• Anonym (vad händer nu??)

Pappan avled....

Jag har två barn med en man som jag är separed ifrån. Nu hände det som inte får hända... han avled helt plötsligt. Nu undrar jag vad händer?? Jag har insett att jag har ensam vårdnad men min son bor(bodde) hos honom och min dotter bor hemma hos mig. Det är en bra bit ifrån vi bor. Jag i småland och han i Sth. Vad kommer att hända nu?
    Barnen är 16 och 13 år gamla. Sonen vill hest gå klart skolan där uppe. Pappan hade en ny sambo och nu vill hon att jag ska betala 2000 kr för mat i månaden till henne. Allt som hon vill mig får min son betätta.
    Att jag måste försörja sonen är ju självklart men till vilket pris? Kan hon kräva hyra av mig för att min son bor kvar i pappans hus??
    Jag ska ta kontakt med jurist och kolla upp för jag fick höra av sonen att de redan hade pratat med en och då fick min son vara med. Varför han skulle vara med vet jag inte.. Jag får inte reda på något..
    Vad kommer att hända nu? Någon som kan svara på frågorna innan jag får tag i juristen. Jag mår inte alls bra och det gör inte barnen heller. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-04 01:06
    förtydligar att hon har hittills bara sagt matpengar och att hon ska fundera på vad han ska ge i "hyra". Den summan måste väl ha grund vad det kostar för en tonåring att bo och leva. Matpengar är det jag har hör om. Min son har redan fått över 800 kr på en vecka. Min son äter lunch i skolan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-06 11:10
    Nu har sonen bestämt sig för att flytta hem och börja skolan här nere. Så det blir ännu en gång att åka upp till sth ( fem gånger på 2½ månad) fast det ställer jag upp för sonens skull.. Vad som händer sen återstår att se.. mycket tjafs kommer det nog att bli när arvskifter ska göras.. men det tar vi när det kommer.. Nu ska vi se till att vi börjar må bra igen..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-21 10:17
    Nu börjar det hända grejer. Fick papper på att huset är sålt, bodelningen är inskicka så nu är det bara arvskiftet som ska göras. Fast hon försöker få mer pengar än vad hon har rätt till. Det försvinner pengar från pappans konto till räkningar som rör hennes boendekostnad. Ingen av barnen bor där men ändå så ska pappan betala bil, el, bredband och telefonoch något annat jag inte kan få fram. Det rör sig lite över 20000 från och med i dec till början av april. Fick ut kontoutdraget på hens konto och där ser jag vad som händer inte kul..

Nu får vi se vad som kommer att hända. Om barnen får alla pappans grejr eller om vi måste skaffa en jurist. Nästa helg planerar vi på att åka upp och hämta hem mc:n. Men hennes tillåtelse eller med hjälp av myndigeherna.

• Svar på tråden Pappan avled....
  • Hanna1987
    Maturo skrev 2012-02-06 17:48:47 följande:

Trevligt att du orkar uppdatera för oss nyfikna som följer din tråd. Skönt att sonen flyttar hem och hoppas ni snart kan slippa den här röran! {#emotions_dlg.flower}

Tove 4/7-10 ♥

Igår så hämtade vi hem sonen och flyttlasset. Det blev en lång dag men äntligen är han hemma. Så nu är det att ordningställa hans rum och packa upp allt som han hade med sig. Jag får hoppas att han börjar må bra nu. Nu är det att få barnen att må bra igen som är viktigast.. Själv håller man sig på ytan änn så länge..

Att packa bil och släp gick fort. Moppen på släpet och medans min sambo snurrade fast den så packade vi bilen med alla kartonger och påsar ( tur att vi har en transporter som man kan ta bort säterna så det blir ett stort bagage.) Tjejen uppförde sig bra.. fick tom en påse med julljustakar som hon inte ville ha kvar eftersom hon är/ska bli jehövas vittne igen. Tror att vi var samanlagt 3 timmar i sth och satt i bilen nästan 10 timmar.. så det var en jättelång dag..

