• rednose

LCHF för gravida!

Hej!

Här kan vi som äter LCHF och planerar att bli gravida, redan är gravida eller varit gravida prata om vår kost, LCHF.
    Kanske har ni som varit gravida, och ätit LCHF under graviditeten, tips och funderingar ni vill dela med er till oss andra av.
    Länkar till intressanta artiklar ang LCHF för just gravida välkomnas också detta varmt.
    Hur mår ni som nu är gravida och äter LCHF. Märker ni någon skillnad, tex om ni är omföderskor och har tidigare graviditet att jämföra med? Kanske har du just börjat med LCHF för att du mådde dåligt på "vanlig" kost, och kan berätta om dina erfarenheter efter bytet till LCHF? Fördelar och nackdelar.

Detta är alltså en tråd för oss som är positiva till LCHF. Inte en tråd för motståndare.

• Svar på tråden LCHF för gravida!
  • Syster Norr

Hej, vilken bra tråd!

Är gravid i v 12, andra barnet. Ätit lchf innan bägge grav och plussat tämligen omgående. Förra grav hade jag ett rejält illamående som därefter övergick i ett enormt kolhydratsbehov så det hela slutade med att jag levde på pasta, potatis och bröd i nio månader. Denna omgång har jag varit likadant än så länge. Mått otroligt illa och inte klarat av att hålla mig till kolhydratsbegränsad kost.

I helgen fick jag en sockerchock som övergick i kraftigt illamående. Var först på middag och åt massa bröd och potatis, väl hemma en stor kopp glögg. Sen satte illamåendet igång på högvarv. Då kände jag att nu måste kolhydraterna väck!
    Nu får det vara nog!
    Invägning idag, jag har hunnit lägga på mig två kilo redan.
    Min plan är kolhydratsfattigt, men med lite kolhydrater i form av frukt, rotfrukter och bönor emellanåt. Hoppas detta kan göra att jag får må lite bättre framöver.

• rednose

Oj vad intressant att läsa om er marsali och systernorr!

Jag har druckit glögg i helgen och ätit de förbannade skumtomtarna!!! Ajajaj så uppblåst jag känner mig. Har just haft ÄL oxå och är nog inte helt i fas efter missfallet men usch så äckligt jag mår. No more!

Känns som att det kommer många inläggi  tråden! kul! :)

Förresten, nån som hört om kokboken för LCHF barnmat? Vad heter den och har den släppts än? 

• Syster Norr

Jag har kikat på boken "lchf till vardags", verkar vara en bra bok med billiga basrecept. Vi är inte strikta med vår dotter som är två, vissa dagar äter hon bara pasta, andra dagar endast ärtor för att tredje dagen bara äta kött. Vi känner att så länge hon äter och är nöjd så är vi nöjda.

Jag har inte gått ut offentligt på jobbet med att jag är gravid ännu. Blev tvungen att smyga iväg till köket och stjäla en rejäl bit ost. Jisses så dåligt jag mår! Antar det är en stor omställning för kroppen att gå från kolhydratsbaserad kost till begränsad.
    Frågan är bara vad jag kan ha med mig för "kontorsbordsmat" att ta till när det krisar. Frukt känns inte som någon höjdare att trycka i sig i tid och otid.

Rednose: dom där j-kla tomtarna! Nu får det vara slut på onyttigheter en period. Skumtomtar är okej på julafton, men inte före det! Hoppas du får bli gravid snabbt nu. För mig har det gått väldigt snabbt bägge gångerna och min bm sa att det faktiskt kunde bero på kosthållningen.

• Aroma

Ett tips till skrivbordslådan är ölkorv,, dom håller bra och är ett perfekt mellanmål,, jag har tyvärr förätit mig lite för tillfället, men annars är det bara att tugga;o)

Ja detta var en rolig tråd,, hur är det med er andra har ni / har haft lika mycket övervikt som mig och mannen? vi har haft  Ca 40-50 kg var och har nu lika mycket kvar tillsammans att bli av med,,  men som sagt så ser man ljust på framtiden:o)

060515&101017&BF120220
  • The Kittycats

Favoritar också.

Kort om mig, har en dotter på 17 månader. Försökte äta LCHF igenom graviditeten, men kroppen var sugen på HCLF  de ungefär första 20 veckorna. Citrusfrukter, och gärna grape var min last. Därefter gick det lättare att börja äta mer fett igen, och dra ner på kolhydraterna. Rent automatiskt höll jag över 20 g kh om dagen, då jag inte var så sugen på fett utan mer kh. Jag tror att jag åt rätt bra ändå, eftersom jag inte åt så lite kh som man gör när man siktar på viktnedgång, men jag åt ändå mindre kh än medelsvensson som äter enlig tallriksmodellen. Tippar på att jag kanske åt en 35-50 g kh/dag i snitt.
    Gick upp 21 kg, men det mesta var vatten och bebis för 2 v efter förlossningen var det "bara" 3 kg som satt kvar.

