• rednose

LCHF för gravida!

Hej!

Här kan vi som äter LCHF och planerar att bli gravida, redan är gravida eller varit gravida prata om vår kost, LCHF.
    Kanske har ni som varit gravida, och ätit LCHF under graviditeten, tips och funderingar ni vill dela med er till oss andra av.
    Länkar till intressanta artiklar ang LCHF för just gravida välkomnas också detta varmt.
    Hur mår ni som nu är gravida och äter LCHF. Märker ni någon skillnad, tex om ni är omföderskor och har tidigare graviditet att jämföra med? Kanske har du just börjat med LCHF för att du mådde dåligt på "vanlig" kost, och kan berätta om dina erfarenheter efter bytet till LCHF? Fördelar och nackdelar.

Detta är alltså en tråd för oss som är positiva till LCHF. Inte en tråd för motståndare.

• Svar på tråden LCHF för gravida!
  • rednose
    Aroma skrev 2011-12-06 11:03:55 följande:
    Vänta nån dag och gör ett grav test,, fick reda på min första graviditet extremt tidigt just på grund av att jag hade ont i magen och var uppblåst,, det var så tidigt att det knappt visade positivt med blodprov,, men nu sitter hon på soffan och sjunger mu bääää dubbel kvack dubbel kvack..
    Gjorde ett idag som var negativt. (trodde jag postade här förut men det har inte kommit in vad jag kan se...)
    Lite skönt eftersom jag ju då iaf vet att den gamla graviditeten har gått ur kroppen.
    Tänker testa igen om en vecka eller så för att se om det tog sig under ÄL eftersom det borde vara för tidigt för det att synas än hur som helst. :)
    När jag väntade dottern kände jag det efter en vecka! Galet men så har det varit vajr gång jag varit gravid. (en abprt, två missfall och en dotter senare) :) 
  • rednose

Igår gjorde jag förresten en supergod äggmjölkslatte! Kryddade med kanel, spiskummin, vaniljpulver så att det skulle smaka som eggnog! Det gjorde det, LYCKA! :) Mums!

• Aroma
    The Kittycats skrev 2011-12-06 08:07:10 följande:
    Oh, det åt jag också mycket när jag var gravid. Ville ju gärna ha syrliga grejer och då är ju yoghurt och hallon perfekt Tungan ute Gärna med ett stekt ägg till.
    Och som sagt, äter man lite mer liberal LCHF så tycker jag att det är helt ok. Jag äter även så ibland nu när jag vill ha lite lyxfrukost på helgerna
    stinaa skrev 2011-12-05 22:24:23 följande:
    Jag ska också sätta igång på riktigt med lchf, har blivit många snedsteg nu under allt illamående. Är dock lite orolig för att hamna i ketos, har hört att det inte är helt bra när man är gravid, någon som har hört nåt om det eller har några erfarenheter?
    När jag var gravid och tog prover pga blödningar så hittade de också högre halter ketoner än vad som är "normalt", men jag orkade inte heller förklara varför Men jag fick iaf också höra att det inte var farligt.

marsali: Stackars tjejen, hoppas hon mår bättre snart. Det går scharlakansfeber på vårt dagis, men hittills har vi klarat oss (vågar man säga så...?!) *peppar peppar*
    Ja det har fakriskt varit en riktig pärs för hon har varit tokdålig med feber huvudvärk och kräkningar och jätte ont i halsen,, men det är inte fören efter ett par dagar när tungan ser ut som ett jättesmultron som man fattar vad det är,, och då är det värsta nästan över.. så vi fick penicillin igår och idag äter hon och är allmänt pigg..
     Är nu mest rädd för att min lilla som är 13månader ska bli dålig,, inte riktigt lika lätt att ha koll på en sån liten som inte kan snacka för sig.. Är det förresten någon annan som har erfarenhet av tätt mellan ungarna? får 1 år och 4 månader mellan mina två små.. fast jag är possitiv,, nu är man ju pigg och glad och snart smal åxå så då lär man ju orka med det mesta;o) 
    060515&101017&BF120220
  • rednose

Vad gäller ketos så är det tydligen bara "dåligt" när man ammar vad jag har hört. Dessutom verkar det inte finnas någon konkret forskning på ATT det faktiskt släpper ut gifter i bröstmjölken för alla så det kan ju kanske tas med en nypa salt. Tror de säger det mest för att de inte vill få folk att tro att man ska banta när man är gravid eller ammar. Bantning är ju inte bra, att däremot äta LCHF är ju inte dåligt. :)

• Aroma
    delight skrev 2011-12-06 11:09:48 följande:
    Hej! Har inte läst hela tråden men vill berätta att jag åt lchf när jag väntade dottern och gör det även nu när jag ammar. Hon är tio veckor och växer och utvecklas som hon ska :) Mådde superbra under graviditeten! Har dock ätit lchf i tre år....

