• rednose

LCHF för gravida!

Hej!

Här kan vi som äter LCHF och planerar att bli gravida, redan är gravida eller varit gravida prata om vår kost, LCHF.
    Kanske har ni som varit gravida, och ätit LCHF under graviditeten, tips och funderingar ni vill dela med er till oss andra av.
    Länkar till intressanta artiklar ang LCHF för just gravida välkomnas också detta varmt.
    Hur mår ni som nu är gravida och äter LCHF. Märker ni någon skillnad, tex om ni är omföderskor och har tidigare graviditet att jämföra med? Kanske har du just börjat med LCHF för att du mådde dåligt på "vanlig" kost, och kan berätta om dina erfarenheter efter bytet till LCHF? Fördelar och nackdelar.

Detta är alltså en tråd för oss som är positiva till LCHF. Inte en tråd för motståndare.

• Svar på tråden LCHF för gravida!
  • Syster Norr
    Aroma skrev 2011-12-05 20:32:25 följande:
    Ja jag tror att det gör stor skillnad, inte minst med vätskan i kroppen.. kan nästan sätta en slant på att man inte ens blir hälften så svullen och vätskefylld..
     Kämpa på mot illamåendet och måste tipsa om att dricka smoothies till frukost om man inte är sugen på stekt mat,, jag brukar göra på fil, grädde hallon och ibland banan,, (vet att där är mycket kolhydrater med det är min "gravidsynd") 
    Ah, vilket bra frukosttips! Ska investera i naturell yogurt imorgon!
  • rednose

Min frukost brukar när jag tröttnar på äggröra o bacon vara crème fraîche och keso med antingen kanel eller lite hallon. :)

Alltså tjejer, jag känner mig som en säck potatis! Magen står rakt ut, alldeles uppsvälld och hård och det gör liksom ont i högra äggstocken. Är det så här det känns efter ÄL, efter man fått barn?
    Jag har ätit bra idag, bara syndat med en knäck eftersom den låg där alldeles ensam och grät mitt namn jättejättehögt. Var ju tvungen liksom.

• stinaa

Åh, välkomna alla! Vad roligt med massa olika erfarenheter :) Min räddare i nöden frukost är turkisk yoghurt, Ojojoj vad gott det är! Brukar blanda i grädde och ibland nötter, är så vansinnigt sugen på allt syrligt och surt så det passar mig utmärkt :)

Jag ska också sätta igång på riktigt med lchf, har blivit många snedsteg nu under allt illamående. Är dock lite orolig för att hamna i ketos, har hört att det inte är helt bra när man är gravid, någon som har hört nåt om det eller har några erfarenheter?

• Stikkan

Kul att det blev en tråd! Skriver på iPad, radbrytning fungerar inte så det blir lite svårläst blev lite nojig eftersom alla symptom försvann, efter tre mf är jag hyper känslig för minsta förändring. men just nu är jag gravid och vill gärna hänga här om det är ok Till frukost dricker jag en ägglatte, fast med koffeinfritt snabbkaffe. funkar bra än så länge. Har också hittat ett nötbröd som jag fryst i skivor för att kunna ta med och gnaga på för att parera illamåendet. Rednose: cf och kesofrukosten kommer jag att lägga på minnet älskar cf. tack!

• Stikkan

en lite presentation kommer här: 38 år, två barm födda 06 och 08. förhoppningsvis kommer en till i början av augusti började med lchf feb 09 har sedan dess gått ner 33 kg. finns några kvar att ta men är inte motiverad att satsa så jag är nöjd ändå trivs bäst när jag äter ganska strikt, gärna runt 5 g kh/dag men det är inte aktuellt nu. har lagt till grönsaker för att få upp möngden kh. systernorr: när jag ätit kh så blir det alltid et par dagar som är riktigt dåliga, med migrän, oändligt sug och hunger. får kämpa för att stå ut och inte ta något sött bara för att slippa övergången. Fortsätt kämpa så är du snart över det värsta det blir ju bättre Häftigt med era män som fått så positiva effekter!! s

• Syster Norr

Stikkan: välkommen! Har du laddat ner fl-appen? För mig funkar radbryt.

Rednose: så där brukar jag känna efter att jag ätit kolhydrater en helg. Svullen och pösig. Tur nog brukar det vända efter ett par dagar med lchf. Så bra att din kropp verkat kommit igång med äl, nu håller vi tummarna!

