• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • NiniMe

Jag har ingen aning om vilken vagn vi ska ha än....  Jag vill bara ha en lätt och smidig så är jag nöjd

Namn har vi nästan klurat ut.. Skulle vi vänta en tös kommer hon få namnen, Smilla Emma Jolie.. Vet inte än vad som skulle bli tilltalsnamnet men det får man ju se sen hahaha..
    Skulle det bli en pojk så blir det en Wiggo

• LiJon

En fråga till er som känner rörelser/sparkar - har ni känt varje dag sedan ni började känna, eller är det lite till och från? Jag började känna lite småpuffar med några dagars mellanrum i vecka 14-15, och sen var det ju nu i lördags (vecka 16) som jag kände rejäla kickar, så jag tänkte att nu kanske sparkarna kommer igång riktigt. Men dagarna efter det har det varit bara såna små puffar runt en gång om dagen...  Kanske fick h-n bara in några riktiga fullträffar i lördags och det dröjer ett tag till innan man känner riktigt igen? Nyfiken på hur det "brukar" vara

Ang namn, skitsvårt! Man har ju lång tid på sig men ändå funderar jag namn dagarna i ända   När man var yngre/innan man blev gravid var det ju lätt att tänka "det ska mitt barn heta" men nu när det är skarpt läge ratar jag nästan alla namn, haha. Vill ha något ovanligt men ändå inte "påhittat" och nymodigt eller vad man ska säga... Jag o sambon satt häromkvällen och fick skriva upp 10 kill- respektive tjejnamn var. Sen byta med varandra och stryka sju av den andras förslag man inte gillade. Så nu har vi en lista med sex tjejnamn och sex killnamn, sen om det blir något av de återstår ju att se..

• Xericax

Gravida kvinnor borde inte få handla mat själva, åtminstone inte jag! Flört Dyrt blev det, och inte vet jag riktigt vad jag har handlat heller. Fick för mig att jag skulle baka brownies, så jag köpte choklad, några brownies har det inte blivit istället sitter jag och mumsar på chokladen. Kan väl säga som så, mitt illamående tycks ha gått över och nu lär det inte ta länge innan jag får användning av mammabyxorna jag köpte. Jag tycks vara bottenlös just nu, visst jag äter hälsosamma saker också, gjorde en stor sallad och åt upp hela och frukt äter jag också mycket av, men där emellan choklad och godis Oskyldig

Ska och hälsa på min syster på fredag (hon har en liten kille som är 3 veckor gammal) mina föräldrar kommer också dit så då tänkte vi berätta att jag är gravid. Börjar bli nervös och vet inte hur vi ska säga det. Mannen tycker att det är väl bara att säga det rakt ut, men jag minns hur nervöst det var att berätta att vi skulle gifta oss så det här är nog värre. Bäst är det väl att ropa ut det genast då man kommer innanför dörren så är det över, eller att ta på sig något tajt så får magen berätta själv  Gravid.

• Xericax

Namn är svårt, tror vi har bestämt oss för pojknamn (kom på det redan innan jag blev gravid), men det beror ju på vad min syster väljer till hennes pojke finns ju risk att de tycker om samma namn och det är ändå ett släktnamn (har inte sagt åt henne vad vi har för favorit). Jag har visserligen en liten känsla av att det är en tjej i magen, och då blir det svårare för det finns så många fina namn att välja mellan. Vi ska vänta på RUL och se om de säger vad det är för kön innan vi börjar fundera på namn på allvar, men lite funderar vi nog redan nu.

• Naimis

Namn pratet tar vi nog efter rul när vi vet lite mer. Känns svårt just för att vi inte kan komma på bra killnamn just nu

• NiniMe
    LiJon skrev 2012-02-29 19:17:52 följande:
    En fråga till er som känner rörelser/sparkar - har ni känt varje dag sedan ni började känna, eller är det lite till och från? Jag började känna lite småpuffar med några dagars mellanrum i vecka 14-15, och sen var det ju nu i lördags (vecka 16) som jag kände rejäla kickar, så jag tänkte att nu kanske sparkarna kommer igång riktigt. Men dagarna efter det har det varit bara såna små puffar runt en gång om dagen...  Kanske fick h-n bara in några riktiga fullträffar i lördags och det dröjer ett tag till innan man känner riktigt igen? Nyfiken på hur det "brukar" vara

