Minifer skrev 2011-11-25 11:54:06 följande:
Det där med att tvinga barnet att be om ursäkt har jag svårt att förstå? Om jag bråkar med någon och tycker jag har rätt är det väl ändå höjden av förnedring att tvingas be om ursäkt. Om jag är liten och får frispel för att jag känner mig orättvist behandlad (vilket jag minns mycket väl ofta hände när jag var liten) är det ju höjden av förnedring att tvingas be om ursäkt när jag blir upprörd över detta. Det är ju inte lätt för små-knoddar att hantera starka känslor som ilska och de gör det ju knappast för att jäklas.
Nu beror det väl såklart på ålder och förståelse (och situation), men jag skulle aldrig drömma om att tvinga min son be om ursäkt när han blir arg och får ett utbrott. Jag säger till honom att det är helt ok att bli arg, men man behöver inte/ska inte kasta saker omkring sig etc, och behöver han vråla av sig får han väl göra det, men då i sitt rum så vi andra slipper höra det.
Sedan vill jag inte höra ursäkter som kommer av plikt heller, utan tycker de skall vara uppriktigt menade för att barnet förstår vad som är fel och är ledsen för det, och inte för att man "ska". Då kan de ju ursäkta sig hur mycket som helst men inte förstå vad de gjort fel egentligen liksom? (nu tänker jag på hur hon gör i supernanny tex)
Eller har jag missförstått något?
jag håller med dig i att ett barn har rätt att känna alla sina känslor och att man inte får betee sig hur som bara för att man är arg. Men om ett barn slår ett annat tycker jag att det är på sin plats att den som slog säger förlåt till den som blev slagen och ledsen. känns det inte bra att säga förlåt så kanske just det stoppar från att barnet inte slåss igen? I den situationen tycker jag faktiskt att det utsatta barnets känslor är viktigare i första hand och ett förlåt brukar hjälpa.
Vi var till exempel hos ett par vänner och deras fyraåring (som är helt utom kontroll) slog ner våran 2 åring...och behövde inte be om ursäkt! Jag höll på att packa oss i bilen igen och köra hem dem 3 timmarna det tog att ta sig dit! Våran 2 åring blev RÄDD för den andra pojken och hade han bett om ursäkt så hade det inte blivit så för ett förlåt visar att man ändå är snäll.
så nej, jag håller inte med om att barn inte ska säga förlåt. Gör man illa en kompis så säger man förlåt.