• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Angelica1991
    mammsen skrev 2012-03-17 10:41:16 följande:
    Jag hade en bm som inte verkade så angagerad och så.. jag fick sen inskrivning i v 13 sedan ville hon inte ha återbesök försen v 24-25

Sedan blev hon långtidssjukskriven och det ringde en bm som ville träffa mig för hon ska följa mig hela grav, så jag kom in i v 17 någonting och fick en ny tid i v 20, hon tycker det är lagom med 3-4 veckor emellan såhär tidigt,, men det är nog välldigt olika beroende på villken barnmorska man har. 
    ja så var det för mig också
    inskrivning v 11 då. 
    sen sa hon ja vi gör inga fler besök fören efter rul igen så ca v 24.. :S eehh
    sen sa hon ja om du vill får du komma en gång mellan inskrivning och rul. jaa självklart vill jag ha feedback och hänga med i svängarna? fick tom lyssna på hjärtljudet då när jag var tillbaka v 16. 
    så då menade hon alltså att om jag inte ville komma tillbaka eller kände att jag inte behövde så skulle jag fortfarande vara ovetande om bebis hjärta tickade.. jag går in i v 19 imorn. det låter ju inte klokt egentligen. 
  • mammsen
    Angelica1991 skrev 2012-03-17 12:11:36 följande:
    ja så var det för mig också
    inskrivning v 11 då. 
    sen sa hon ja vi gör inga fler besök fören efter rul igen så ca v 24.. :S eehh
    sen sa hon ja om du vill får du komma en gång mellan inskrivning och rul. jaa självklart vill jag ha feedback och hänga med i svängarna? fick tom lyssna på hjärtljudet då när jag var tillbaka v 16. 
    så då menade hon alltså att om jag inte ville komma tillbaka eller kände att jag inte behövde så skulle jag fortfarande vara ovetande om bebis hjärta tickade.. jag går in i v 19 imorn. det låter ju inte klokt egentligen. 
    Byt BM, för mig är det viktigt att ha en bm som är angagerad och gillar sitt arbeta och vill ha så bra koll som möjligt.. De finns!! Det finns fler engagerade och bra barnmorskor än negativa och oengagerade..
  • Angelica1991
    mammsen skrev 2012-03-17 12:19:39 följande:
    Byt BM, för mig är det viktigt att ha en bm som är angagerad och gillar sitt arbeta och vill ha så bra koll som möjligt.. De finns!! Det finns fler engagerade och bra barnmorskor än negativa och oengagerade..
    ja jag kände efter hälsosamtalet i v 5 att jag nästan ville byta. men tänkte ge henne en chans. men fortfarande inte nöjd. sen en annan sak som jag retade mig gall feber på. hon frågar mig om jag har avstått från alkohol och snus fall det var jobbigt. men snälla hon kan inte på fullaste allvar tro att bara för jag är 20 år ska ha svårt att avstå från alkohol när jag knappt drack innan det heller :S . hon hackar på mig precis som att jag inte skulle tycka det var självklart att inte dricka och snusa :S så då sist vart jag faktiskt väldigt arg på henne och förklarade för henne hur det ligger till med mina åsikter om sånt där. ja då sa hon det är en rutin fråga för det finns folk som dricker. då sa jag det jo men det gör det säkert men jag har sagt mina åsikter om det sen jag var på hälsosamtal v 5 och då hade jag redan slutat ! 

oj nu fick du höra värsta historian :P 
  • Kampis

Men nu tycker jag faktiskt att ni ska ta det lite lugnt, oftast är det kommunens rutiner om när man ska på branmorskebesök och inte barnmorskornas, och frågan om det varit svårt att sluta röka/snusa får alla.

