• Cloudberry

Timeout är...

För ett omöjligt barn som är van att bestämma så är time out...vad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Timeout är...
  • Odetta
    Minifer skrev 2011-11-25 14:54:18 följande:
    Oh, jag kom på att jag måste säga hur jag själv upplevde det! När jag var liten och fick utbrott blev jag instängd i rummet. Mitt rum alltså. Jag blev fruktansvärt ledsen varje gång och kände mig enormt övergiven. Inte sjutton satt jag och "reflekterade", jag satt och undrade förkrossat hur de kunde älska mig så lite att jag sattes på undantag på det viset. Och jag skrek och grät, ibland tills jag fick näsblod, för att jag kände mig totalt oälskad och övergiven. Anledningen att jag satt där hade för länge sedan drunknat i övergivenhet, samt ilskan och förnedringen över att vara så maktlös. Jag var så ledsen, eftersom jag kände att allt jag ville ha bara var en kram, så hade jag lugnat mig, och vad som hände var att bli bortslängd och utestängd från gemenskapen. Nu låter det som värsta snyftsnyft stackars lilla jag- historien, men det var verkligen så jag upplevde det. Kommer ihåg det som igår, och trots att jag är över 30 nu kommer jag aldrig förlåta pappa för att han gjorde så mot mig. Tanken hans var ju att jag skulle lugna mig, men jag blev bara helt hysteriskt och desperat. Fruktansvärt var det :( I övrigt var jag ett lugnt och glatt och socialt barn, så man behöver inte gå omkring och visa utåt att man tar skada av något.
    Det är därför vi har våran time out i hallen (öppen planlösning) så att barnet just inte ska känna sig övergiven och sådär ledsen, det är ju liksom inte meningen. Då har jag tänkt rätt med andra ord.
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ mammajuli.blogspot.com
  • Odetta

Minifer: fast märker jag att mitt barn blir uppriktigt ledsen så sätter jag mig bredvid

• Melly

Time out tycker jag är helt förkastligt. Fruktansvärt respektlöst och kränkande mot barnet. Man skulle aldrig behandla en vuxen så så att varför ska man göra det mot ett litet barn?

Små barn behöver hjälp med att hantera sina svåra känslor som ilska, frustration och förvirring. Man hjälper inte barnet med detta genom att förvisa det och ignorera det.
    www.growingpeople.se/upload/pdf/timeout.pdf

• Boza

Suck. Varför kan inte folk söka tillräckligt med information för att inse att det finns vetenskapliga undersökningar som visar på att det kan innebära problem för barnet? Tydliga tecken på att de utvecklar låg självkänsla bl.a. VARFÖR gör man saker som i princip alla dagens barnpsykologer fördömer? Antar att man kollat för mycket på "supernanny" och sånt trams. Och förresten, kalla det för sitt riktiga namn; SKAMVRÅN!

• Odetta

Boz: eller så kan du läsa på och se att det är skillnad på time out och time out (eller läsa hela tråden så ser du att vi kom fram till att det finns olika tolkningar på vad orden time out innebär)

Det sättet jag gör på skadar inte mina barn, då skulle jag inte använda mig utav mitt sätt (och jag säger "sätt" med flit för jag tror att du och jag har helt olika tolkningar och min tolkning av time out är garanterat inte din tolkning av orden)

• MalinEddie
    Melly skrev 2011-11-25 16:52:58 följande:
    Time out tycker jag är helt förkastligt. Fruktansvärt respektlöst och kränkande mot barnet. Man skulle aldrig behandla en vuxen så så att varför ska man göra det mot ett litet barn?

Små barn behöver hjälp med att hantera sina svåra känslor som ilska, frustration och förvirring. Man hjälper inte barnet med detta genom att förvisa det och ignorera det.
    www.growingpeople.se/upload/pdf/timeout.pdf
  • Flickan och kråkan

Om vi pratar om time-out = ignorering i fostringssyfte så tycker jag att det är förkastligt. Pratar vi om time-out i den betydelsen det har i sportsammanhang = vi samlar oss TILLSAMMANS och omgrupperar och tänker igenom våra strategier så tycker jag att det ofta är förträffligt.

• Boza

Ja, timeout TILLSAMMANS med barnet är ju en helt annan sak. Timeout som innebär är man placerar barnet ensam i en del av rummet, eller i värsta fall i ett helt annat rum, är helt oacceptabelt. Totalt utdömt av Folkhälsoinstitutet bl.a. Oavsett om barnet gråter eller inte är det ju ett helt sinnesrubbat sätt att behandla ett barn.

• Cloudberry

Inspirationen till tråden kom upp när jag såg på gårdagens supernanny. Ville bara klargöra det eftersom någon trodde att det handlade om mig.

• Kya

Vi använder oss av en sorts timeout, när barnen blir alldeles för speedade. då tar jag dom till väggen i hallen, så sätter vi oss ner där tillsammans och pratar en stund. så får de återgå till lekandet när de lugnat ner sig några snäpp och inte bara är ute efter att puttas, skrika och göra illa varann. den sortens timeout är enligt mig helt okej.

Om en svart katt korsar din väg betyder det att katten är på väg någonstans.
  • Muslimska mamman

Jag älskar timeout och kommer använda mig av det jag med.

Det lär barnet att varva ner, kommunicera och att reflektera och att sedan samsas med sina föräldrar igen

• SjälvaJag

bra om man sköter det på rätt sätt.

• cruz

Dåligt. Jag fattar absolut inte varför man använder timeout på normala barn. Det är en metod som man ska använda med yttersta försiktighet och enbart om man har ett barn som har grava beteendeproblem. Inte ens då ska man använda metoden utan handledning. Trots att mitt barn, som har ett neurospykiatriskt funktionshinder har haft ett utåtagerande beteende så har vi inte jobbat med time out, utan med kommunikation.

Svar på tråden Timeout är...