• Anonym (vad händer nu??)

Pappan avled....

Jag har två barn med en man som jag är separed ifrån. Nu hände det som inte får hända... han avled helt plötsligt. Nu undrar jag vad händer?? Jag har insett att jag har ensam vårdnad men min son bor(bodde) hos honom och min dotter bor hemma hos mig. Det är en bra bit ifrån vi bor. Jag i småland och han i Sth. Vad kommer att hända nu?
    Barnen är 16 och 13 år gamla. Sonen vill hest gå klart skolan där uppe. Pappan hade en ny sambo och nu vill hon att jag ska betala 2000 kr för mat i månaden till henne. Allt som hon vill mig får min son betätta.
    Att jag måste försörja sonen är ju självklart men till vilket pris? Kan hon kräva hyra av mig för att min son bor kvar i pappans hus??
    Jag ska ta kontakt med jurist och kolla upp för jag fick höra av sonen att de redan hade pratat med en och då fick min son vara med. Varför han skulle vara med vet jag inte.. Jag får inte reda på något..
    Vad kommer att hända nu? Någon som kan svara på frågorna innan jag får tag i juristen. Jag mår inte alls bra och det gör inte barnen heller. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-04 01:06
    förtydligar att hon har hittills bara sagt matpengar och att hon ska fundera på vad han ska ge i "hyra". Den summan måste väl ha grund vad det kostar för en tonåring att bo och leva. Matpengar är det jag har hör om. Min son har redan fått över 800 kr på en vecka. Min son äter lunch i skolan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-06 11:10
    Nu har sonen bestämt sig för att flytta hem och börja skolan här nere. Så det blir ännu en gång att åka upp till sth ( fem gånger på 2½ månad) fast det ställer jag upp för sonens skull.. Vad som händer sen återstår att se.. mycket tjafs kommer det nog att bli när arvskifter ska göras.. men det tar vi när det kommer.. Nu ska vi se till att vi börjar må bra igen..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-21 10:17
    Nu börjar det hända grejer. Fick papper på att huset är sålt, bodelningen är inskicka så nu är det bara arvskiftet som ska göras. Fast hon försöker få mer pengar än vad hon har rätt till. Det försvinner pengar från pappans konto till räkningar som rör hennes boendekostnad. Ingen av barnen bor där men ändå så ska pappan betala bil, el, bredband och telefonoch något annat jag inte kan få fram. Det rör sig lite över 20000 från och med i dec till början av april. Fick ut kontoutdraget på hens konto och där ser jag vad som händer inte kul..

Nu får vi se vad som kommer att hända. Om barnen får alla pappans grejr eller om vi måste skaffa en jurist. Nästa helg planerar vi på att åka upp och hämta hem mc:n. Men hennes tillåtelse eller med hjälp av myndigeherna.

• Svar på tråden Pappan avled....
  • Anonym

Visst kan man göra så, men lånet är ändå inte bundet till MCn utan till huset. Så hon kan inte hävda att MCn är belånad.

• Anonym (Djupt berörd!)

Allt du och barnen har gått igenom har slitit på er. Du har gjort ett otroligt arbete och varit stark för din sons skull. Nu är det dags för dig att försöka ladda batterierna lite. Var rädd om dig så att du orkar fortsätta.

På din beskrivning låter det som om din dotter skulle kunna ha drabbats av nedstämdhet/depression. Har hon någon samtalskontakt? Kanske håller hon tillbaka sina känslor för att "skona" dig. Hon har sett dig kämpa i flera månader och vill inte lägga sten på bördan. Då kan samtal med en utomstående vara en utmärkt ventil.

Har suttit och sträckläst den här tråden från början och fram till nu. Är djupt berörd!
    Dina barn kan skatta sig lyckliga som har en sådan mamma.

Det var bra att din son själv fick komma fram till att han ville flytta hem. Förstår om du helst hade velat sätta honom i bilen och dra iväg från hela situationen.

Sorgen efter pappa kommer att gå i vågor över dina barn. Vanmakt, skuldkänslor, vrede och sedan förmågan att minnas de glädjefyllda stunderna. Uppmuntra dina barn i att alla känslor är OK.

Självklart ska du bevaka dina barns ekonomiska intressen, men du har ändå uppnått det viktigaste. Du har båda barnen hemma hos dig, och du kan stötta dom när det känns tungt.

Vet inte vad jag ville säga med det här inlägget riktigt mer än att jag känner igen mig i mycket och förstår vad ni alla gått igenom.

Sänder massor av styrkekramar till er alla.

Anonym (Djupt berörd!) skrev 2012-04-07 04:24:54 följande:
    Allt du och barnen har gått igenom har slitit på er. Du har gjort ett otroligt arbete och varit stark för din sons skull. Nu är det dags för dig att försöka ladda batterierna lite. Var rädd om dig så att du orkar fortsätta.

På din beskrivning låter det som om din dotter skulle kunna ha drabbats av nedstämdhet/depression. Har hon någon samtalskontakt? Kanske håller hon tillbaka sina känslor för att "skona" dig. Hon har sett dig kämpa i flera månader och vill inte lägga sten på bördan. Då kan samtal med en utomstående vara en utmärkt ventil.

