• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • mammsen
    FruFoxy skrev 2012-03-16 14:26:59 följande:
    TheMaraja:
    Hon som gjorde rul pratade mycket om att eftersom jag inte har en 28 dagars cykel utan en 30 dagars så har jag räknat fel (??). Då tänkte jag inte på det men på vägen hem så kom jag ju på att jag har hela tiden räknat med en 30 dagars cykel eftersom jag alltid räknat ut min cykel-längd utefter när äl är. Jag är ingen nybörjare precis. 
    Och dessutom har jag ju gått efter ul som gjordes i v. 10 som gjordes på samma klinik och samma apparat, dock inte av samma person. Att det kan diffa en vecka från olika ul gör mig jätteförvånad! Ok en dag hit eller dit liksom..
    Men saken är att i v 16 är fostret "färdigt" det kan ta lite olika lång tid dit, etfer det så ska bara allt växa till sig och börja fungera ordentligt.. och när man mäter i v.10 så kan en milimeters felmätning göra skillnad på flera dagar.. därför har man oftast RUL mellan v18-20 eftersom barnen är som störst då och efter v 20 börjar de växa välldigt individuellt villket de oftast inte gör så mycket innan.. Så en mm i v 18 gör kanske skillnad på en dag medans en mm i v 10 kan göra skillnad på flera dagar.. Jag klurade mycket på detta förra grav och frågade mycket eftersom jag visste när jag hade ÄL och villken dag vi hadde haft sex. (vi träffades bara en dag den månaden) på Rul sedan flyttade de fram mig några dagar och sedan kom dottern 1 eller 2 dagar efter Bf,, 

En graviditet varar ju inte riktigt lika länge för alla, men när man räknar på Ul mellan v 16 och 20 så kan man räkna ut så exakt som möjligt när barnet är färdigbakat och föds helt enkelt.. 

Är det inte så att även vid ivf och liknande så utgår man ifrån RUL för att hitta det datumet som ser ut att vara närmaste BF  
  • Tesdy
    Angelica1991 skrev 2012-03-16 19:59:48 följande:
    jag har :) går i perioder.. jag blir då jätte stressad och springer till toan, men det visar sig vara jätte mycket flytningar. men har hört att det är jätte vanligt :)

Skönt att höra att det är vanligt fick ju lite panik här. är ju trots allt åtta år sen jag var gravid senast.
    Dotter -03, Son -04 och BF 3/8-2012
  • Angelica1991
    Tesdy skrev 2012-03-16 20:08:18 följande:
    Skönt att höra att det är vanligt fick ju lite panik här. är ju trots allt åtta år sen jag var gravid senast.
    ja jag brukar sällan panika för saker. men nu när jag bär ett litet mirakel så minsta lilla grej som jag inte är van med så måste jag ta reda på vad det är för något samma sekund =D hehe ja det var några år sen. för mig är det första så allt är jätte nytt =) att veta mycket om en graviditet innan man blir det är inte samma sak som att uppleva det. man fjollar till sig fast man vet vad det är :P hahah 
  • mammsen
    Hejåhå skrev 2012-03-16 19:45:47 följande:
    Det här med det fastställda BF-datumet efter RUL bestämmer ju allt känns det som. Det bestämmer ju om man ska bli igångsatt och eventuellt planerat snitt. Eller har jag fel?
    Jag vill inte bli igångsatt två veckor efter BF i onödan, utifall en BM har mätt fel på RUL.
    Jag blev framflyttad 9 dagar på kuben och är övertygad om att RULet kommer flytta mig tillbaka igen.

Jag har exakt koll på ägglossning, 28 dagars cykel och vet vilken dag befruktning skedde. Jag hade köpt en flyttning på 2-3 dagar, det kan ju vara mätfel på någon mm plus äggets vandring till livmodern. Men 9 dagar?!
    Det innebär ju att om de inte flyttar tillbaka mig enligt sista mens på RUL kommer de kanske sätta igång mig för sent, då det knappt finns någon livskraft i moderkakan mer.

