• rednose

LCHF för gravida!

Hej!

Här kan vi som äter LCHF och planerar att bli gravida, redan är gravida eller varit gravida prata om vår kost, LCHF.
    Kanske har ni som varit gravida, och ätit LCHF under graviditeten, tips och funderingar ni vill dela med er till oss andra av.
    Länkar till intressanta artiklar ang LCHF för just gravida välkomnas också detta varmt.
    Hur mår ni som nu är gravida och äter LCHF. Märker ni någon skillnad, tex om ni är omföderskor och har tidigare graviditet att jämföra med? Kanske har du just börjat med LCHF för att du mådde dåligt på "vanlig" kost, och kan berätta om dina erfarenheter efter bytet till LCHF? Fördelar och nackdelar.

Detta är alltså en tråd för oss som är positiva till LCHF. Inte en tråd för motståndare.

• Svar på tråden LCHF för gravida!
  • Aroma

Hej hej. Nu är det snart dags för mig!! Planerat snitt på måndag!! Om man ska sammanfatta hela denna graviditet så är det en succé !! Inga krämpor alls. Jag mår så förbaskat bra och har gjort hela tiden. Inget illamående, ingen vätska i kroppen, inget blödande tandkött, ingen trötthet alls.. Som sagt har mått som en prinsessa och då har jag ändå inte ätit strikt alls utan ätit en del frukt, och fuskade ganska mycket kring jul, mina värden är jätte bra, har inte behövt äta järn . Jag väger 16 kg mindre än för 11 månader sedan. 3 kg mindre än vid invägningen. Tror jag går ner ytterligare en 6-7 kg efter förlossningen. Min barnmorska har varit jätte positiv heltiden och det har jju betytt mycket.. Så kämpa på allihopa och må gott och ät gott;0)

• Blankt
    Nu måste jag hoppa in här Glad är gravid i v.21 
    Har haft ont i ryggen sen v 9 typ, åt lchf i några veckor från v.15 och nästan  all värk i ryggen försvann.
    Fuskade en vecka med fikabröd och godis och poff ryggvärken var tillbaka.
    Nu har jag gått tillbaka till lchf och ryggen börjar sakta bli bättre igen, bara det gör det värt att fortsätta.
    Aroma skrev 2012-02-18 21:24:16 följande:
    Hej hej. Nu är det snart dags för mig!! Planerat snitt på måndag!! Om man ska sammanfatta hela denna graviditet så är det en succé !! Inga krämpor alls. Jag mår så förbaskat bra och har gjort hela tiden. Inget illamående, ingen vätska i kroppen, inget blödande tandkött, ingen trötthet alls.. Som sagt har mått som en prinsessa och då har jag ändå inte ätit strikt alls utan ätit en del frukt, och fuskade ganska mycket kring jul, mina värden är jätte bra, har inte behövt äta järn . Jag väger 16 kg mindre än för 11 månader sedan. 3 kg mindre än vid invägningen. Tror jag går ner ytterligare en 6-7 kg efter förlossningen. Min barnmorska har varit jätte positiv heltiden och det har jju betytt mycket.. Så kämpa på allihopa och må gott och ät gott;0)
    låter helt fantastiskt, så vill man ju ha det. 
    lycka till på måndag 
  • Aroma

Tack .. Efter 2 akuta snitt känns det tryggt och bra med planerat. Såg att jag missat en fråga om glykosbelasttningen och ja jag laddade med extra kolhydrater innan. Men som sagt mådde jätte dåligt efter. Så ta med lite mat och ät direkt efter så att det inte hinner sjunka så lågt som mitt gjorde..

• rödnos

Hej!

alltså, jag är bara i vecka 5 men är så galet hungrig på morgnarna då jag vaknar!! Mår inte illa eller så men sambon brukar hämta grädde så jag får ett par klunkar. :)
    Bra eller dåligt?
    Sen får jag sova vidare då han stiger upp med dottern för jag är som helt klubbad av trötthet.
    Ont i ryggen oxå. I korsryggen liksom?? Supertidigt ju?!