Få se hur det blir med mc. Om vi måste hämta den med släp eller om vi kan få någon att köra ner den.. det får vi se när vi får ta den i från sth.

Ja detta önskar jag verkligen att det vore en ond dröm.. jag är superglad att ha hemma sonen igen men detta allt de har fått stå ut med vill jag inte uppleva igen.. Fast man är där så känner man att man inte räcker till..

Min son sa en sak som verkligen sved i hjärtat... (Jag förstår honom fast ändå inte). Han sa i bilen igår på väg hem " den enda jag har älskat är pappa".  Jag bet i hop och sa att man kan inte älska 2 personer på samma sätt.. Alla har olika sätt att bli älskad på..  Det svider men jag kan inte klandra honom.. han har sådan stor saknad och sorg efter pappa. Just nu tänker han på hans grejer och dyl som ingen ska få röra.. Dettta kommer att bli tufft men det ska vi också ta igenom oss...

Jag får tänka possitivt fast det sliter i hjärtat vissa dagar..

• Svedski

Du gör ett jättejobb och jag tror nog att din son älskar dig med, men att sorgen efter pappan tar över allting just nu. Jag tror inte att han heller till fullo förstår allt du gör för honom och hans syster just nu, det kommer han kanske förstå om några år.

Skönt att han är hemma nu igen! Jag skickar kramar till er!

Svedski skrev 2012-02-12 12:46:03 följande:
    Du gör ett jättejobb och jag tror nog att din son älskar dig med, men att sorgen efter pappan tar över allting just nu. Jag tror inte att han heller till fullo förstår allt du gör för honom och hans syster just nu, det kommer han kanske förstå om några år.

Skönt att han är hemma nu igen! Jag skickar kramar till er!
    Tack jag tror det med. Det känns som han är mer trygg och kommit mer i ro nu när han bor hemma hos mig. Visst har han syskon som bråkar ibland med honom men han har börjat den nya skolan och det verkar som han trivs där.

Livet går vidare men det är tufft. Det kommer en massa brev som jag ska försöka klura ut vad det är för något.

Pappans sambo sa åt sonen att "ni går ut som vinnare här" men jag tror att barnen har heller pappa kvar i livet en en massa pengar på kontot. Det verkar som hon visste att barnen kommer att ärva en massa pegnar.. Jag blir fortfarande förvånad när det kommer brev om det. Han hade tydligen många försäkringar som jag inte visste om men det verkar som att hon har vetat om det.

Nu är det tre månader sedan pappan dog och det börjar bli bättre.. Det är fortfarande tungt och det kommer att vara det ett bra tag men det blir lite lättare för varje månad.

Jag har supertur att min sambo ställer upp så mycket för mina barn.

Nu är det bara att kämpa vidare och försöka se till att allt blir så bra som möjligt.
  • h8him
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2012-02-22 20:09:53 följande:
    Tack jag tror det med. Det känns som han är mer trygg och kommit mer i ro nu när han bor hemma hos mig. Visst har han syskon som bråkar ibland med honom men han har börjat den nya skolan och det verkar som han trivs där.

Livet går vidare men det är tufft. Det kommer en massa brev som jag ska försöka klura ut vad det är för något.

Pappans sambo sa åt sonen att "ni går ut som vinnare här" men jag tror att barnen har heller pappa kvar i livet en en massa pengar på kontot. Det verkar som hon visste att barnen kommer att ärva en massa pegnar.. Jag blir fortfarande förvånad när det kommer brev om det. Han hade tydligen många försäkringar som jag inte visste om men det verkar som att hon har vetat om det.

Nu är det tre månader sedan pappan dog och det börjar bli bättre.. Det är fortfarande tungt och det kommer att vara det ett bra tag men det blir lite lättare för varje månad.