Har suttit och sträckläst den här tråden från början och fram till nu. Är djupt berörd!
    Dina barn kan skatta sig lyckliga som har en sådan mamma.

Det var bra att din son själv fick komma fram till att han ville flytta hem. Förstår om du helst hade velat sätta honom i bilen och dra iväg från hela situationen.

Sorgen efter pappa kommer att gå i vågor över dina barn. Vanmakt, skuldkänslor, vrede och sedan förmågan att minnas de glädjefyllda stunderna. Uppmuntra dina barn i att alla känslor är OK.

Självklart ska du bevaka dina barns ekonomiska intressen, men du har ändå uppnått det viktigaste. Du har båda barnen hemma hos dig, och du kan stötta dom när det känns tungt.

Vet inte vad jag ville säga med det här inlägget riktigt mer än att jag känner igen mig i mycket och förstår vad ni alla gått igenom.

Sänder massor av styrkekramar till er alla.
    Tack.. Dottern vill inte prata med någon. Hon har fått erbjudande att prata med skolkuratorn, skolsköterskan och jag har erbjudit att ta kontakt med ungdomsmotagningens kurator så hon kan få gå dit men vill hon inget av detta. Hon vill inte prata om det säger hon. Jag tror ju att hon har sådan skuldkänslor för att hon inte träffade sin pappa på nästan 4 månader innan han dog. Det är mycket som far i hennes tankar men hon vägrar ta emot hjälpen som erbjuds.

VI försöker ladda batterierna så vi orkar med allt detta. Jag kan inte bara lägga ner all energi på detta. Jag har två barn till som vill ha min uppmärksamhet och hjälp. De förstår inte vad som har hänt eftersom de inte kände honom och dels så är de för små att veta vad som händer.  Vi kommer att kämpa vidare och det kommer att ta emot många gånger men vi reder detta.. det kommer att ta tid det vet vi men vi fixar detta.

Tyvärr så har vi några som sätter "käppar i hjulen". Pappans sida gillar inte mig och det får barnen höra och lider av. Tyvärr så fattar inte de vad de gör. Barnens farfar är starkt emot att sonen flyttade hem igen. Han tyckte att han skulle flytta upp till honom (han bor i norrland) och jag har fått kontakt med pappans faster igen och det tycker inte farfar om. Utan fastern har fått utskällning för att hon bjöd hem mig och mina småbarn till henne när vi var uppe på bodelningen. Det är så mycket som händer runt om så man tassar på tå för att inte barnen ska få utskällning av någon.

Nu hoppas jag att detta ska snart vara över så vi kan börja leva vårt liv igen. Allt ligger efter när man inte vet vad som kommer att hända med arvskiftet. Informationen är knappt något som vi får och då vi får information då är allt klart och jag ska bara godkänna det. Vi har ingen talan i detta och jag börjar fundera om detta stämmer. Vi vet att tjejen kommer att blåsa barnen men som min son säger..."jag orkar inte bry mig och vill inte bråka" så känner jag också. Fast jag kommer att kräva papper på om hon ska ha mer pengar av huset när det är sålt.

Ja ja detta kommer att ta tid och jag hoppas bara att allt är klart till sommaren.. Då åker sonen till utlandet med sin kompis och dottern åker till mormor och morfar i norrland. Och jag ska försöka få iordning här hemma på min semester. Har ingen lust att ha detta på tankarna på semestern. Det räcker att jag tänker på det nästan dagligen hur hon kommer att blåsa barnen. Jag kommer att protestera i den mån så att inte barnen far illa. Bättre med hälsa än pengar på banken anser jag... Visst är pengar bra men det bästa skulle vara att pappan var i livet för oss alla.

jo det går framåt sakta. Nästa helg blir det att sätta sig i bilen med släp och hämta hem det sista som barnen ärvt. Ytteligare en kostnad för mig. Har haft utgifter mellan 10000-15000 sen i nov för dettta. (Men det gör jag för mina barn).

Nu hoppas jag att det är sista resan vi gör på ett bra tag. Nu väntar vi bara på arvskiftet och om pappans sambo lyckas få fran papper om lånet. Hitt tills har hon inte det och banken kan inte säga vilket som är mc lån som är inlöst som hon påstår.

Pratade med henne (för första gången på tel) i går och jag försökte förklara min situation till henne. Hon tycker att allt är klart och barnen har fått det de ska ha.. Men allt var undervärderat så vi orkar inte bråka. Hon måste fixa fram pappret om mc annars kan jag inte godta att hon ska ha nästan 63000 av barnen.

Jag hoppas verkligen inte att det blir bråk nästa helg för det orkar jag inte. Hon ska ha en massa folk som är där när vi ska hämta grejerna. Är inte så sugen på det men biter ihop för barnens skull.