Äter som innan ca 20-30g kolisar om dagen efte att ha läst om Andreas Eenfeldts sambo som gjorde det? Jag har alltså inte börjat läka frukt eller bröd som jag tidigare tänkte göra. Inte sugen liksom?
    Jag verkar gilla salt och jäkligt stark mat denna gången för vår hot sauce har fyllts på redan! Haha!

Lycka till på måndag Aroma!! Gud så roligt med bebbe så snart! :)

• Aroma

Jag tror att om du mår bra av en skvätt grädde så är det bara bra. Jag mådde inte illa på morgonen men var inte alls sugen på ägg och bacon som vi brukar äta så det blev en del rysk yoghurt med nötmysli och så smoothie . Nu tuggar jag glatt stekt mat igen :0) jag är övertygad om att bebisarna mår bra av den här kosten så kör på som vanligt. Jag åt frukt för att jag var sugen och lite mer tillåtande inte för att jag tror att bebisen behöver det.. Mina två flickor som är tillverkade i socker missbruk vägde båda drygt 4 kg, ingen fara med det men det är på övre delen av normal skalan.. Denna beräknas bli lite mer "normal" kanske 3500, vi får se i morgon.. Nu ska jag gå och packa om bb väskan igen;0) rapporterar när bebis är här!!

• Trolla75
    Aroma skrev 2012-02-19 12:18:07 följande:
    Jag tror att om du mår bra av en skvätt grädde så är det bara bra. Jag mådde inte illa på morgonen men var inte alls sugen på ägg och bacon som vi brukar äta så det blev en del rysk yoghurt med nötmysli och så smoothie . Nu tuggar jag glatt stekt mat igen :0) jag är övertygad om att bebisarna mår bra av den här kosten så kör på som vanligt. Jag åt frukt för att jag var sugen och lite mer tillåtande inte för att jag tror att bebisen behöver det.. Mina två flickor som är tillverkade i socker missbruk vägde båda drygt 4 kg, ingen fara med det men det är på övre delen av normal skalan.. Denna beräknas bli lite mer "normal" kanske 3500, vi får se i morgon.. Nu ska jag gå och packa om bb väskan igen;0) rapporterar när bebis är här!!
    Åh spännande att se om vikten har påverkats positivt av kosten, hoppas på det samma med min lilla räka (lillasyster vägde 4680g)
    Stort lycka till i morgon!
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - syskon nr 3 i juli 2012♥ღ
  • Aroma

Nu är hon här!! 3300 g och 47 lång och alldeles alldeles underbar!!! Allt gick jättebra och nu myser vi i massor . Hon känns väldigt pluttig om man jämför med sina 4000 grammare till systrar men hon är ju helt normal egentligen. Mys mys!!

• Trolla75
    Aroma skrev 2012-02-20 19:15:15 följande:
    Nu är hon här!! 3300 g och 47 lång och alldeles alldeles underbar!!! Allt gick jättebra och nu myser vi i massor . Hon känns väldigt pluttig om man jämför med sina 4000 grammare till systrar men hon är ju helt normal egentligen. Mys mys!!
    Grattis i massor!!! stor skillnad på vikten, det peppar mig... I juli får vi veta!
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - syskon nr 3 i juli 2012♥ღ
  • rödnos
    Aroma skrev 2012-02-20 19:15:15 följande:
    Åh grattis vad roligt!!! Myyyysigt!
  • rödnos

Alltså tjejer, jag är ju som sagt i vecka 5 nu. Mitt problem är att jag är så sjukt gasig!?!?!
    Har jag inte varit sen jag började med LCHF i juni men nu mullrar det och håller på som bara den? Vad ska jag göra? Jag känner mig alldeles uppblåst ju?

Svar på tråden LCHF för gravida!