• Aroma

stinaa:jag vet inte helt säkert, har googlat men inte hittat nåt bra.. MEN jag var hos läkaren för att jag troddem mig ha UVI, och hon viste att jag var gravid,, och hon sa att det enda "onormala " hon hittade på urinprovet var att jag var i ketos,, och så förklarade hon varför(hon trodde jag hade glömt äta eller nåt) men hon sa att det inte var något farligt alls.. Jag orkade inte ge mig in på VARFÖR jag var i ketos,,men det viste jag ju hehe.. så nej jag tror inte att det är farligt för barnet.. kollade på kostdoktorn.se och hittade inte något där i heller..

Nu började jag dagen med en kopp kaffe och en smoothie, hade inga hallon så det blev en halv banan, fil, smetana(syrad grädde 42%) och pepparkakskryddor hallå ja det var gott..   

igår bakade jag en mjuk pepparkaka som var jättegod,, helt klart ett likvärdigt alternativ till "riktig"  , receptet kom från leva med lchf,, där fanns mer som verkade gott att testa,,

Min stora flicka har fått scharlakansfeber så vi har lugnt och skönt ala sjukstuga här hemma.. ha en bra dag på er..   

060515&101017&BF120220
  • The Kittycats
    Aroma skrev 2011-12-05 20:32:25 följande:
     Kämpa på mot illamåendet och måste tipsa om att dricka smoothies till frukost om man inte är sugen på stekt mat,, jag brukar göra på fil, grädde hallon och ibland banan,, (vet att där är mycket kolhydrater med det är min "gravidsynd") 
    Oh, det åt jag också mycket när jag var gravid. Ville ju gärna ha syrliga grejer och då är ju yoghurt och hallon perfekt Tungan ute Gärna med ett stekt ägg till.
    Och som sagt, äter man lite mer liberal LCHF så tycker jag att det är helt ok. Jag äter även så ibland nu när jag vill ha lite lyxfrukost på helgerna
    stinaa skrev 2011-12-05 22:24:23 följande:
    Jag ska också sätta igång på riktigt med lchf, har blivit många snedsteg nu under allt illamående. Är dock lite orolig för att hamna i ketos, har hört att det inte är helt bra när man är gravid, någon som har hört nåt om det eller har några erfarenheter?
    Aroma skrev 2011-12-06 07:16:35 följande:
    stinaa:jag vet inte helt säkert, har googlat men inte hittat nåt bra.. MEN jag var hos läkaren för att jag troddem mig ha UVI, och hon viste att jag var gravid,, och hon sa att det enda "onormala " hon hittade på urinprovet var att jag var i ketos,, och så förklarade hon varför(hon trodde jag hade glömt äta eller nåt) men hon sa att det inte var något farligt alls.. Jag orkade inte ge mig in på VARFÖR jag var i ketos,,men det viste jag ju hehe.. så nej jag tror inte att det är farligt för barnet.. kollade på kostdoktorn.se och hittade inte något där i heller..

Min stora flicka har fått scharlakansfeber så vi har lugnt och skönt ala sjukstuga här hemma.. ha en bra dag på er..   
    När jag var gravid och tog prover pga blödningar så hittade de också högre halter ketoner än vad som är "normalt", men jag orkade inte heller förklara varför Men jag fick iaf också höra att det inte var farligt.

marsali: Stackars tjejen, hoppas hon mår bättre snart. Det går scharlakansfeber på vårt dagis, men hittills har vi klarat oss (vågar man säga så...?!) *peppar peppar*
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • Aroma
    rednose skrev 2011-12-05 22:12:22 följande:
    Min frukost brukar när jag tröttnar på äggröra o bacon vara crème fraîche och keso med antingen kanel eller lite hallon. :)

Alltså tjejer, jag känner mig som en säck potatis! Magen står rakt ut, alldeles uppsvälld och hård och det gör liksom ont i högra äggstocken. Är det så här det känns efter ÄL, efter man fått barn?
    Jag har ätit bra idag, bara syndat med en knäck eftersom den låg där alldeles ensam och grät mitt namn jättejättehögt. Var ju tvungen liksom.

Vänta nån dag och gör ett grav test,, fick reda på min första graviditet extremt tidigt just på grund av att jag hade ont i magen och var uppblåst,, det var så tidigt att det knappt visade positivt med blodprov,, men nu sitter hon på soffan och sjunger mu bääää dubbel kvack dubbel kvack..
    060515&101017&BF120220
  • delight

Hej! Har inte läst hela tråden men vill berätta att jag åt lchf när jag väntade dottern och gör det även nu när jag ammar. Hon är tio veckor och växer och utvecklas som hon ska :) Mådde superbra under graviditeten! Har dock ätit lchf i tre år....

Svar på tråden LCHF för gravida!