Så vi kämpar på för fullt..

ja ha då fick man ett sms i torsdags att vi får minsan inte häma mc om hon inte får 62500 av barnen. Har varit i kontakt med en jurist och han säger att hon har inte rätt att kräva det. Hon har fått bilen, bohaget billigt (lyckades få den värderad till 20000 fast den är värd mer pga vi orkade inte bråka eftersom vi ar fortfarande tagna av pappans död) och dessutom så behåller hon pappans grejer och påstår att det är hennes fast alla vet att pappan har köpt det.

Ska ringa bodelaren och kolla lite för jag fick ut pappans kontoutdrag och där har det börjat betala räkningarna i hans namn som berör hennes boende och bil. Måste kolla om det är rätt för det rör sig om över 20000. Det är så typist när man börjar må lite bättre så kommer det ytterligare bakslag.. Orkar knappt mer.. Ska ta och diskutera med barnen hur vi ska göra med om vi ska anlita en jurist (och får uttrligare en utgift) eller om vi ska ge med oss.. Har kollat och hemförsäkring täcker inte detta.

Orkar inte ha mer utgifter snart.. Är så förbannad less. Jag behöver pengarna till husrenoveringen och inte mer kostand till arvstvist. Fast jag tar det utan protester för mina barn är viktigast för mig.

en annan fundering som kom upp i fredags kväll är att pappans dator och ps3 (som vi misstänker att pappan köpt men sambon påstår att det är hennes) räknas det som gemensam ägodelar eller privat ägodel?

I fredags så kläcker barnen ut att pappan hade en dator och de tror att ps3 är hans och det vill de ha.. Nästa helg blir det att hämta mc.n. Fick ett sms där det stor att "hoppas jag är nöjd nu när jag blset henne på x antal tusen kr för mc:n. Så nu garderar jag mig att lära mig hur man spänner fast en tung mc på bästa sättet i ett släp ifall hon backar med spännhjälp som hon hade fixat. Litar inte helt på hennes ord nu. Så på lördag bär det av till sth för att hämta hem den.... Få se om vi får mer med oss eller om hon anser att 20000 kr för hela bohaget (som hon lyckades få värderat till) räknar med ps3 och datorn. Eller om det räknas som pappans och barnen ärver det.

Min dotter messade och frågade om hennes cyckel (som pappa hade köpt när hon bodde där) var. Till svar fick hon att den är såld för att "hon var så lat för att använda den" :-O. Hur kan man säga så och framfr allt hur kan man sälja en cyckel som är någon annas utan att fråga.

Ja få se hur nästa helg slutar.. Har en stor klump i magen men om hon och hennes kompisar börjar hota så ringer jag polisen.. jag tvekar int eför fem ören men jag hoppas verkligen att kompisarna som ska hjälpa henne att flytta har så pass mycket vett och att hon inte har lyckats manupilera alla.

• Anonym

Jag tycker du ska kontakta en jurist och omedelbart be om kvitton på allt som sålts. Har hon sålt barnens saker är det egenmäktigt förfarande, meddela att du tänker gå till polisen och stämmen henne i tingsrätten om hon inte skärper sig.
    Hade dom inget testamente så ärver hon INGENTING av hans ägodelar, det är barnens allt!!! 

enligt sambon visste dottern att cyckel skulle säljas. Nu är du den stora frågan om datan och ps3 gemensam eller enskild egendom.

Ska ringa juristen imorgon och försöka få klarhet i mycket frågor.  Jag får ju knappt reda på något som tex vem gör arvskiftet?? jag har en massa synpunkter om det  och det måste ju komma fram.

ännu är inte helvetet slut.. idag blev man påhoppad och utskälld när jag skulle prata med tejen hur vi skulle lösa. Jag framförde barnen önskan och helt plöttsligt får jag en utskällning av hennes pappa... fattar inte ett smack... en sak är säkert.. kommer pappan fram till mig då vi ska lasta mc och de grejer barnen "får" så då går jag därifrån. Jag kommer inte att pratta mer med honom.. helt otroligt....

Fick höra hur jävlig jag är och jag har "terroriserat" henne nu i tre dagar.. Den första ringde hon sen kom vi överrrens om att jag skulle ringa och kolla läget på tisdag och idag skulle vi ringa då barnen var med. När pappan hörde att sonen började prata så ändrade han tonläge... han måste ju vara sjuk i huvet.. Dessutom så påstår han att han "kände" minnsan mig.. Vi har aldrig träffat och ändå visste han hur jag vat... Hur i helvete då????? Jo vad pappan och tjejen har pratat om mig... Det stämmer inte för fem ören... men jag orkar inte ...

Han påstår att en 40 tums platttv skulle bara vara värd 1000 kr... "Jag hade minsan nytta av grejerna barnen skulle ha"... det är ju deras och inte mina.....

Jag önskar att detta helvete är snart slut.. Jag orkar inte mer... Tog en lång promenad nu för jag orkar inte vara hemma...       

De anser att hon ska inte betala något om barnen ska ha sin pappas grejer.. Dessutom har hon get bort grejer som var pappans och hennes utan att kolla om barnen vill ha det...

Nä jag önskar bara att detta tar slut... Änn en gång gör han (pappan) mitt liv till ett helvet.     

Svar på tråden Pappan avled....