• Angelica1991
    Kampis skrev 2012-03-17 12:54:26 följande:
    Men nu tycker jag faktiskt att ni ska ta det lite lugnt, oftast är det kommunens rutiner om när man ska på branmorskebesök och inte barnmorskornas, och frågan om det varit svårt att sluta röka/snusa får alla.
    jo att alla får den frågan antog jag bara när hon sa att det var en rutin fråga. men sättet hon säger det på låter inte trevligt och då kan jag börja känna mig irriterad på det också att hon ställt den frågan innan. :) seeeeeen kanske jag hade lite hormoner som spökade + att det ämnet är jag lite hetsig på . men det börjar faktiskt bli ganska stabilt än vad det har vart apropå bli arg. :P 
  • mammsen
    Angelica1991 skrev 2012-03-17 12:30:15 följande:
    ja jag kände efter hälsosamtalet i v 5 att jag nästan ville byta. men tänkte ge henne en chans. men fortfarande inte nöjd. sen en annan sak som jag retade mig gall feber på. hon frågar mig om jag har avstått från alkohol och snus fall det var jobbigt. men snälla hon kan inte på fullaste allvar tro att bara för jag är 20 år ska ha svårt att avstå från alkohol när jag knappt drack innan det heller :S . hon hackar på mig precis som att jag inte skulle tycka det var självklart att inte dricka och snusa :S så då sist vart jag faktiskt väldigt arg på henne och förklarade för henne hur det ligger till med mina åsikter om sånt där. ja då sa hon det är en rutin fråga för det finns folk som dricker. då sa jag det jo men det gör det säkert men jag har sagt mina åsikter om det sen jag var på hälsosamtal v 5 och då hade jag redan slutat ! 

oj nu fick du höra värsta historian :P 
    Nej då, ingen fara!! Jag har ju barn sedan innan och var bara 18år när hon föddes så jag vet villka fördomsfulla människor det finns!!

Men jag vet även att det kan vara välldigt viktigt att hitta en bm som man trivs med och känner förstroende för annars står man där i slutet av graviditetetn och går på täta möten och har svårt att prata om vissa saker man skulle kunna prata om med någon man känner förtroende för och som man känner tar en på allvar.. Och när man väl står där är det jobbigt att byta, det tar ju lite tid att lära känna någon och bygga upp ett förtroende.. det är ju nu man ska träffa sin bm och bara älska henne så man känner trygghet sedan =) 
    Börjar det illa så är det ju inte samma sak tycker jag.. 
  • Challelotten

Usch vikten vill jag inte ens tänka på. Var nere på 70 i sommars sen började jag träna 2-3 gånger i veckan i höstat och på inskrivningen i början på Januari vägde jag 80. Har inte vågat att väga mig sen dess. Gick upp 20 kg med dottern och vägde på slutet 90 så jag vägde 10 kg mer på denna inskrivningen :0( men jag försöker träna nu med då jag hoppas inte jag behöver gå upp så mycket.

Jag träffade min bm i början på januari sen ska jag träffa henne när jag är i v.25. Väldigt långt mellan. Men det har ändrats en hel del den sist, jag var på många fler besök med första barnet. Hade jag sagt till så tror jag att jag hade fått gått någon mer gång.

• mammsen

Njae,, det finns ju rekomendationer men som här i min kommun, den första barnmorskan ville ha inskrivning v 12-13 och nästa möte vid v 24-25, nästa bm tyckte det är viktigt att kolla upp värden och sånt tätare och bad mig komma in direkt när hon började för att få träffa mig, sedan bokade hon in mig automatiskt igen i v 19 fast alla mina värden var helt ok. Och jag nämnde inte för henne att jag var missnöjd med det stora gapet den tidigare bm hadde planerat.. Så jag tror det handlar om bm till bm,, jag gick med förra dottern på mödravården i simrishamn och hadde en vän som hadde den andra barnmorskan, vi var ungefär lika långt gågna men hon hadde tidigare och tätare besök trots att vi båda hade jättebra värden ect,, Jag hade inte så ont av det för min bm där började regelbundna kontroller v 20,, Jag tycker bara att det är viktigt att man känner fullt förtroende för sin bm, och gör man inte det är det ju lika bra att hitta en man trivs bättre med,, inget fel i det!? man kommer ju att träffas och dela ganska stora tankar med den personen!

• anneh

Här är det inte heller nåt besök mellan inskrivning (som jag hade v 7) och ca v 24.. Så nästa besök för mig blir den 2 april.

Svar på tråden Augustibebis 2012