• rednose

LCHF för gravida!

Hej!

Här kan vi som äter LCHF och planerar att bli gravida, redan är gravida eller varit gravida prata om vår kost, LCHF.
    Kanske har ni som varit gravida, och ätit LCHF under graviditeten, tips och funderingar ni vill dela med er till oss andra av.
    Länkar till intressanta artiklar ang LCHF för just gravida välkomnas också detta varmt.
    Hur mår ni som nu är gravida och äter LCHF. Märker ni någon skillnad, tex om ni är omföderskor och har tidigare graviditet att jämföra med? Kanske har du just börjat med LCHF för att du mådde dåligt på "vanlig" kost, och kan berätta om dina erfarenheter efter bytet till LCHF? Fördelar och nackdelar.

Detta är alltså en tråd för oss som är positiva till LCHF. Inte en tråd för motståndare.

• Svar på tråden LCHF för gravida!
  • FiaFunderar
    Loreena skrev 2012-02-01 10:44:47 följande:
    Idag var jag till barnmorskan för 1a gången. Jag hade börjat dagen med en omelett och lite ärtor, majs och paprikablandning. Blodsockret var på 3,7! Lite i lägsta laget kanske? Men jag var pigg iaf! Blodtrycket på mig var jättebra och de andra värdena också.  Vi fick lyssna på bebisens hjärta innan vi åkte. Underbart! :) Vi är i v. 19 nu.

Myys Solig
    Jag ska tillbaka den 23 Februari. Ska bli kul att se vad alla tester och prover ligger på då.

Jag var där i vecka 15 första gången de tog prover och då hade jag:
    HB: 135
    Blodsocker: 4,3
    Blodtryck: 120/70

Sen var jag där i vecka 24 och då hade jag:
    HB: 132
    Blodsocker: 4,2
    Blodtryck: 120/65

Så det var knappt någon skillnad alls Glad
  • Loreena

FiaFunderar
    Det ser ju jättebra ut! :)

Jag hade blodsocker 3,7 - Tror ni det är ok att ha så lågt?
    Blodtryck: 120/66
    HB:130

Jag fick tid för RUL imorgon! :D Spännande spännande! Det blev lite bråttom nu när vi precis flyttat hit och sambon ska till Riga nästa vecka och lära sig flyga Boeing. (Han pluggar till pilot)

• FiaFunderar
    Loreena skrev 2012-02-01 12:09:19 följande:
    FiaFunderar

Jag fick tid för RUL imorgon! :D Spännande spännande! Det blev lite bråttom nu när vi precis flyttat hit och sambon ska till Riga nästa vecka och lära sig flyga Boeing. (Han pluggar till pilot)

Jag vet faktiskt inte vad såna här prover "ska" ligga på. Men mår man bra så borde det ju inte vara någon fara eller?
    Kul med RUL!! Jag tycker det känns lite tråkigt att man inte får "se" bebbe nåt mer innan BF Flört
  • Trolla75
    Loreena skrev 2012-02-01 12:09:19 följande:
    FiaFunderar

Är det på fastande mage? ett normalvärde ska ligga på mellan 4-6
    När jag åt strikt i somras låg jag också på 3,7 fastande och på 4,2 när jag käkat.
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - syskon nr 3 i juli 2012♥ღ
  • Tida77

Hej! Jag har rätt nyligen plussat med fjärde barnet och planerar att äta lchf under graviditeten. Jag har ätit lchf de senaste åren men de senaste veckorna har varit lite kaotiska och jag har ätit helt fel och massor med socker. Jag ska fasa ut och från och med måndag köra på riktigt igen. Jag har graviditetsdiabetes och vill verkligen försöka slippa insulin så länge som möjligt. Anar dock att det kan bli kämpigt så den här tråden känns bra för stöttning och peppning

• Loreena
    Trolla75 skrev 2012-02-02 18:40:46 följande:
    Är det på fastande mage? ett normalvärde ska ligga på mellan 4-6
    När jag åt strikt i somras låg jag också på 3,7 fastande och på 4,2 när jag käkat.
    Jag hade ätit omelett med grädde, bacon och ost och ärtor-, majs och paprikablandning till till frukost innan.
  • Tida77

Loreena: normalvärden sägs ligga mellan 4 och 6, för gravida mellan 4 och 9. Dock är ju det framtaget på människor som äter en "normal" kost. Personligen tror jag det bara är bra med ett lågt/lägre värde så länge det inte är svajigt. När blodsockret går upp och ner mår man ofta dåligt och det är påfrestande för kroppen (och farligt om det är för lågt/högt). Jag skulle definitivt inte oroa mig om jag var du, så länge du mår bra. Börjar du bli slö/yr/konstig på nåt sätt kan det ju vara värt att kolla sockret, men en frisk kropp reglerar ju blodsockret själv och tillverkar mer om det behövs.

• Loreena
    Tida77 skrev 2012-02-03 19:27:58 följande:
    Loreena: normalvärden sägs ligga mellan 4 och 6, för gravida mellan 4 och 9. Dock är ju det framtaget på människor som äter en "normal" kost. Personligen tror jag det bara är bra med ett lågt/lägre värde så länge det inte är svajigt. När blodsockret går upp och ner mår man ofta dåligt och det är påfrestande för kroppen (och farligt om det är för lågt/högt). Jag skulle definitivt inte oroa mig om jag var du, så länge du mår bra. Börjar du bli slö/yr/konstig på nåt sätt kan det ju vara värt att kolla sockret, men en frisk kropp reglerar ju blodsockret själv och tillverkar mer om det behövs.
    Tack för ditt svar! :)
    Bebisen såg frisk och pigg ut på ultraljudet och var lagom stor för veckan jag är i nu.
    Jag mår också som bäst när jag äter ordentligt(lchf), men det går lite fram och tillbaka med ätandet för mig nu under graviditeten. Jag har väl inte riktigt samma motivation som innan tyvärr. Men jag kämpar på iaf. För äter jag för mycket kolhydrater och då särskilt bröd så blir jag jättebubblig i magen. Det bästa är att inte ha nåt mjukt bröd hemma alls. Det är lättast att hålla sig ifrån då.
  • elllen

Hej jag har suttit och läst er tråd och undrar om jag kan få vara med här? Relativt nyplussad och äter enligt lchf =) Har diabetes typ 1 och lchf har varit räddningen för mitt blodsocker. Har ett stablit Hba1c och mår toppen då jag äter relativt strikt =) Nu har jag lagt till mycket mer grönsaker och mår fortfarande bra.

Men....ska ju erkänna att som gravid...vilket sug man kan få efter kolisar...men de gånger jag har gett efter mina cravings så har jag verkligen mått pyton, så det är ju tydligt vad jag mår bäst av

• stinaa

elllen: Välkommen hit! :) Jag är gravid i v 24 och har ätit lchf i stort sett hela graviditeten ( med undantag för jul och några snedsteg), har mått toppen av det och bebben mår också fin fint. Tack vare kosten så har jag inte lagt på mig några extrakilon och är inte ett dugg svullen, m

Svar på tråden LCHF för gravida!