• Cloudberry

Timeout är...

För ett omöjligt barn som är van att bestämma så är time out...vad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Timeout är...
  • Lisen08

Undrar om de personer som tycker att time out är ok gör likadant med sina respektive?
    Kanske ska testa det på min man när han gjort något jag inte gillar, sätta honom på en stol så att han lär sig vad som är rätt och fel!

• hymafr

En time-out behöver ju inte nödvändigtvis betyda att barnet ska sitta still på en stol i flera minuter.
    För mig kan det istället betyda att barnet tas ifrån situationen och inte längre får t ex spela spel om det förstör för de andra, inte bada om hela badrummet också "badas", inte får baka om katten också "behöver" mjölas, etc...Givetvis ska det föregås av en varning och givetvis ska barnet få en andra chans att fortsätta (om möjligt) när det - förhoppningsvis - insett att mamma/pappa menat allvar med sitt hot. 

• Odetta

Time out är en superbra metod! om man använder det rätt vill säga.

Det ger barnet en chance att lugna ner sig

Det ger barnet en chance att reflektera

Det ger dig som förälder att lugna ner dig och reflektera också

Jag har fem barn och använt mig av time out metoden med allihopa (inte minsta ännu dock för han är bara 10 månader gammal).

Såhär brukar jag göra:

-Varnar barnet

-Sätter barnet i time out lika många minuter som barnet är gammalt om det inte lyssnade

-sätter mig MED barnet och PRATAR om vad som blev fel, varför det blev time out och vad man skulle kunna göra annorlunda för att undvika (tex ett samtal med 2,5 åringen kan då se ut såhär: "vet du varför du sitter i time out? Får man slåss? Nej det får man inte. Ska du vara snäll nu och säga förlåt? Då får du komma ur time outen")

-sedan avslutar jag ALLTID time out med en kram och en puss

• Empiiis

Röstade på bra men jag ser inte time out som ett straff.

Time out för mig är att barnet får en chans att lugna ner sig och sen kan vi prata igenom vad som nyss hänt.

• IsDimma

...helt förkastligt

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Odetta

Lisen08; men du kan inte jämföra din vuxna partner med ett barn. Din partner är vuxen och kan förhoppningsvis vad som är lämpligt beteende och vad som inte är det, ett barn är beroende av att vi lär ut detta till dem!

Rockabillan: hur vet du det? Mina barn har lärt sig rätt fort att det är rätt tråkigt i time out så ofta behöver jag bara ge varningen.

• Sanningsdan

@Lisen08: Vilken bra ide! Maken kommer att ha god tid att lyssna på mina tillrättavisningar eftersom han i enlighet med odds teknik kommer att få sitta på stolen i hela 38 minuter. Nästan 39 om man ska va petig :)

• mandelblomma

När min ena treåring tok kraschar så har han fått ex gå från bordet...eller om han börjat slänga saker omkring sig, och skrika och slåss så får han inte heller " vara med".
    han låses inte in i källaren men får gå in en stund på sitt rum. Dörren är öppen och han är välkommen tillbaka när han vill om han slutar bråka.
    Det fungerar för oss och är bra för oss.

• mandelblomma
    Lisen08 skrev 2011-11-25 09:46:17 följande:
    Undrar om de personer som tycker att time out är ok gör likadant med sina respektive?
    Kanske ska testa det på min man när han gjort något jag inte gillar, sätta honom på en stol så att han lär sig vad som är rätt och fel!
    vet inte om din sambo/partner brukar lägga sig på golvet och skrika eller slåss med de andra barnen...eller vägra äta upp maten för att potatisen är trasig eller såsen ligger på fel ställe. OM det är så kanske time out vore något för han med.
    Flört
Svar på tråden Timeout är...