Timeout är...
För ett omöjligt barn som är van att bestämma så är time out...vad?
För ett omöjligt barn som är van att bestämma så är time out...vad?
Sedan det här återkommande med att "mamma bestämmer"
JA, jag bestämmer! Mina barn har rätt att känna som dem känner och visa hur och vad dem känner och jag accepterar det, men i slutändan är det faktiskt jag som bestämmer vad som händer, inte för att jag är deras mamma, utan för att jag är den vuxne!
Vi vuxna har ett ansvar genemot våra barn, och det är att LÄRA dem om livet och de sociala reglerna som faktiskt råder. Ett barn har inte mognaden eller kunskapen om det.
Odd: Ja det var ju därför jag skrev "beroende på situation". Jag menade inte alls att man inte ska lära barnen att säga förlåt om de betett sig illa, utan menar på att om ursäkten bara är mekanisk och inte för att barnet menar det så blir den ju bara menlösa ord utan innebörd. Kommer heller aldrig tvinga honom att krama barn han bråkat med tex. Han ska ju säga förlåt från hjärtat och inte för att mamma säger till honom att säga det. Nu syftade jag dock inte så mycket på slagsmål utan mer raseri-utbrott hemma över diverse. Men när han slagit sin Lillasyster (vilket förvisso bara hänt väldigt sällan) så säger vi inte till honom att säga förlåt, utan vi säger till honom att han inte får slå henne, hon får ju ont och blir ju jätteledsen. Och att man aldrig får slå någon. Det som hänt då är att han tittat på henne och smekt henne över kinden och sedan kramat henne, utan någon som helst uppmaning från oss föräldrar. Det slår vilken muntlig påtvingad ursäkt som helst. (han är två och hon är ett)