• rednose

LCHF för gravida!

Hej!

Här kan vi som äter LCHF och planerar att bli gravida, redan är gravida eller varit gravida prata om vår kost, LCHF.
    Kanske har ni som varit gravida, och ätit LCHF under graviditeten, tips och funderingar ni vill dela med er till oss andra av.
    Länkar till intressanta artiklar ang LCHF för just gravida välkomnas också detta varmt.
    Hur mår ni som nu är gravida och äter LCHF. Märker ni någon skillnad, tex om ni är omföderskor och har tidigare graviditet att jämföra med? Kanske har du just börjat med LCHF för att du mådde dåligt på "vanlig" kost, och kan berätta om dina erfarenheter efter bytet till LCHF? Fördelar och nackdelar.

Detta är alltså en tråd för oss som är positiva till LCHF. Inte en tråd för motståndare.

• Svar på tråden LCHF för gravida!
  • Tida77

Selmv, vad har du för vanliga sockervärden (stick i fingret)? Om de är normala skulle jag avvakta med glukosbelastning. V12 är tidigt för en graviditetsdiabetes att bryta ut, så frågan är om det skulle visa något ändå.

• Tida77

Ellen: jag får göra UL dels för att jag inte vet vilken vecka jag är i (haft spiral) och dels för att jag har ett änglabarn. Nu är jag visserligen inte så orolig just nu, men det är lite i förebyggande syfte också. Jag fick en depression efter min sons död och hela förra graviditeten var riktigt jobbig och går det förhindra att jag hamnar där igen med UL och extra kontroller är det inte så mycket att orda om tycker jag och tack och lov håller min bm med mig!

• Tida77

Jag spammar lite eftersom jag inte kan göra mellanslag från plattan, så blir det inte så gyttrigt Stinaa: skönt med den viktuppgången! Jag har redan gått upp 2 kg, i ca v 8... Ellen: mitt socker är mycket stabilare med lchf, humöret är bättre och jag mår allmänt bättre. Men just nu går det trögt med kosten Jag är motiverad, men ändå kan jag inte riktigt "hålla mig". Jag är förkyld och sååå trött hela tiden och av någon anledning så känns all lchf-mat tung och jobbig att både göra och äta... Men jag måste verkligen, vill inte gå upp så mycket, ta insulin, må dåligt och dessutom belasta fostret mer än nödvändigt...

• rödnos

Hej på er!

Nu är det ett tag sedan jag startade tråden och ÄNTLIGEN får jag ansluta mig till den gravida skaran! Tjohoo!
    Plussade imorse efter missfall i november... hoppas hoppas!

Har inte hängt med så bra på ett tag men tänkte kolla av lite med er, eftersom kompisarna inte trot jag kommer kunna äta LCHF som gravid, hur går det för er? Har ni gjort avsteg eller har det funkat bra? Just nu är jag bara sugen på kött och ägg så det bådar ju gott i alla fall.

OJ, måste ju tipsa om det bästa som finns oxå! Igår öppnade jag en påse fläsksvålar och dippade i President´s valnöts-färskost! Så SJUUUUKT mumma att ni bara måste testa! Var gott med vitlöksost oxå! MMmmm!  

• Trolla75
    rödnos skrev 2012-02-15 11:50:20 följande:
    Hej på er!

Nu är det ett tag sedan jag startade tråden och ÄNTLIGEN får jag ansluta mig till den gravida skaran! Tjohoo!
    Plussade imorse efter missfall i november... hoppas hoppas!

Har inte hängt med så bra på ett tag men tänkte kolla av lite med er, eftersom kompisarna inte trot jag kommer kunna äta LCHF som gravid, hur går det för er? Har ni gjort avsteg eller har det funkat bra? Just nu är jag bara sugen på kött och ägg så det bådar ju gott i alla fall.

OJ, måste ju tipsa om det bästa som finns oxå! Igår öppnade jag en påse fläsksvålar och dippade i President´s valnöts-färskost! Så SJUUUUKT mumma att ni bara måste testa! Var gott med vitlöksost oxå! MMmmm!  
    Gratulerar till pluset!!!

Jag måste erkänna att jag varit lite liberal sedan jul/nyår... men mitt mål är att återgå och bli mer strikt än vad jag är nu... Det mår jag bäst av!
    Gott att du är sugen på kött & ägg det underlättar ju stort!
    Grattis igen!
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - syskon nr 3 i juli 2012♥ღ
  • stinaa

Rödnos: Wow stort grattis! :) Jag äter lchf, ganska liberal dvs äter frukt ibland och Rågknäcke macka på morgonen och är väldigt tillåtande gällande grönsaker. Mår jättebra av det och som jag skrev ovan har jag utmärkta värden och bebis mår toppen :)

• rödnos

Tack!!

Det jag funderar över är om utifall att jag skulle bli sugen på tex surdegsbröd... Om jag då äter det nån gång om dagen och fortsätter äta LCHF i övrigt, blir kombinationen av fler kolisar och allt fett ett viktöknings-resultat? Eller är det bara de snabba kolhydraterna som är farligast?
    Jag brukade alltid baka surdegsbröd på antingen vetemjöl special eller rågmjöl. Vilket är i så fall bäst nu i kombination med LCHF?
    Känner mig lite lost här... :) 

• stinaa

Rödnos: Jag har ätit surdegsbröd under graviditeten nästan varje dag och jag har bara gått upp ett kilo samt mått bra av det så det där får du nog känna lite på vad som funkar för just dig :)

• elllen
    Tida77 skrev 2012-02-14 18:03:29 följande:
    Ellen: jag får göra UL dels för att jag inte vet vilken vecka jag är i (haft spiral) och dels för att jag har ett änglabarn. Nu är jag visserligen inte så orolig just nu, men det är lite i förebyggande syfte också. Jag fick en depression efter min sons död och hela förra graviditeten var riktigt jobbig och går det förhindra att jag hamnar där igen med UL och extra kontroller är det inte så mycket att orda om tycker jag och tack och lov håller min bm med mig!
    Då förstår jag..menade verkligen inte att stampa på några tår..vad hemskt att förlora ett barn, massa kramar till dig. Hoppas att allt går bra den här gången
Svar på tråden LCHF för gravida!