• Cloudberry

Timeout är...

För ett omöjligt barn som är van att bestämma så är time out...vad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Timeout är...
  • Cicek
    Odetta skrev 2011-11-25 12:36:12 följande:
    Men skrev 2011-11-25 12:25:15 följande:
    Jag tycker tvärtom! Vi var hemma hos några som först skickade in sonen på rummet och sen tvingade honom att säga förlåt till vår dotter. Det var riktigigt hemskt och blev ganska förnedrande för alla parter:(
    Pojken ville inte säga förlåt, och när han till slut ändå gjorde det så var min dotter fortfarande arg på honom och var inte alls redo att godta ursäkten. Det hade varit mycke bättre att sätta sig med båda barnen och pratat i lugn och ro om vad som hade hänt och hur de kände.
     Här spelar det ju roll hur gamla barnen är. mina har alltid kunnat släppa sina groll när dem fått ett förlåt. visst är det bara ett ord, men dess betydelse är ju mer än så och i alla fall mina ungar vet vad ordet betyder och står för, det har jag lärt dem.
    Men om de vet vad det betyder och vad det står för, varför måste DU säga till dem att använda det? Varför har de inte lärt sig att använda det ordet helt själva, på eget initiativ?
  • Miss P71
    Men skrev 2011-11-25 12:25:15 följande:
    Jag tycker tvärtom! Vi var hemma hos några som först skickade in sonen på rummet och sen tvingade honom att säga förlåt till vår dotter. Det var riktigigt hemskt och blev ganska förnedrande för alla parter:(
    Pojken ville inte säga förlåt, och när han till slut ändå gjorde det så var min dotter fortfarande arg på honom och var inte alls redo att godta ursäkten. Det hade varit mycke bättre att sätta sig med båda barnen och pratat i lugn och ro om vad som hade hänt och hur de kände.

han förstod ju inte vf han skulle säga förlåt..man måste ju så klart prata ut om hela sitvationen..vad som hänt etc så barnet förstår...gör man inte dt så klart vill inte han säga förlåt..för vf ska han göra dt..om han inte förstår att han gjort illa någon annan....
  • Cicek
    Miss P71 skrev 2011-11-25 13:11:28 följande:
    super bra vill jag säga...du pratar med dit barn o sedan pussar o kramar dt... du e helt klart super.... de som säger att dt inte funkar har med all säkerhet gjort fel... för dt funkar...
    Fast hur kommer det sig att det funkar så himla bra för oss som INTE sätter barnet på en stol, men gör resten, dvs kramar/pussar, förklarar vad som har gjorts fel, osv? Då kanske det alltså inte BEHÖVS sätta ungen på en stol? :)
  • mandelblomma
    Cicek skrev 2011-11-25 13:17:06 följande:
    Fast hur kommer det sig att det funkar så himla bra för oss som INTE sätter barnet på en stol, men gör resten, dvs kramar/pussar, förklarar vad som har gjorts fel, osv? Då kanske det alltså inte BEHÖVS sätta ungen på en stol? :)
    kan det vara så att olika saker fungerar för olika ungar Flört
  • Cicek
    mandelblomma skrev 2011-11-25 13:19:16 följande:
    kan det vara så att olika saker fungerar för olika ungar Flört
    Eller att time out är onödigt :P Det tycker jag låter mer troligt. Tror inte någon unge behöver sitta på en stol för att lära sig sociala färdigheter ;) Man kan ju använda det argumentet för vad som helst.. "MIN unge mår bra av att jag slår honom, även om DIN inte gör det" (inte för att time out = slå, men som ett exempel)
  • Miss P71
    Cicek skrev 2011-11-25 13:17:06 följande:

alla barn funkar olika..men den som säger att detta med stolen inte funkar har som sagt inte erfarenhet av dt på rätt sätt.... jag säger inte att dt inte funkar med att enbart prata med barnet..det ser du ju med all säkerhet med om du läser ordentligt på en annan jag kommenterat på!!!!! dt viktigaste e att man pratar o barnet förstår vad den har gjort för fel..sedan förstår att man ska säga förlåt..och vad ordet innebär... för dt e vikigt att förklara för barn vad som e ok att göra o inte ok att göra....
  • Miss P71
    Cicek skrev 2011-11-25 13:21:06 följande:
    Eller att time out är onödigt :P Det tycker jag låter mer troligt. Tror inte någon unge behöver sitta på en stol för att lära sig sociala färdigheter ;) Man kan ju använda det argumentet för vad som helst.. "MIN unge mår bra av att jag slår honom, även om DIN inte gör det" (inte för att time out = slå, men som ett exempel)

VÅLD LÖSER INGENTING!!!!
  • Cicek
    Miss P71 skrev 2011-11-25 13:21:40 följande:
    alla barn funkar olika..men den som säger att detta med stolen inte funkar har som sagt inte erfarenhet av dt på rätt sätt.... jag säger inte att dt inte funkar med att enbart prata med barnet..det ser du ju med all säkerhet med om du läser ordentligt på en annan jag kommenterat på!!!!! dt viktigaste e att man pratar o barnet förstår vad den har gjort för fel..sedan förstår att man ska säga förlåt..och vad ordet innebär... för dt e vikigt att förklara för barn vad som e ok att göra o inte ok att göra....
    Ja, det håller jag med om att det är. Men försök göra det utan att sätta barnet på en stol, och rapportera tillbaka. För varför göra onödiga saker som ändå är jobbiga för barnet, när man kan undvika dem?
  • mandelblomma
    Cicek skrev 2011-11-25 13:21:06 följande:
    nu sitter inte min son på någon stol iofs men han får gå in på sitt rum och vet du det fungerar bra för oss och är löjligt att ens jämföras med aga.
Svar på tråden Timeout är...