• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • godisbit

Tack för input! Hur funkar det med de liggdelar som har höjbar huvuddel? Vissa tycks ju ha som ett ryggstöd så barnet kan sitta med stöd även i liggdelen?

Vi bor i lägenhet med rymlig hiss och även om det blir trångt i hallen så går det säkert att ta med vagnen upp om liten sover. Vi har även ett låst barnvagnsförråd i trapphuset så vi är inte tvungna att ta med vagnen in i lägenheten heller. Vissa liggdelar ser ju ut att enkelt kunna tas loss och bäras med om man hälsar på hos ngn annan... Fast de är nog tyngre än mjukliftar iofs.

Vi håller även på att kolla på bil eftersom sambon troligtvis kommer få tjänstebil under våren. Dvs att vi inte är så styrda av att vagnen ska rymmas i ett visst bagageutrymme. Många beslut att fatta på kort tid

• godisbit

Glömde säga att vagnen behöver funka både i kollektivtrafik men även på stigar och på skogsvägar eftersom vi bor granne med ett naturreservat med härliga promenadvägar

• Stövelkatten

Idag är jag mer pepp! Sambon sa igår att han såg fram emot måndag, RUL, och speciellt till att få veta vad det är för slags bebis där inne. Han pep fram att det kanske skulle bli lite mer verkligt då.

SÅ nu har jag mailat och ringt BM för att fråga om just detta. Det ligger en massa tung historia bakom detta beslut, det är alltså inte bara för att stilla nyfikenheten. :) Jag hoppas att hon svarar snart, och jag hoppas allt bebisen vill visa vad det är för kön!

• Naimis

Godisbit- Jag vet inte hur de är med duo vagnar om de finns fällbar så man kan sätta dom upp, men man kör kuddar och ett sele så dom sitter fast och de funkar perfekt.
    Åker man mkt kollektivt skulle jag välja en smidig vagn med svängbara framhjul, tyvärr kanske de inte är ultimat o skogen, men de underlättar framförallt på bussen.
    De ultimata terrängvagnarna är Urban jungle, dom funkar bra i city med dock är sitsen bara framåtvänd och dom är ganska långa.

• mammsen
    godisbit skrev 2012-02-29 13:51:40 följande:
    Tack för input! Hur funkar det med de liggdelar som har höjbar huvuddel? Vissa tycks ju ha som ett ryggstöd så barnet kan sitta med stöd även i liggdelen?

Vi bor i lägenhet med rymlig hiss och även om det blir trångt i hallen så går det säkert att ta med vagnen upp om liten sover. Vi har även ett låst barnvagnsförråd i trapphuset så vi är inte tvungna att ta med vagnen in i lägenheten heller. Vissa liggdelar ser ju ut att enkelt kunna tas loss och bäras med om man hälsar på hos ngn annan... Fast de är nog tyngre än mjukliftar iofs.

Vi håller även på att kolla på bil eftersom sambon troligtvis kommer få tjänstebil under våren. Dvs att vi inte är så styrda av att vagnen ska rymmas i ett visst bagageutrymme. Många beslut att fatta på kort tid
    Jag har med sett sådanna, men man har ju inte sele i liggdelen väll? Och då kommer ju bebisen bara glida ner i liggdelen, med en liten sele så kan ju lillen få lite stöd från selen att halvligga (när den är lagom stor)
    Tycker nog speciellt om man bor i lägenhet att det är smidigare med en vagn än "två vagnar" det nästan blir när man har 2 insatser eller vad det heter..

Det viktigaste är ju att man hittar en vagn man trivs med och har man inte haft en annan sort så vet man ju inte vad man saknar.. "det man inte vet, har man inte ont av"

Jag tänker mig att en liggvagn och en sittvagn är ok om man bor på landet och har gott om plats och utrymme men i stan måste jag säga att lift är otroligt skönt, vi brukade alltid äta på ett fik där man kunde ställa vagnar på nedervåningen där man beställde och åt en trappa upp, vid sånna tillfällen vill man ha lift ;)
    Liftarna i sig väger ju nästan ingenting,,