Jag har supertur att min sambo ställer upp så mycket för mina barn.

Nu är det bara att kämpa vidare och försöka se till att allt blir så bra som möjligt.
    Det låter som om det är på väg åt rätt håll! Lycka till i fortsättningen!

Jo då det är fullt upp och kommer lite då och då överraskningar.. Här om dagen så kom det ett brev från fastighetsbyrån.. Nu har de lyckats sälja huset och godtagit budet utan att jag eller överförmyndaren visste något om det. Har pratat med juristen som sköter bodelningen och hon hade itne heller hört att huset är sålt. Så det blev en överraskning för henne med. Så allt som händer får jag reda på när allt är klart.

Min son och jag har pratat lite om det och båda är överrens om att hon kommer försöka blåsa barnen på lite av arvet eller rättare sagt på pappans grejer som barnen har rätt till att ärva. Hon påstår att playstation 3 är hon som har köpt men sonen vet att det är pappan som har köpt den. Mer kommer det säker att bli. Hon påstår att MC lånet är inbakad i huslånet men har inga papper på det. Det ska hon bevisa innan jag godkänner det. Det finns ett papper på att ett lån är inlöst men det står tydligen inte vad det är för lån enligt bodelaren.  Nu väntar vi på besked på att få flytta mc hit ner till småland från sth. Men hon måste godkänna eller komma överrens med oss var den ska stå om bodelningen inte är klar då husförsäljningen ska ske. Om en månad ska hon tydligen vara ute ur huset.. Känns inte så kul och veta vad som kommer att ske eftersom det verkar vara hon som bestämmer. Min son fick inte ens kolla igenom kartongerna efter hans pappas zippotändarsamling. Det var hon som tog fram allt.. Hon ville inte "att någon ska gräva i deras grejer"  inte ens han son som har egenligen rätt till det. Hon har plockat fram allt som hon anser att barnen ska få. Jag känner på mig att hon har behållt lite till sig själv. Hon har tom rätt att neka barnen att komma in i huset så länge hon bor där. Mycket som jag inte orkar bråka och lägga ner energi. Jag anser att hälsan är viktigare än grejer och pengar.. låter kanske tokigt men jag pallar inte att hålla på länge till. Jag har så mycket annat än detta att hålla reda på. Min hälsa är inte som den var för några månader sedan.. Jag är trött och orkeslös för detta tar så mycket energi för både mig och barnen.

Grabben har iallfall kommit in i skolan bra. Han trivs och han har kompisar som han umgås med. Känns skönt att han mår lite bättre fast han låter inte så många komma in i hans liv. Han är rädd att om han släpper in så kan det hända som det hände med hans pappa. De hade precis börjat komma nära varandra efter en jobbig uppväxt där pappan inte tog sitt ansvar som han skulle. Jag är glad att de hittade varanddra och fick nästan 1½ år tillsammans och kom varandra nära..

Det är värre med dottern. Hon har fortfarande jobbig och är väldigt passiv. Hon vill inte engagera sig i något jag föreslå till henne. Jag fixade så att hon kunde får cyckla till ett stall i närheten och ta in hästarna på kvällen och på helgen åka dig och mocca. Men det tog två ggr sen ville hon inte mer.. Hon tappar intresset så fort och så sitter hon i soffa och tittar på tv istället. Vet inte vad jag ska göra för att hon ska börja vara mer aktiv.

Ja det var lite om det som har hänt.. det kommer att hända mer och det återstår att se hur det kommer att bli..

Ha en glad påsk. Vi försöker iallfall ha det..       

• Anonym

Kanske en petitess i sammanhanget men oavsett om de belånat huset för att köpa MC'n eller inte så är det ju fortfarande ett bolån och har inget alls med MC'n att göra när det gäller arv etc.

Hon påstår att de har löst mc lånet genom att belåna huset mer. De har "bakat" in mc lånet i huset enlit henne.

Svar på tråden Pappan avled....