• rednose

LCHF för gravida!

Hej!

Här kan vi som äter LCHF och planerar att bli gravida, redan är gravida eller varit gravida prata om vår kost, LCHF.
    Kanske har ni som varit gravida, och ätit LCHF under graviditeten, tips och funderingar ni vill dela med er till oss andra av.
    Länkar till intressanta artiklar ang LCHF för just gravida välkomnas också detta varmt.
    Hur mår ni som nu är gravida och äter LCHF. Märker ni någon skillnad, tex om ni är omföderskor och har tidigare graviditet att jämföra med? Kanske har du just börjat med LCHF för att du mådde dåligt på "vanlig" kost, och kan berätta om dina erfarenheter efter bytet till LCHF? Fördelar och nackdelar.

Detta är alltså en tråd för oss som är positiva till LCHF. Inte en tråd för motståndare.

• Svar på tråden LCHF för gravida!
  • Trolla75
    Loreena skrev 2012-01-20 21:53:53 följande:
    Åh, vad mysigt! :) Jag längtar till RUL, vi har inte fått någon tid än men jag är i v. 17 så det borde inte vara alltför lång tid kvar.
    Jag var tvungen att ringa och beställa min tid till RUL själv! kolla upp så det inte är samma som gäller för dig.

Idag går jag in i v.15 Skrattande och vi har RUL den 20 feb. Hjärta
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - syskon nr 3 i juli 2012♥ღ
  • Loreena
    Syster Norr skrev 2012-01-20 21:57:15 följande:
    Då är det nog snart dags, fick du ingen tid vid inskrivningen? Jag är i v 18+2 nu. Mår så j-kla bra av lchf (mkt liberal). Nöjd och belåten. Ligger på 4 kg plus sedan plusset vilket jag är nöjd med. Då har jag trots allt både en veckas semester plus julfrossa i bagaget.
    Vi ska ju flytta upp till Dalarna igen om en vecka, så jag kommer inte att skrivas in förrän i v. 19 (18+1). Men jag pratade med BM i telefon och hon skulle kontakta UL i Falun åt mig.

När jag var i v.12 hade jag gått upp 8 kg! :O Nu har jag dock ståt still i vikt sedan dess. Man kan ju anta att en del var vätska eftersom att jag avbröt mitt LCHF där när illamåendet slog till.

Nu upplever jag raka motsatsen faktiskt. Det är när jag fuskar som illamåendet sätter in! För 4 dagar sedan fuskade jag och delade en pizza med sambon. Vi håller ju på att packa och greja inför flytten så vi tyckte att det skulle vara smidigt att slippa laga mat. Illamåendet slog till direkt efter pizzan och nu har jag haft ont i magen konstant sedan dess!! :( Den har varit svullen och öm och om jag trycker lite lätt på den en bit under revbenen så gör det ont. Jag börjar väl inse mer och mer att jag inte tål spannmål. Det är tråkigt tycker jag. För ibland vill man ju kunna göra ett avsteg och äta en vanlig bulle eller en rostmacka.
  • rödnos
    Loreena skrev 2012-01-21 11:47:34 följande:
    Vi ska ju flytta upp till Dalarna igen om en vecka, så jag kommer inte att skrivas in förrän i v. 19 (18+1). Men jag pratade med BM i telefon och hon skulle kontakta UL i Falun åt mig.

När jag var i v.12 hade jag gått upp 8 kg! :O Nu har jag dock ståt still i vikt sedan dess. Man kan ju anta att en del var vätska eftersom att jag avbröt mitt LCHF där när illamåendet slog till.

