• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Sommaren12
    LiJon skrev 2012-03-17 16:52:44 följande:
    Tänker också på de som fått dåliga besked, ovissheten måste ju vara hemsk att leva med

Sommaren12; haha, jag är också virrig. Inte bara glömsk, jag tror jag har fått någon typ av afasi också. Får inte fram det jag menar och säger tomat istället för morot och diskmedel istället för hushållspapper.. typ så. helt kortslutning!

Nu har jag en fråga här. Eller jag behöver lite bollplank. Min sambos pappa ringde idag och berättade att han och hans fru vill betala barnvagnen åt oss. Hur gulligt som helst! Men, samtidigt känns det så dumt, vi har ju kikat på en ny vagn för runt 6000:- och det är ju rätt mycket pengar, men de insisterade ändå. Vi KAN ju såklart betala den själva men så tänker jag att tänk vad mycket annat vi skulle kunna lägga de pengarna på? Och lite är det nog en stolthetsfråga, vi är ju vuxna och på ett sätt skulle man ju vilja betala den själv...  Hur skulle ni andra gjort? Har ni fått liknande förslag? Min sambo menar att det är självklart att vi ska tacka ja till det och det är kanske lättare för honom eftersom det är hans föräldrar som erbjudit sig, jag vet inte.

Haha jag också! :D Precis så, säger fel ord och sådär... Knäppt!

Och tacka ja till vagnen för Guds skull! De vill ju bjuda och de tycker säkert om att få göra det för er. Ni kan ju bjuda de på middag eller något som tack. Vet en del som också fått barnvagnen av sina föräldrar. :)
    jguz skrev 2012-03-17 16:17:29 följande:
    Detgodalivet:
    Jag fick oxå fylla i det där pappret. Skrev nej på allt och det kändes nästan som att hon trodde att jag ljög. Jag har aldrig rökt, försökte men kunde aldrig ta halvbloss utan att dö.
    Dricker gör jag heller aldrig, har en pappa som e alkis och har aldrig gillar smaken och jag kan lixom inte dricka nått jag inte gillar ;)

Men i alla fall, så började bm ifrågasätta om jag aldrig dricker ett glas vin till maten eller skumpa på nyår, nej faktiskt inte, sa jag... Och hon tittade på mig med skeptiska ögon. Saken är att min man inte heller dricker eller röker... Trist att man måste förklara och försvara sig och att det inte räcker med ja och nej svar....
     Det tyckte jag med var lite "problemet". Jag slutade röka för många år sedan, har aldrig någonsin snusat eller testat droger och alkohol dricker jag otroligt måttligt eftersom jag har min leversjukdom. Det blir kanske ett glas vin i månaden (ja inte nu då! ;)) och lite bubbel på nyår. Dricker inte starksprit öht. Tror att eftersom jag precis berättat för henne att jag är student så tittade hon lite klentroget på mig. Hon sa inget direkt men hon såg lite skeptisk ut. Jaja...
  • pixel3

Ville bara tacka alla vänliga själar som varit inne och lämnat ett litet fotavtryck på blogg. Jag uppskattar det mycket <3

• fru Elle

pixel3: Måste vara en så hemsk sak att behöva ta ställning till, är svårt att föreställa sig när man inte har varit i den situatonen själv. Var inne och läste din blogg och jag håller med dig om att det är enbart ni som kan ta ett beslut och bestämma vad ni ska göra. Finns ingen annan som kan ta det beslutet åt er eller dömma er för det beslutet ni väljer.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 8/8 2012
  • fru Elle

När det gäller barnmorskebesök så har jag varit på inskrivning, nästa BM-besök blir i nästa vecka när jag är i vecka 20+.

Angående att få vagn så var svärmor tydlig med att hon ville köpa barnvagnen till sitt barnbarn. Vi fick välja helt fritt och vi åkte och tittade på barnvagn när vi var och hälsade på dem i Malmö. Vi valde dock att köpa vagnen här i Göteborg så det skulle bli enklare med eventuella reklamationer och liknande. Vi betalade vagnen och sen satte svärmor in pengar till oss. Vi sa även att hon verkligen inte skulle behöva känna att hon var tvungen att betala hela vagnen.

Sen har vi fått en till vagn som vi bad min pappa köpa i USA. Vi hade inga tankar på att han skulle betala den men han ville inte ta emot pengar utan vi skulle se det som en present. Har inte kännts konstigt, vet att de gärna ville köpa vagnarna och sen valde vi vilka vagnar vi ville ha.

Något som därimot har varit konstigt var att min mamma envisades med att sätta in pengar till oss varje månad som ett bidrag till saker till barnet. Det kändes helt fel. Trots att vi sa att vi sparade hela barnbidraget så kom dessa pengar med motiveringen men det finns säkert något ni behöver ... Att mormor & morfar och farmor & farfar vill köpa presenter och spara pengar till sina barnbarn är en sak men att ge bidrag till oss kändes helt fel.

• Novixi
    Blomsterfröna skrev 2012-03-17 22:03:43 följande:
    Har missat vad som har hänt Pixel. Har ej hennes blogg adress

den finns i inlägg #9697 Glad
  • Sommaren12

Fru Elle: Två vagnar?! Till samma barn? Haha det är ju underbart! Nu får jag nästan lust att be mina föräldrar att köpa en vagn till oss Flört Men förstår att det blev fel det där med att din mamma ville sätta in pengar. Hade med känt det som ett "bidrag", hon kanske inte tänkte så dock. 

• fru Elle

Av svärmor fick vi den första vagnen, valde en single Urban Jungle. Vagnen pappa köpte i USA var en Urban Jungle Duo. Ja mammas "bidrag" kändes bara märligt, sen vet jag i och för sig att hon inte menade något illa. Hon är en person som gärna hjälper till och älskar att köpa presenter. Det var det dessa pengar var till för, att köpa saker vi ville ha till dottern. Hon vet att jag är petig med vad jag vill ha och inte så tror bara att hon tyckte det var bättre att jag valde själv. Men att få ett extra barnbidrag varje månad när vi själva valde att spara barnbidraget kändes konstigt.

• DetGodaLivet

Mina föräldrar betalade barnvagnen till mitt första barn för övrigt den enda som fått en ny vagn). Tror det är ganska vanligt, i vår familj anses det "tradition" då mina föräldrar fick sin första vagn av farmor.

Till följande barnen har vi dock betalat själva...nu ksotade ju tex bebbens vagn 600 spänn så det hade ju inte varit mycket till bidrag ändå *S*

Min sambos föräldrar är mycket för att sticka till oss pengar här och där och det känner jag mig inte helt bekväm med däremot. De tänker sig väl det som nån slags förskott på arv men det känns ändå udda med tanke på att vi har så höga inkomster. Bättre att de använder pengarna till sig själva. Tid är vad jag verkligen uppskattar (barnvakt, hjälp med avlastning och skjuts till aktiviteter osv) och det får vi mycket av från båda håll.

• Gadget

Hur har det gått för er som igår liksom jag oroade er över att bebisen varit lugn ett par dagar?
    Min håller för tillfället något gympapass i magen. Känner hur magen liksom spänner till i olika riktningar. Så mysigt...

Svar på tråden Augustibebis 2012