Dessutom så gör framflyttningen att jag även fick framflyttat datum för RUL. Nu kommer jag göra RUL i v 21+, och felmarginalen för fastställning av BF blir större.
    Oroa dig inte för det! Man går på täta kontroller när man går över tiden ju och om man inte blir erbjuden det så får man ju kräva det =) och de mäter flödet i navelsträngen och ser om det minskar, och det minskar ganska långsamt.. Därför hinner de sätta igång när barnet inte bör vara i magen mer, snacka med din BM om din oro hon kan nog förklara så du känner idg tryggare=)
    Angelica1991 skrev 2012-03-16 19:54:32 följande:
    jag måste bara klämma in lite här.. jag blir ju så jäkla nojjig säkert helt i onödan.. men det hör väl till.. jag fick höra hjärtljud i v 16 och nu är jag 2 dagar från fullgången 18 v .. jag har känns små bufflingar och någon slags kullerbytta av nå slag titt som tätt. men nu 2 dagar har det vart så stillsamt. jag vet att jag inte alls behöver oroa mig för jag är bara v 18. men ni förstår nog hur jag funderar ändå.. vill tilllägga jätte nojjig.. som tur är ska jag på rul om 3 dagar.. ja var bara det jag ville skriva av mig om :) jag vill PUSTA UT !! :P
    Ah, jag är med i vecka 18 typ, jag började känna lite för ca 2 veckor sedan men tycker med det varit välldigt stillsamt ett par dagar, minns dock att det var så när vildingen låg i magen med, så jag blir inte så orolig... Fast lite orolig blir jag ju,, och ligger och känner efter och väntar och undrar,, men är det inte fler som har det så??
    Tesdy skrev 2012-03-16 19:55:38 följande:
    Jag har idag väldigt vattniga flytningar, känns nästan som jag kissar på mig!! Är det ngn av er andra som haft likadant?
     Japp förra gången, jag trodde vattnet började sippra ut och fick åka akut till sjukhus långt långt borta eftersom det var det närmaste sjukhuset som kunde ta hand om sådanna tidiga barn (de trodde jag skulle föda alldles för tidigt) Pinsamt sedan efter allt ståhej när jag bara hade fått någon svamp eller något sånt,, piiiiiiinsamt!

• Gadget

Jag skulle precis skriva ett inlägg och fråga om fler har haft det lugnt i magen ett par dagar efter att tidigare dagligen känt ganska tydligt. Så är det nämligen för mig nu.
    Och bara för att vi beställde vagn idag känns det extra nojigt. Även om det förstås skulle vara det minsta problemet om något hemskt skulle hända.
    Jag har också nästa UL snart, på onsdag, så jag behöver inte heller stå ut så länge. Men vill så gärna att Liten ska ge sig tydligt till känna nu.
    Skönt att höra att fler känner lika i alla fall.

• Angelica1991
    Gadget skrev 2012-03-16 20:40:14 följande:
    Jag skulle precis skriva ett inlägg och fråga om fler har haft det lugnt i magen ett par dagar efter att tidigare dagligen känt ganska tydligt. Så är det nämligen för mig nu.
    Och bara för att vi beställde vagn idag känns det extra nojigt. Även om det förstås skulle vara det minsta problemet om något hemskt skulle hända.
    Jag har också nästa UL snart, på onsdag, så jag behöver inte heller stå ut så länge. Men vill så gärna att Liten ska ge sig tydligt till känna nu.
    Skönt att höra att fler känner lika i alla fall.
    ja men då är det flera som känner lika. ja jag tackar gudarna för att det bara är få dagar tills man får se stjärnan också :D ja det håller jag med om . det är fortfarande små puffar så man blir lite sådär kände jag rätt nu. jag vill få en riktig ninja kick spark hårt som tusan :D det vill jag ha :D 
  • NiniMe
    Angelica1991 skrev 2012-03-16 19:54:32 följande:
    jag måste bara klämma in lite här.. jag blir ju så jäkla nojjig säkert helt i onödan.. men det hör väl till.. jag fick höra hjärtljud i v 16 och nu är jag 2 dagar från fullgången 18 v .. jag har känns små bufflingar och någon slags kullerbytta av nå slag titt som tätt. men nu 2 dagar har det vart så stillsamt. jag vet att jag inte alls behöver oroa mig för jag är bara v 18. men ni förstår nog hur jag funderar ändå.. vill tilllägga jätte nojjig.. som tur är ska jag på rul om 3 dagar.. ja var bara det jag ville skriva av mig om :) jag vill PUSTA UT !! :P
    Här har det gått upp och ner från det jag känt de tydligt ungefär fram till vecka 20, vissa dagar har man knappt känt ngt andra har det varit så mycket mer.. Nu är jag i vecka 22 och jag puttar lite på magen så sparkar hon tillbaka
  • Angelica1991
    NiniMe skrev 2012-03-16 21:30:20 följande:
    Här har det gått upp och ner från det jag känt de tydligt ungefär fram till vecka 20, vissa dagar har man knappt känt ngt andra har det varit så mycket mer.. Nu är jag i vecka 22 och jag puttar lite på magen så sparkar hon tillbaka
    ja det är väl så det är, dag för dag :) ååh vad mysigt, så vill jag också ha det =D jag har faktiskt testa putta på magen och så men det är inga direkta reaktioner som jag känner än :D hehe 
  • Kampis

jag brukar försöka reta ungen lite men ingen reaktion, den simmar undan lite bara mer åt vänster! Den ligger alltid åt höger annars :)

I morse såh jag första sparken utanpå, hela magen dalrade....! Tyvärr kommer det nästan alltid bara en spark, sen ett upphåll på nån halvminut och sen en till och inget mer.  

Svar på tråden Augustibebis 2012