Nu upplever jag raka motsatsen faktiskt. Det är när jag fuskar som illamåendet sätter in! För 4 dagar sedan fuskade jag och delade en pizza med sambon. Vi håller ju på att packa och greja inför flytten så vi tyckte att det skulle vara smidigt att slippa laga mat. Illamåendet slog till direkt efter pizzan och nu har jag haft ont i magen konstant sedan dess!! :( Den har varit svullen och öm och om jag trycker lite lätt på den en bit under revbenen så gör det ont. Jag börjar väl inse mer och mer att jag inte tål spannmål. Det är tråkigt tycker jag. För ibland vill man ju kunna göra ett avsteg och äta en vanlig bulle eller en rostmacka.
    klart du mår illa om du fuskar?! Din kropp är ju ovan vid kolhydrater så äter du dem nu mår du ju självfallet inte bra. 
    Jag mådde illa varje dag i julas när jag fuskade och käkade julmat. Aldrig mer! :) 
  • mabuse

Usch, detta kanske är fel tråd att gnälla i, men jag längtar så efter kolhydrater!!

Jag frångick lchf några dagar (11-17 jan), men var tvungen att börja i onsdags igen för jag svällde som en ballong! Jag gick upp drygt åtta kilo på de kolhydratdagarna och kunde knappt böja på benen av all vätska, dessutom spände det och gjorde så ont i huden att jag inte visste vad jag skulle ta mig till. Så något annat än lchf är inte att diskutera just nu, har inte ens blivit av med riktigt all vätska än, inte som jag blev under första perioden (1-10 januari).

Men saken är den att jag blir så otroligt låg och nedstämd av lchf just nu. Någon som känner igen sig i det? Försöker härda ut och se slutet, har BF 27 januari, så det är ju max tre veckor kvar innan jag kan göra som jag vill, men oj vad tungt det är :( Vill bara få äta vad jag vill och känner för just nu... Undrar varför psyket påverkas så...

• Aroma
    mabuse skrev 2012-01-22 20:35:19 följande:
    Usch, detta kanske är fel tråd att gnälla i, men jag längtar så efter kolhydrater!!

Jag frångick lchf några dagar (11-17 jan), men var tvungen att börja i onsdags igen för jag svällde som en ballong! Jag gick upp drygt åtta kilo på de kolhydratdagarna och kunde knappt böja på benen av all vätska, dessutom spände det och gjorde så ont i huden att jag inte visste vad jag skulle ta mig till. Så något annat än lchf är inte att diskutera just nu, har inte ens blivit av med riktigt all vätska än, inte som jag blev under första perioden (1-10 januari).

Men saken är den att jag blir så otroligt låg och nedstämd av lchf just nu. Någon som känner igen sig i det? Försöker härda ut och se slutet, har BF 27 januari, så det är ju max tre veckor kvar innan jag kan göra som jag vill, men oj vad tungt det är :( Vill bara få äta vad jag vill och känner för just nu... Undrar varför psyket påverkas så...

Jag har åxå haft ett par perioder med fusk och haft JÄTTE svårt att ta mig ur.. Jag blev som ett monster i humöret och kom på att det funkade bättre om jag smög lite långsamt in i kosten igen,, tex så tog jag en smoothie med bär och grädde och fil i stället för ägg och bacon till frukost.. då fickl jag i mig lite socker utan att det satte igång suget..  och det funkademycket bättre än att sluta tvärt.. ge inte upp bara det blir ju bra det vet du ju!!
    060515&101017&BF120220
  • mabuse
    Aroma skrev 2012-01-22 20:40:53 följande:
    Jag har åxå haft ett par perioder med fusk och haft JÄTTE svårt att ta mig ur.. Jag blev som ett monster i humöret och kom på att det funkade bättre om jag smög lite långsamt in i kosten igen,, tex så tog jag en smoothie med bär och grädde och fil i stället för ägg och bacon till frukost.. då fickl jag i mig lite socker utan att det satte igång suget..  och det funkademycket bättre än att sluta tvärt.. ge inte upp bara det blir ju bra det vet du ju!!
    Ja, tack för de peppande orden och tipset. Glömmer bort att vara snäll mot mig. Ska försöka hitta fler saker som jag verkligen tycker om och se så att de inte sätter igång suget... Jag hoppas ju verkligen att det blir bättre!
  • Loreena