Är sugen på en till, men sambon vill vänta lite. Men jag kan gärna bidra med mina erfarenheter om det önskas. Väger nu mindre än när jag blev gravid med dottern, men har ändå ett BMI som ligger på 26 och jag vill gärna vara normalviktig innan vi börjar försöka den här gången med tanke på hur tung jag blev under förra graviditeten.

♥ Skruttan född 10-07-15
  • Ostron

Kul tråd!!

Jag började med LCHF i somras och älskar det. Det var min man som kom med iden. Han (och jag) var trötta på hur vi tryckte i oss kolhydrater/socker. Min man var inte överviktig men gick ändå ner 15 kg och väger nu som han gjorde i 18  års åldern. Han e sjukt snygg. Flört

Jag är överviktig och hade ca 30- 35 kg för mycket på kroppen när jag började. Jag älskar alla hälsoeffekter jag fått. Jag är pigg och glad, jag har ork och min sexlust har kommit tillbaka. Bonus är att jag gått ner 13 kg vilket för mig är fantastiskt då jag aldrig lyckats gå ner ett kilo tidigare, trots "bra mat" enligt kostcirkeln och hård träning.

Jag lider av PCO syndrom och har gjort sedan puberteten. Men det har blivit värre ju mer jag gått upp i vikt. Syndromet gör att jag ofta har utebliven mens och efter att jag ätit p-piller så dog det helt. Innan jag blev gravid med min lilla kille var jag tvungen att äta starka hormontabletter för att "kicka" igång kroppen. det funkade men jag mådde piss. Jag var arg, ledsen (grät varje dag utan anledning.
    I våras började jag och mannen att prata om fler barn och jag funderade på om jag skulle äta hormontabletter igen. Jag hade ju varit infertil sen jag blev gravid med lillkillen. Men när jag började äta LCHF kände jag att hormonerna förändrades och efter tre månader så hade jag min första ÄL på över tre år. Jag lyckades t o m bli gravid men fick tyvärr missfall i v. 8. Så nu försöker vi igen Skrattande.

Under de veckorna jag var gravid så åt jag som vanligt LCHF. Jag resonerade som STINAA att om jag mår bra så mår barnet bra och jag åt mycket nyttigare nu än under min första graviditet. Mina kolhydrater kommer från grönsaker (inte rotfrukter), mejeriprodukter och nötter. Jag äter inte frukt mer än någon gång i månaden. Det är för mycket socker för mig. Då tar jag hellre en paprika, den går ju att äta som ett äpple.

• Aroma

Ostron: kul att ni åxå trivs så bra,, känner igen det där med mannen din haha,, min man är fortfarande ganska överviktig men jag märker ju hur han liksom sträcker på ryggen lite mer för varje kilo,, och snart är jag rädd att han ska upptäcka hur snygg han faktiskt är haha..  och sexlusten är ett kapitell för sig;o) en annan sak som jag glömde skriva innan är hur min gubbe slutade snarka på två TVÅ dagar med LCHF,, nu snarker han bara när han festat eller fuskat med maten,, och DET är en enorm hälsovinst även för mig som får sova ordentligt!!

060515&101017&BF120220
  • Syster Norr

Första dagen med nystart lchf har varit tuff! Illamåendet har varit på maximal nivå, i förmiddags var jag nära att ge upp! Nu ikväll är jag hungrig. Måste spana vad vi har i kylskåpet. Kanske lite julskinka? Tungan ute
    Lunchen idag var däremot en hit. Vi gick iväg med jobbet på buffé och där serverade bland annat ugnsstekt kyckling med kall bea som dom lyxat till med knaperstekt bacon i små bitar. Supergott! Det receptet tar jag med mig.

Ska bli intressant att se vad kostförändringen gör med min kropp. Jag hoppas jag ska få må lite bättre så snart kolhydraterna är ute ur kroppen. Hade även varit skönt att inte behöva öka så mycket i vikt denna grav.

• Aroma
    Syster Norr skrev 2011-12-05 20:12:12 följande:
    Första dagen med nystart lchf har varit tuff! Illamåendet har varit på maximal nivå, i förmiddags var jag nära att ge upp! Nu ikväll är jag hungrig. Måste spana vad vi har i kylskåpet. Kanske lite julskinka? Tungan ute
    Lunchen idag var däremot en hit. Vi gick iväg med jobbet på buffé och där serverade bland annat ugnsstekt kyckling med kall bea som dom lyxat till med knaperstekt bacon i små bitar. Supergott! Det receptet tar jag med mig.

Ska bli intressant att se vad kostförändringen gör med min kropp. Jag hoppas jag ska få må lite bättre så snart kolhydraterna är ute ur kroppen. Hade även varit skönt att inte behöva öka så mycket i vikt denna grav.

Ja jag tror att det gör stor skillnad, inte minst med vätskan i kroppen.. kan nästan sätta en slant på att man inte ens blir hälften så svullen och vätskefylld..
     Kämpa på mot illamåendet och måste tipsa om att dricka smoothies till frukost om man inte är sugen på stekt mat,, jag brukar göra på fil, grädde hallon och ibland banan,, (vet att där är mycket kolhydrater med det är min "gravidsynd") 
    060515&101017&BF120220
Svar på tråden LCHF för gravida!