Jätte kul att höra att allt gått bra,, man har ju fått några negativa komentarer ska jag säga.. men men,,  Jag är jätte spänd för hur det ska gå med min ammning,, första barnet ammades inte alls,, andra barnet hade jag mjölk till alla mål utom på kvällen,, jag försökte och försökte men hon blev inte mått endå så jag gav en flaska per dygn,,  ammade tills hon var 4 månader.Den här gången hoppas jag på att kunna helamma och amma längre, men inser att problemet nu kanske blir tiden,, inte lätt att finna amningsro med en 16 månaders som vill underhållas.. men jag misstänker att den lilla nya får bli ett sjalbarn som liksom får hänga med i svängarna och ammas i farten;o)
    060515&101017&BF120220
  • Aroma
    rednose skrev 2011-12-06 11:10:06 följande:
    Gjorde ett idag som var negativt. (trodde jag postade här förut men det har inte kommit in vad jag kan se...)
    Lite skönt eftersom jag ju då iaf vet att den gamla graviditeten har gått ur kroppen.
    Tänker testa igen om en vecka eller så för att se om det tog sig under ÄL eftersom det borde vara för tidigt för det att synas än hur som helst. :)
    När jag väntade dottern kände jag det efter en vecka! Galet men så har det varit vajr gång jag varit gravid. (en abprt, två missfall och en dotter senare) :) 

Lycka till med allt.. det kommer nog snart att ta sig;o)
    060515&101017&BF120220
  • Syster Norr
    rednose skrev 2011-12-06 11:11:15 följande:
    Igår gjorde jag förresten en supergod äggmjölkslatte! Kryddade med kanel, spiskummin, vaniljpulver så att det skulle smaka som eggnog! Det gjorde det, LYCKA! :) Mums!
    Det lät som en härlig kryddning! Man borde väl kunna blanda varm mjölk och grädde och krydda på med lite kryddor? Är lite skeptisk till att dricka ägg.

Sen, vad jag läst så ska man väl inte äta ägg som inte är välstekta? Eller är det rådet borta nu? 2009 när jag var gravid så var det så iallafall, denna omgång har jag inte ens öppnat SLV:s kostråd. Skrattande
  • Ostron
    rednose skrev 2011-12-05 22:12:22 följande:
    Min frukost brukar när jag tröttnar på äggröra o bacon vara crème fraîche och keso med antingen kanel eller lite hallon. :)
    Det låter ju riktigt gott. Ska testas
  • Ostron
    rednose skrev 2011-12-05 22:12:22 följande:
    Alltså tjejer, jag känner mig som en säck potatis! Magen står rakt ut, alldeles uppsvälld och hård och det gör liksom ont i högra äggstocken. Är det så här det känns efter ÄL, efter man fått barn?
    Jag har ätit bra idag, bara syndat med en knäck eftersom den låg där alldeles ensam och grät mitt namn jättejättehögt. Var ju tvungen liksom.
    Jag kände mig oxå så där ca två veckor efter missfallet. Fast jag hade ont i vänstra äggstocken. Glad Undra om det inte var ÄL trots allt.
  • Aroma
    Syster Norr skrev 2011-12-06 11:47:06 följande:
    Det lät som en härlig kryddning! Man borde väl kunna blanda varm mjölk och grädde och krydda på med lite kryddor? Är lite skeptisk till att dricka ägg.

Sen, vad jag läst så ska man väl inte äta ägg som inte är välstekta? Eller är det rådet borta nu? 2009 när jag var gravid så var det så iallafall, denna omgång har jag inte ens öppnat SLV:s kostråd. Skrattande

Om jag inte är ute och reser så mixar man ägg med kokande vatten och smält smör när man gör "äggmjölk" då borde det kokande vattnet se till att alla ev dumheter försvinner från ägget eller? så har i alla fall jag resonerat när jag gett äggmjölk till min lilla tös.. synd att hon inte är mer förtjust i det bara.. tycker det är ett bra kvällsmål.

060515&101017&BF120220
Svar på tråden LCHF för gravida!