Jag gjorde också en väldigt långsam övergång till LCHF igen, övergången fick ta några veckor. Jag tillåter mig mer kolhydrater nu än när jag inte var gravid, men bröd går tyvärr helt bort för fuskar jag med det så får jag jätteont i magen.
    Jag äter ofta TY+keso som tidig frukost och så tar jag omeletten som brunch runt 11 istället. Jag äter frukt ibland om jag känner för det, kan ta en msk ris till kycklingen och så, men i huvudsak så äter jag LCHF. Jag har kommit på att det funkar bra med mandlar på kvällarna mot halsbrännan också. Sedan jag blev gravid så får jag halsbränna varje kväll. *suck*

Jag testade det här till frukost idag och det var helt ok om man rostade det i brödrosten innan man äter det

www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx

• sniffs

Hej!Jag undrar om ni kommer fortsätta käka enligt lchf när ni ammar? Jag ammar min 5 mån bebis nu och testade lchf för ett tag sen och upplevde då att mjölken minskade. åt jag för lite fett kanske? ?^Kan bebisen ta skada av lchf dieten? Läste att när man bantar ska ju gifter ur kroppen, får inte bebisen i sig dem då? Om jag ändå vill äta lite kolhydrater och lchf går jag inte upp i vikt då? funderar att testa lchf  igen för jag vill verkligen gå ner i vikt men oroar mig för att min bebis inte får i sig det hon ska då. Sen hade jag så svårt och käka bacon till frukost och nötter kan jag inte äta för det är jag allergisk mot.

Stolt trebarnsmamma
  • Aroma
    sniffs skrev 2012-01-28 16:02:36 följande:
    Hej!Jag undrar om ni kommer fortsätta käka enligt lchf när ni ammar? Jag ammar min 5 mån bebis nu och testade lchf för ett tag sen och upplevde då att mjölken minskade. åt jag för lite fett kanske? ?^Kan bebisen ta skada av lchf dieten? Läste att när man bantar ska ju gifter ur kroppen, får inte bebisen i sig dem då? Om jag ändå vill äta lite kolhydrater och lchf går jag inte upp i vikt då? funderar att testa lchf  igen för jag vill verkligen gå ner i vikt men oroar mig för att min bebis inte får i sig det hon ska då. Sen hade jag så svårt och käka bacon till frukost och nötter kan jag inte äta för det är jag allergisk mot.

Jag kommer att fortsätta,, jag har tvärtom hört att dom som ammar med lchf har mätta och nöjda barn,, ska bli kul att se om det blir någon skillnad från mina andra barn.. där hade jag på gränsen hela tiden så det blrv typ en flaska ersättmimg om dagen..  och resten amning. hoppas på helamning denna gången. Angående gifter så har jag läst att det gäller ALLA som ammar.. mamman lämnar över sina gifter på barnet.. kemikalier och skit som man får i sig hela tiden, så jag tror att man helt enkelt får avväga fördelarna och nackdelarna med att amma eller ge konstgjort i flaska..
    060515&101017&BF120220
  • Loreena

sniffs
    Jag började med LCHF i slutet av amningen och det gick jättebra. Men då ammade jag bara 3-4 ggr/dag och sonen åt en hel del vanlig mat. Det man får tänka på är väl att man måste se till att äta tillräckligt. Det kan ju vara lätt att det blir lite för lite mat om det ska räcka till amningen också eftersom att LCHFmaten är så mättande.
    Försök att inte gå ner för snabbt bara om du ammar. Egentligen så är det ju meningen att vi ska gå ner under amningen det som kroppen lagt på sig under graviditeten, det är ju därför som vi går upp lite extra under graviditeten. :) Men det var väl inte uttänkt av naturen att det skulle lagras en massa miljögifter i vårt underhudsfett heller.
    Ät tillräckligt mycket, ät varierat med mycket grönsaker och gärna en del fisk och snåla inte med mejeriprodukterna så kommer ditt barn att få i sig den näring som hon/han behöver. LCHFmaten är ju egentligen väldigt näringsrik, det är ju mest de tomma kalorierna som vi tar bort...

Svar på tråden LCHF för gravida!