• Cloudberry

Timeout är...

För ett omöjligt barn som är van att bestämma så är time out...vad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Timeout är...
  • Rockan
    Odetta skrev 2011-11-25 10:02:56 följande:
    Rockabillan: hur vet du det? Mina barn har lärt sig rätt fort att det är rätt tråkigt i time out så ofta behöver jag bara ge varningen.
    Jag syftade på det som står i TS, "ett omöjligt barn som är van att bestämma", och jag anser inte att time out, på det sätt det åsyftas här, kan lösa något sånt i längden.

Sen tycker jag även rent generellt att det är en fantasilös metod som inte lär barn något om naturliga konsekvenser. Time out är en metod som från början utformades för att ge ett alternativ till föräldrar som annars tagit till aga, och jag ser inget av det som nödvändigt i barnuppfostran.
  • Tant Green

Som straff tror jag inte på det, men visst kan man behöva ta bort ett barn en stund från en situation som har spårat ur så att alla inblandade får lugna ner sig och "starta om".

• Rockan
    Tant Green skrev 2011-11-25 10:53:40 följande:
    Som straff tror jag inte på det, men visst kan man behöva ta bort ett barn en stund från en situation som har spårat ur så att alla inblandade får lugna ner sig och "starta om".
    Instämmer.
  • Tant Green
    Rockan skrev 2011-11-25 10:42:44 följande:
    Time out är en metod som från början utformades för att ge ett alternativ till föräldrar som annars tagit till aga, och jag ser inget av det som nödvändigt i barnuppfostran.
    Ja, jag anser att det i så fall är motsvarigheten till rådet man får om man har en kolikbebis och bara inte står ut mer efter timmar av skrik, att det är bättre att lägga ner bebisen på en trygg plats och själv ställa sig och andas och hålla för öronen någon minut. Om alternativet annars skulle varit att man skulle brutit ihop och kanske skakat eller slagit barnet.
  • mandelblomma
    Tant Green skrev 2011-11-25 10:53:40 följande:
    precis.
    Många  verkar tro att man i princip låser in barnet och inte heller pratar om situationen utan bara straffar.
  • Men

Jag röstade "dåligt" eftersom jag trodde att det innebar att t.ex. tvingas sitta på en stol. Typ som att stå i skamvrån. Men sen börjar jag läsa och ser att folk skriver om "time out" som att ta bort barnet från en viss situation om det ex. slåss?? Öh...det gör jag självklart också...men jag försöker att  aldrig straffa. I min värld är det otroligt stor skillnad på straff och konsekvens.

• mandelblomma
    Men skrev 2011-11-25 11:36:29 följande:
    Jag röstade "dåligt" eftersom jag trodde att det innebar att t.ex. tvingas sitta på en stol. Typ som att stå i skamvrån. Men sen börjar jag läsa och ser att folk skriver om "time out" som att ta bort barnet från en viss situation om det ex. slåss?? Öh...det gör jag självklart också...men jag försöker att  aldrig straffa. I min värld är det otroligt stor skillnad på straff och konsekvens.
    tror väldigt få av oss som använder sig av denna time out eller vad man nu kallar det sätter våra barn på en stol eller i en skamvrå.
  • Petronella01

Jag tog "annat": Oacceptabelt.

If you´re not part of the freaks, you´re part of the boredom
  • mandelblomma
    Petronella01 skrev 2011-11-25 11:41:19 följande:
    Jag tog "annat": Oacceptabelt.
    varför då och hur då undrar jag nyfiket?
  • Rockan
    mandelblomma skrev 2011-11-25 11:39:51 följande:
    tror väldigt få av oss som använder sig av denna time out eller vad man nu kallar det sätter våra barn på en stol eller i en skamvrå.
    Fast det är ju så TS avser det (förtydligat i början av tråden).

Att ta bort ett barn från en ohållbar situation är inte vad som avses.
Svar på tråden Timeout är...