Ang namn, skitsvårt! Man har ju lång tid på sig men ändå funderar jag namn dagarna i ända   När man var yngre/innan man blev gravid var det ju lätt att tänka "det ska mitt barn heta" men nu när det är skarpt läge ratar jag nästan alla namn, haha. Vill ha något ovanligt men ändå inte "påhittat" och nymodigt eller vad man ska säga... Jag o sambon satt häromkvällen och fick skriva upp 10 kill- respektive tjejnamn var. Sen byta med varandra och stryka sju av den andras förslag man inte gillade. Så nu har vi en lista med sex tjejnamn och sex killnamn, sen om det blir något av de återstår ju att se..
    Jag har känt från och till och precis som du säger typ en gång om dagen, men detta ändrades runt v.16+ då började det komma lite oftare och kraftigare, jag kände redan en liten spark mot handen 16+5 men nu känner jag flera ggr om dagen och även om jag puttar lite på bebis så puttar h*n tillbaka.. Nu är jag i v.18+1
  • jguz

Namn va de ja....

Vi kommer från olika länder här hemma, jag är Svensk och min man är turk.
    För mig är det viktigt att våra barn har namn som funkar både här i Sverige och i Turkiet.

Våra tre pojkar heter Mikail, ilyas och Emre.
    Mikail är samma som Mikael (ängeln som finns i Bibeln och Koranen). Ilyas är samma namn som Elias. Emre tog vi för att vi tycker det är fint och lätt att uttala här i Sverige.
    De har även andranamn:
    Mikail Tekin
    Ilyas isak
    Emre Benyamin
    Alla namn är även turkiska... :)

Nu har vi slut på pojknamn... :( att komma på namn som passade i båda länder till våra två sista var så svårt att vi fick en påminnelse från Skatteverket om att vi måste skicka in namnen till dem.

Flicknamn har jag Miljoner på lager... Favoriterna är:
    Aylin
    Selin
    Isel (turkarna stavar det Izel)
    Selma
    Yasmin (men det heter min mans brorsdotter)
    Melissa

Får vi en pojke till får han heta Melissa, vi har inga fler pojknamn på lager och de säger ju att det där med genus är viktigt och på modet ;) haha... Stackars pojke... Hehe...

• oxle bo
    NiniMe skrev 2012-02-29 17:47:50 följande:
    Jag har ingen aning om vilken vagn vi ska ha än....  Jag vill bara ha en lätt och smidig så är jag nöjd

Namn har vi nästan klurat ut.. Skulle vi vänta en tös kommer hon få namnen, Smilla Emma Jolie.. Vet inte än vad som skulle bli tilltalsnamnet men det får man ju se sen hahaha..
    Skulle det bli en pojk så blir det en Wiggo
    Wiggo e så fint, blir det om det blir en pojke här :)

angående sparkar så kände jag bara i bland i början,men nu v20 19+0 så har jag känt flera gånger om dag sista dagarna, mysigt, typ helatiden typ. när man e stilla..
    hade vårdplanering på jobbet idag, men jag kunde inte sluta tänkta på bebisen, den sparka hela tiden :P

RUL i morgon, lite nervös. får se om man blir flyttan. med dom andra har jag blivit tillbaka flyttad en vecka..
  • Hejåhå

Med dottern höll jag på att tjata ihjäl mig att få igenom Ellie, men sambon höll inte med. Sedan på BB tyckte vi båda att hon bara passade i Isabelle, ett förslag som han hade hela tiden och jag inte var så förtjust i tills hon kom. Isabelle kändes som ett mer prinsesslikt och värdigt namn på något sätt :)

Nu tycker jag Amanda på en tjej, men killnamn vet jag inte. Däremot så kan ju allt ändras när man har sitt lilla knyte i famnen. De namn som man tänkt ut kanske inte alls passar.

• Sandra1983

Hjälp!

Har inte varit aktiv och skrivit på länge men läser ikapp mig ibland. Just nu har jag barnvagns och bilångest. Gud vad jobbigt att ta en massa beslut. Jag inser ju också att min bil (peugeot 107 inte går att ha som enda bil...) =). Men herregud om bilköp är svårt så får jag PANIK på dessa barnvagnar. Jag tror att jag vill ha en utan sådana där pyttehjul fram, den ska nämligen kunna gå att köra i stallet utan problem. Dessutom vill jag ha en sån som man kan byta ligg/sittdel. Och sen så vill jag att när bebben ligger ner i början så ska den titta på mig (och inte utåt). Någon som har mer koll än jag som har något tips? Kan gärna tänka mig att köpa begagnat....

Fö ha vi sett bebben på KUB, allt såg jättebra ut! H-n låg mest och sög på tummen, lill* snutt! =) Hoppas ni andra mår lika bra som jag (men att ni slipper bil och barnvagnsångest.....)

Svar på tråden Augustibebis 2012