• rednose

LCHF för gravida!

Hej!

Här kan vi som äter LCHF och planerar att bli gravida, redan är gravida eller varit gravida prata om vår kost, LCHF.
    Kanske har ni som varit gravida, och ätit LCHF under graviditeten, tips och funderingar ni vill dela med er till oss andra av.
    Länkar till intressanta artiklar ang LCHF för just gravida välkomnas också detta varmt.
    Hur mår ni som nu är gravida och äter LCHF. Märker ni någon skillnad, tex om ni är omföderskor och har tidigare graviditet att jämföra med? Kanske har du just börjat med LCHF för att du mådde dåligt på "vanlig" kost, och kan berätta om dina erfarenheter efter bytet till LCHF? Fördelar och nackdelar.

Detta är alltså en tråd för oss som är positiva till LCHF. Inte en tråd för motståndare.

• Svar på tråden LCHF för gravida!
  • elllen
    Tida77 skrev 2012-02-13 12:58:59 följande:
    Jag går på Danderyd. Jag tror det är annorlunda om man som du är typ 1a än som jag som "bara" har graviditetsdiabetes (enligt dem). De höll på med omorganisation min sista graviditet också (för ett år sedan) så nu kanske de blivit bättre på att följa upp patienterna.
    Vart går du?
    Jag går på usö, i örebro =) Jag vet inte om de var så annurlunda för mig =/ Det var ju på "kösystem" då de bara tog emot diabetiker på torsdagar. Man fick sitta och vänta tills de äntligen ropade upp ens namn, träffa läkaren i typ 2-3 minuter och sen ut igen...som sagt, har inte så varma minnen av det =/ Jag hoppas verkligen att det ändrat sig till den här gången, ska in imorgon för första gången denna graviditeten, är ju tidigt ute, är enligt fl sida 6+4, vecka 7 alltså  =)
  • Tida77

I morgon ska jag på inskrivning. På onsdag är det UL och det ska bli så spännande att se lilla Ärtan!

• Tida77

Ellen: lite förvirrad? USÖ är ju inte direkt kända för sin bra förlossningsvård... Men känner igen det där vänta-in till läkare 2 min-ut, likadant på Danderyd. (Eller ja, det var så för ett år sedan, men de skulle ju ändra på organisationen då sa de så jag får väl se denna gång...)

• elllen
    Tida77 skrev 2012-02-13 22:12:35 följande:
    I morgon ska jag på inskrivning. På onsdag är det UL och det ska bli så spännande att se lilla Ärtan!
    Men vad avis jag blir, ska du få göra UL? Jag frågade om det på telefon för vad jag minns är att jag fick göra det tidigt förra graviditeten, men hon fnös bara och sa att det är ju alldeles för tidigt :-/ konstigt...

Mmmm, mer än bara lite förvirrad ska ju erkännas =) Jag vet att usö har dåligt rykte och det är ju inte taget från tomma luften tyvärr =/

Hur går det med att äta lchf? Verkar ditt blodsocker bli imer stabilt när du gör det?
  • selmv

Hej jag har en fråga.

Jag har ätit lchf i ca ett år o mår bra, nu är jag gravid i v 11 o de vill göra ett glucostest på mig i v 12 (för att jag har det i släkten) .

Ska jag äta lchf som vanligt innan el lägga till ner kolhydrater dagarna innan? Det står på pappret att man ska äta kolhydratrikt dagarna innan.

Kan det sticka iväg om jag äter lchf som vanligt o dricker den där sockerlösningen menar jag. Att det blir en chock för kroppen.

Det gjorde det ju för dr Dahlqvist (som äter lchf) när hon gjorde ett socker test.

• Trolla75

Min kropp skulle inte klara att göra en glukosbelastning nu! Tror att min kropp skulle ta livet av mig om jag utsatte mig för det. Flört
    Drack en knapp dl cocacola i somras och inom loppet av 5 minuter så hade jag hjärtklappning, mådde allmänt fördjävligt och kroppen gick på högvarv för att avgifta mig... Tänker mig då hur den skulle reagera på glukosslibbet...

Min pappa hade diabetes, jag är överviktig = riskzon... Men jag har aldrig blivit erbjuden att göra belastningen!
    Hur är ditt vanliga värde, de som dom tar i fingret? Är inte det alarmerande borde nu kunna neka till det stora testet.

ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - syskon nr 3 i juli 2012♥ღ
  • Aroma

Hej. Jag gjorde glykosbelastning för ett par v sedan och resultaten var bra men sen fick jag blodsockerfall så in i bomben och mådde skit . Men jag tror att jag väntade för länge med att äta efter. Så det kanske du ska tänka på.

• stinaa

Så var jag på koll igen igår, v 25 nu. Alla värden var toppen och jag har gått upp 1 kg sedan jag plussade. Hade bättre blodtryck än på inskrivningen och då åt jag inte så bra lchf men det gör jag alltså nu och allt ser toppen ut!

Lillan hade starka hjärtslag också och var jättebra inom växtkurvan :) Verkar alltså gå hur bra som helst att vara gravid och äta lchf, har egentligen aldrig tvivlat, bara jobbigt när folk ska ifrågasätta, men själv kan dom äta massor med socker under grav och undrar just hur bra det är för bebisen..

Svar på tråden LCHF för gravida!