Men har du vart inne och klämmt och kännt på vagnar i en affär än?
    Gör det annars! Det är om inte annat väldigt kul =) 
  • mammsen
    godisbit skrev 2012-02-29 13:55:13 följande:
    Glömde säga att vagnen behöver funka både i kollektivtrafik men även på stigar och på skogsvägar eftersom vi bor granne med ett naturreservat med härliga promenadvägar
    Men det spelar ingen roll om du har duo eller kombi då,, bara satsa på en stabil men inte för klumpig vagn.. Det är ju lixom chassit och hjulen som räknas då =)
  • tjockisbullen
    Millas skrev 2012-02-28 18:18:01 följande:
    Tjockisbullen: denna graviditet är precis som den förra! Illamåendet till och med började och slutade i samma vecka som sist.. Det enda som skiljer är väll att foglossningen började tidigare denna gång men så brukar det nog bli..
    Vad fick ni sist då? Och vet ni vad det blir nu? 
    Hejåhå skrev 2012-02-28 19:15:33 följande:
    Tjockisbullen: jag mår också mycket bättre den här graviditeten. Med dottern spydde jag vid flera tillfällen på morgnarna och i bilen. Fick kväljningar av att borsta tänderna och att hosta. Jag har heller inte lagt på mig lika mycket i vikt, men magen har kommit snabbare.

Jag kan därför inte låta bli att tro att det är en kille den här gången, även om jag trodde det förra gången också.
     Precis som vi då, vi va bombsäkra på kille sist men det vart en tjej men kanske hade det på känn ändå för det enda namn jag va bombsäker på var just namnet Melina:) 
    Nu tror vi också på kille! Vi får se om det syns på nästa UL=) 
  • tjockisbullen
    babyhummingbird skrev 2012-02-28 20:18:43 följande:
    Ibland inser man verkligen hur skört livet är.. En genensam vän till mina vänner har med sin familj har idag fått ta farväl av sin lilla dotter. Hon föddes i vecka 27 och låg på neo ett tag.. Men alla hennes värden var så fina så hon fick åka hem efter ungefär en månad.. Som vilken annan bebis.. Bara en aning mindre.. Sen hemma så åker hon på RS-virus.. Ett vanligt förkylningsvirus.. Till följd av detta har senaste dagarna har organ efter organ kollapsat.. För igår bli en allvarlig hjärnblödning.. Så idag fick de ta farväl av världens sötaste lilla Tilda.. Hela familjen var vid hennes sida nere i Lund inklusive hennes storasyster på 1,5 år.. Så fick de koppla ur alla maskiner.. Så nu slipper lillan ha ont mer och har somnat in.. Fy fan vad livet är orättvist.. Tårarna rinner varje gång jag tänker på hur hennes familj.. Förstår inte varför sådana här saker måste hända.. En liten kämpe som klarade sig genom allt en liten prematur kan behövs möta.. För att sedan dö till följd av ett förkylningsvirus.. Finns Gud undrar man..
    Ja fy så hemskt, varje förälders mardröm! :( 
    Man blir helt ledsen när man hör/läser sånt här, just för att det kan hända vem som helst o när som helst!!!! 
  • godisbit

Hihihi, nej det är ju sant att det jag inte vet har jag inte ont av! Men jag tänkte att det vore bra att ha några tips och erfarenheter med sig innanför västen när man går ut och testar och pratar med försäljare. Just nu känns det nästan som en djungel och ibland behöver man ju nästan tolk för att förstå alla finesser

• tjockisbullen
    mammsen skrev 2012-02-29 10:02:54 följande:
    Min grav har med varit MYCKET bättre!
    Grav 1 - Jätteillamående från v 5 och kunde inte få i mig någon mat/vätska, magsår v9, lades in på sjukhus v 9, -16kilo och var tvungen att avbryta graviditeten i vecka 13
    Grav 2 - Jätteillamående från v 6, kunde dock få i mig liiite vätska vissa dagar, lades in över någon dag med dropp, gick bara ner 8kilo och efter halva grav gick jag upp dessa 8 kilo pluss 2 kilo till..

Nu, mitt andra barn och sambons första så har vi lixom varit förberedda på vad som kan hända, men det har gått jättebra, jag har mått mycket illa men fått behålla både vätska och annat, gick ned 2 kilo som jag redan gått upp igen =) Dock har ajg varit MYYYYCKET tröttare, är fortfarande megatrött på em/kvällen 

Håller absolut med om at det gått mycket fortare nu andra grav, tror det beror mest på att jag inte är så "inne" i veckoräkningen och vad som händer för varenda dag osv som i första grav, nu längtar jag bara efter sparkar, ultraljud, bada i fin badräkt med bebismage till sommaren och såklart BEBIS!! 

Ja vad skönt, hoppas du får må bra nu då:) 
    Vet ni vad det blir?

Svar på tråden Augustibebis 2012