• rednose

LCHF för gravida!

Hej!

Här kan vi som äter LCHF och planerar att bli gravida, redan är gravida eller varit gravida prata om vår kost, LCHF.
    Kanske har ni som varit gravida, och ätit LCHF under graviditeten, tips och funderingar ni vill dela med er till oss andra av.
    Länkar till intressanta artiklar ang LCHF för just gravida välkomnas också detta varmt.
    Hur mår ni som nu är gravida och äter LCHF. Märker ni någon skillnad, tex om ni är omföderskor och har tidigare graviditet att jämföra med? Kanske har du just börjat med LCHF för att du mådde dåligt på "vanlig" kost, och kan berätta om dina erfarenheter efter bytet till LCHF? Fördelar och nackdelar.

Detta är alltså en tråd för oss som är positiva till LCHF. Inte en tråd för motståndare.

• Svar på tråden LCHF för gravida!
  • stinaa

Rödnos: Det är inte ovanligt att man blir uppblåst och gasig i början av graviditeten även fast man äter lchf, det är hormonrelaterat + att det flyttas runt och händer massor därinne nu :)

• rödnos

Ok! Kommer inte ihåg att det var så när jag väntade dottern men det kan ju såklart vara annorlunda nu.
    Idag är det bättre men fortfarande pösig och den definierade magen jag lyckats få till verkar snart vara ett minne blott. Men det är smällar man får ta! Haha!

• The Kittycats
    Aroma skrev 2012-02-20 19:15:15 följande:
    Nu är hon här!! 3300 g och 47 lång och alldeles alldeles underbar!!! Allt gick jättebra och nu myser vi i massor . Hon känns väldigt pluttig om man jämför med sina 4000 grammare till systrar men hon är ju helt normal egentligen. Mys mys!!
    Grattis Skönt att det gick bra. Mys på nu! {#emotions_dlg.flower}
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • Loreena

rödnos
    Grattis till graviditeten! :D
    Jag blev svullen om magen direkt när jag blev gravid så det gick inte direkt att dölja. Jag såg ut som i v. 16 redan i v 7 typ. Så det var nog en hel del gaser där inne. Jag frossade ju som sagt i kolhydrater den första tiden och fy sjutton så dålig i magen jag var. Magen mullrade och gjorde ont och jag var så gasig så jag hade svårt att sova. Om du har ont i ryggen redan nu så är det säkert molvärk från livmodern. Man brukar ha det i början.
    Jag försöker hålla mig till LCHF så mycket jag kan för jag mår sååå mycket bättre då. Äter jag mycket kolhydrater blir jag svullen, får ont i fogarna, får en hel massa finnar och ont i magen.

I början klarade jag inte ägg pga. illamåendet, men nu är det inga problem alls. Det är konstigt det där hur luktsinnet påverkas av graviditeten. Jag klarade knappt att steka en omelett till sonen i början, men nu tycker jag omelett luktar gott igen.

• rödnos

Teck Loreena!

Vet dock inte vad jag ska tro här för jag började blöda idag... igen... fick en nidblödning denna gången också vilket jga aldrig haft innan så förhoppningsvis är den här graviditeten bara helt upp och ner.
    Pallar inte med ett missfall till för det blir mitt tredje i så fall. Ska nog boka tid hos kuratorn för de här kommande 2 veckorna är ju rent outhärdliga om jag nu bara måste vänta och se om det var en vanlig blödning eller om det kan vara tråkigheter på gång igen.

Mådde kanske för bra ändå... Pratade med min bm igår som ringde och grattade till syskon på väg... Hade letat rätt på henne för jag ville ha samma denna gången oxå. Så nu får jag väl ringa och få lite pepp istället på inskrvningssamtalet.

Har hur som helst läst en hel del positivt om graviditet och LCHF nu så jag kommer köra på som vanligt. Är jag sen gravid fortfarande så är det ju bara ett plus.
    Fick hem mina d-vitaminer som jag beställde från kostdoktorn med 5000 IU per tablett oxå och började ta igår.

Håll tummarna för mig nu att allt är bra med lillpixeln där inne så vi får bebis trots blödning!  

• Loreena

rödnos
    Jag ska hålla tummarna för dig rödnos! Vad tråkigt med en blödning. Varför måste man vänta 2 veckor innan man vet vad det var för blödning?

• rödnos
    Loreena skrev 2012-02-22 19:06:53 följande:
    rödnos
    Jag ska hålla tummarna för dig rödnos! Vad tråkigt med en blödning. Varför måste man vänta 2 veckor innan man vet vad det var för blödning?
    Tack!
    Ja alltså om blödningen nu skulle sluta typ inatt eller imorgon så var det förmodligen inte ett missfall men enda sättet att se det på är ju genom ultraljud. Går man inte och gör ultraljud så får man snällt vänta tills man kan göra ett nytt gravtest. Det tar upp till 2 veckor för hcg-nivån att sjunka efter ett missfall och för att få korrekt utslag på testet bör man alltså vänta två veckor. :( segt och jag vet inte om jag klarar den eventuella ovissheten efter att just haft ett missfall redan, plus ett sen tidigare i bagaget... 
    Hoppas alltså detta slutar nu snart och att det inte var nåt. Eller om det nu är ett missfall, att det kommer igång ordentligt så att man kan gå vidare.
    hur som helst, väldigt nedslående och jag mår inge bra alls. :( att man ska bli så himla ledsen...

• stinaa

Rödnos: Det är säkert ingen fara, det är ju jättevanligt med blödningar i tidig graviditet. Jag blödde i flera dagar i v 10, var helt säker på missfall så jag fick göra ett VUL och såg ett pickande hjärta, nu är jag snart i v 27 :) Jag håller alla tummar och tår för dig!

• Van01

Rödnos- du behöver inte vänta så länge om du är orolig, be att få blodprov som mäter hcg nivån. Då kan man se om det ökar som det ska.

• rödnos

Det är nog tyvärr kört för det kommer som små minikluttar med blod ibland.
    Ingen värk alls så jag känner inte igen det alls jämfört med de andra gångerna.
    Kvinnokliniken ringer ju aldrig tillbaka och jag har tid på ett annat ställe på tisdag.
    De är inte uppmuntrande när man ringer kan jag ju säga i alla fall. En sköterska, på stället jag ändå ska till på tisdag, sa att "man springer ju inte till gynekologen för minsta blödning. taktfullt. 

Svar på tråden LCHF för gravida!