• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Aprilia1977
    Stövelkatten skrev 2012-03-08 09:04:49 följande:
    Har ju glömt att uppdatera sedan min oro om att inte känna bebisen; hon kickar på för fullt där inne! Flera starka sparkar som känns utanpå har hon fått till, och så en massa gruff och bök som känns inuti. Glad

Var dammsugaren ett exempel bara, eller vad är det du oroar dig för där?

Och jag håller med, låter som ischias. Försök ta tag i det så snart det går, för det är inte roligt. Har också problem med det, i vänster ben. Samma när sonen föddes, och epiduralen gjorde underverk med förlossningssmärtan, men ischiasen rådde den inte bot på, och helvete vad ont det gjorde då när sonen skulle ut! Kändes som någon försökte slita av hela benet.
    Efter förlossningen var det dock borta, men ändå... värt att uppmärksamma tidigt så att du orkar tills det är dags.
    {#emotions_dlg.flower}

Nä, dammsugaren, det var bara den som jag åt, men det spelar ingen roll vad jag äter, så blir jag nojjig! Eller om jag dricker te, ex, pepparmyntste, då är jag där igen!!! Orolig till max.

Fick tid hos läkaren, så ska nu vara hemma i en vecka och därefter komma tillbaka. Undrar just om jag kommer att kunna hålla mig borta från jobbet. Det var inte ischias, utan något liknande. Har fått någon salva att kräma på ordentligt, men likadant där... blir orolig. Usch, jag är verkligen knäpp!!!!Skrikandes
  • Kampis
    A R skrev 2012-03-08 17:36:29 följande:
    Jag har varit gynakuten vid de fyra tidigare blödningarna och allt ser bra ut, livmodertappen har inte öppnat sig, inga sammandragningar utan allt har bar sett bra ut. Skritten där inne har sprattlat, hjärtat slagit och storleken har varit bra. De tror att moderkakan ev släpper lite i kanten när livmodern växer, att den inte riktigt följer med. Men de kan inte säga säkert bara antaganden. Nu har jag fått en tid på tisdag för att träffa en läkare på mödravården, min BM propsade å det och jag tror inte jag blir så mycket klokare men det är ju alltid bra att prata med någon. Känner mig tätt ledsen nu över all oro. Jag tror jag nämnt det tidigare att vi har en son som har en hjärntumör och slutade med cytostatika i feb. Har liksom föreställt mig graviditeten som något positivt i vårt liv och längtar såååå efter lilla pyret men så kommer bara oro och rädsla. Jag är annars en väldigt positiv människa men det är väl alla graviditetshormoner som spökar och hör det hela lite jobbigare.

Långt och tråkigt inlägg men jag är glad att ni finns här!

Vad tråkigt att höra om er son, hoppas iaf att prognosen ser ljus ut :)
  • Kampis

Var ute och gick med hund+barn innan i ca en halvtimme, började känna lite i rygg+höfter på slutet och nu kanjag knappt gå..

• Aprilia1977

Måste bara fråga (ska även prata med min BM). Enligt den läkaren som jag träffade idag, så talade han om för mig att jag inte fick ligga på höger sida och sova, utan rygg + vänster sida. Enligt honom belastar jag levern extra mycket om jag ligger på höger sida. Och stoppar blodtillförseln, då levern har stora blodkärl. Låter för mig så orealistiskt.. men jag vet inte om det är högre risk om fostret ligger längre in i livmodern.

Tror ni att min läkare har rätt??

Idag sa en kollega till mig att hon tycket att det var konstigt att graviditeten knappt syntes på mig. Vecka 18 och knappt en mage..... hmmm.... och tänk, jag blev superledsen över vad hon sa... hmmm (KÄNSLIG)     

• fru Elle

Sessan 84, välkommen till tråden. Bor i Göteborg så jag har ingen koll på Akademiska.

• Kampis
    Aprilia1977 skrev 2012-03-08 18:31:02 följande:
    Måste bara fråga (ska även prata med min BM). Enligt den läkaren som jag träffade idag, så talade han om för mig att jag inte fick ligga på höger sida och sova, utan rygg + vänster sida. Enligt honom belastar jag levern extra mycket om jag ligger på höger sida. Och stoppar blodtillförseln, då levern har stora blodkärl. Låter för mig så orealistiskt.. men jag vet inte om det är högre risk om fostret ligger längre in i livmodern.

Tror ni att min läkare har rätt??

Idag sa en kollega till mig att hon tycket att det var konstigt att graviditeten knappt syntes på mig. Vecka 18 och knappt en mage..... hmmm.... och tänk, jag blev superledsen över vad hon sa... hmmm (KÄNSLIG)     

Det har jag aldrig hört talas om, däremot kan det vara svårt at ligga på rygg i slutet av graviditeten för att det trcks emot stora kroppspulsådern och man kan bli svimfärdig, men det med levern var då nytt...

Ang magstorlek, förra gången trodde folk inte på mig när jag sa att ag skulle ha, och första gången nån lade märke till magen som inte visste om det var efter v 30. Nu är jag i v 18 och de syns verkligen inte om man inte vet om det, och knappt då ens :)  
  • fru Elle

Aprilia1977 det att man inte får sova på en viss sida har jag inte hört. Vet att många mår illa av att sova på rygg och sova på mage brukar bli obekvämt längre fram. Men att man inte får sova på ena sidan har jag aldrig hört.

Tycker gravidmagar är fina stora som små, tänk på att det finns en liten bebis som växer därinne. Synd att många anser sig ha rätten att kommentera en gravid kvinnas kropp. Blir man väldigt svullen så vill man kanske inte ha kommentarer om det. Sen om man tycker att man har en liten mage så vill man inte ha kommentarer om det och kanske känna sig mer orolig. En på min mans jobb sa till en gravid om hon hade fått en allergisk reaktion. Hon hade samlat på sig mycket vätska och var väldigt svullen i ansiktet och ögonen var som streck. Hon såg nog väldigt annorlunda ut men hon började gråta, tillräckligt jobbigt att kroppen förändras och ännu jobbigare att få kommentarer om det.

• Aprilia1977
    Kampis skrev 2012-03-08 18:42:23 följande:
    Såhär såg jag ut i v 26 då tex

Jättefin!!!!!
  • mrsnoname

Hade också hört det där om att inte sova på höger sida. Frågade min bm och hon sa att det är ingen fara. Det finns EN studie på detta som visar ett samband mellan att ligga på höger sida och att barnet dör sent i magen. Men det är inte säkerställt genom andra studier. Kan alltså lika väl vara en slump.
    Finns ju supermycket restriktioner när man är gravid och det verkar lite som att man kan hitta på vad som helst och kalla det fakta...

Svar på tråden Augustibebis 2012