helt ärligt minns jag inte riktigt, om man haft vattkoppor när man var liten så får man dom inte som vuxen sen va?

• Sommaren12
    Novixi skrev 2012-06-25 21:00:36 följande:
    Vad tror ni tjejer, kan man be om att få ett TUL även om BM tycker det ser "okej" ut? Som jag skrivit innan så har jag nu (i v.33+4) ett sf mått på 28-29 cm och jag har endast gått upp 4,5 kg sedan inskrivning. BM tycker att det ser okej ut eftersom jag trots allt växer (sf +1 cm på 2 veckor) och hjärtljuden låter bra. Men för min del hade jag velat ha ett TUL så jag vet att bebis är okej. Vet inte om det är så stor chans att få, känner mig lite dum som vill be om ett trots att BM inte tror det är någon fara. Vad hade ni gjort?
    Jag hade definitivt bett om ett! Hon har ju lite varit inne på det spåret själv. Dra på lite om att du är orolig så fixar hon det säkert åt dig, inget att skämmas för!
  • Sommaren12

Novixi: jag tycker verkligen du ska be om tul. Inga lustigheter! Det behöver ju inte alls va nåt konstigt men jag förstår om du blir orolig och oro är aldrig bra.

Mammsen: jag tror bara de kör 2-5 min här i Kalmar men det känns ändå bra att de har NÅT tänk om sen avnavling så slipper man känna sig som ett ufo när man ber dom vänta tills naveln pulserat klart. Har mött många bm från fl och bb nu och iaf de jag träffat verkar goa så då känner man sig också mer trygg.

• Sommaren12

När kan man räkna med att börja känna förvärkar? Jag har inte känt nånting hittills, 33+1 nu. Har fått lite lätt mensvärk ett par tillfällen senaste veckan och fler sd men inte i kombo och inte speciellt mycket nåt av det.

Svar på tråden Augustibebis 2012