• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Jillisen

Jobbade på donkan... kommer typ familjer med hundra barn typ spiller o kladdar.. sen går de till kassörskorna (fast vi hade två som städade o plockade undan efter ANDRAS SKRÄP)
    "usch, att ni inte skäms som jobbar här, Det e renare i en svinstia än här" typ...

Jag kunde inte låta bli... "usch vad hemskt att du matar dina ungar här på detta skitiga stället med vår hemska billiga mat..." o tittade på henne som om hon våre ett ufo..
    En kommentar hon inte väntade sig..
    sen bad jag henne vänligt att antingen gå till dyra fiket bredvid, låta oss jobba i lugn o ro... eller så skulle jag ringa en väktare.... (fast med trevlig röst.....)

Hemskt... Värsta e ju att jag e tom "utbildad" service-människa...
    Men efter att ha tagit så mycket jävla skit o haft OB-TILLÄGG på 12,50 (ett par år sen men endå)
    Så skrapade jag ihop min självrespekt.... o se deras miner... asså det var tom värt att få sparken för...

Ni kassörskor blir nervärderade... tänk er de på snabbmats restauranger.... ordet människa finns inte...

Man är en slav från Afrika... o tiden är 1850 eller något...

• Mell

Jag kan tala om att det inte bara är när de åker och handlar som folk lämnar hjärnan hemma, det gör de även när de åker på semester... kan jag säga efter att ha jobbat på turistbyrå! Ibland fattar man inte att folk kan vara så puckade...

Och naturligtvis är jag en exemplarisk kund i affären, eftersom jag har flera kompisar som jobbar i kassa... Man blir liksom lite mer mån om att kassörskorna ska ha det bra då! :)

• kengru

Jillisen, brukar faktiskt tänka på just personal på såna ställen o tycka att jag har det "bättre", jag får nog inte utstå samma saker som er plus att mitt OB gör förolämpningarna lite mer värt det, så jag förstår dig. Gapade stort när jag läste vad du sagt, det är min dröm att våga säga nåt sånt, har alltid sagt att dagen jag har ett annat arbete o kan lämna mitt nuvarande jobb ska jag göra just det. *drömmer om att den tiden ska komma snart*

• Deathstar

Jillisen, jag har oxå jobbat på Donken innan jag började på Ica så jag vet vad du talar om

• Jillisen

Nej tycker det e vidrigt.. min sambo blir lätt irriterad..
    speciellt folkmassor osv..
    vi skulle köpa en stock snus..
    till honom (det e ju den förkassan..) när han sa vad han ville ha svarade tjejen i kassan "ja, legitimation tack.."
    Min sambo e lastbilschaufför.. han hade sina arbetskläder, även TOFFLOR på sig..
    han blev så irriterad (jag skulle betala, men kassörskan förstod att snusen var till honom,.. för han sa vilken snus.,, o det var såååååååååååå jobbigt för min sambo att ta upp sin plånbok)
    som sagt min sambo blev så irriterad o började med "vad e detta för ställe... är si o så många år över 18 o kommer med mina arbetskläder, men nej jag måste visa leg... bla bla bla"
    jag ville bara ta hasn stock o smälla till honom o ge honom kommentaren... "HON GÖR SITT JOBB BARA PUCKO!!!!"
    .. men sa istället.. "älskling du ser ut som en liten gymnasiekille i din keps..... o det kvittar vad du hade haft för kläder... så länge du bär kepsen.."

ni kan se bild på honom i mitt bildgalleri.. han e 24 men visst ser han mycket mycket yngre ut?? o föreställ er honom med keps??

• Miss Cee

hahaha =)

Jag är faktiskt en mycket snäll och trevlig knd, bygger inga varuberg, lägger streckkoden rätt och är så trevlig jag bara kan. Men nu när ni samlats här, flera kassörskor på en gång, så måste jag få fråga en sak:

Varför är så många kassörskor så hysteriska med påsarna??

Alltså, det är ju ett hysteriskt %påslag på påsarna, ni tjänar ganska bra på dem, procentuellt sätt. Ingen mataffär skänker bort påsar längre, de tar betalt allt mellan 1-2 kr styck.

Samtidigt så använder vi iaf dessa plastpåsar som avfallspåsar, och dessutom så hatar jag överfulla påsar som inte går att bära. Allstå tar vi väldigt mycket påsar när vi storhandlar, vi betalr ju ändå för dem, och de går ju åt hemma. Dessutom är det ju skitirriterande med snålkunder som ska snåla in på kassar /efter att de handlat mat för 700kr) så att de inte få rplats och sedan ska tränga sig tillbaka för att köpa fler.

MEN varje gång så glor kassörskan på oss som om vi är korkade. det slår aldrig fel. Vi storhandlar mat för 1500-2000kr och lägger upp allt mellan 15-20 kassar på bandet, som vi glatt betalar för. men alltid alltid alltid ska det ifrågasättas!! Kassörskorna försöker till och med övertala oss att lägga tillbaka några! herregud varför kan vi inte få köpa våra påsar!!??

*l*

• Annika 1983

hade en kund idag som ville byta ett paket blöjor eftersom det var fel storlek.
    Det visade sig att hon inte hade kvitto och vi får inte byta eller ta tillbaka varor som det inte finns kvitto på ( vilket jag tycker är självklart).

Kunden blev ursinning och sa att hon tyckte det var dålig stil. Hon gick sur som ett bi och kom tillbaka 2 minuter senare. Och gormade om att hon minnsann handlade hos oss varje dag och bla bla bla. Så sa jag att det är våra regler och det står till och med skyltat om detta vid kassorna OCH på kvittot. Samtidigt var det långa köer och det kändes som alla blängde surt på mig fast att jag försökte låta så trevlig som möjligt.

Hon frågade då om jag hade någon chef som hon kunde få prata med. Ja visst sa jag och ropade efter chefen i högtalartelen. Han kom och jag hörde hur hon beklagade sig över att jag minnsann inte kunde mitt jobb och bla bla bla. Kunden som jag då expierade sa då ''Jamen det finns väl INGEN butik som tar tillbaka något utan kvitto?!?!?''. Jag virrade bara på huvet och var urförbannad då jag hörde att chefen tog tillbaka blöjorna och gav henne rätt storlek . Och sa amtidigt att jag gjorde rätt och att jag är tvungen att kalla på honom eftersom inte JAG får ta tillbaka något utan kvitto.

Kunden jag hade då bara virrade på huvet till min fördel. japp så fick jag sura i 5 minuter och sen var det bra.

Kan tillägga att min mens började idag så man är väl inte precis på topph humör .

• kengru

*skrattar* det var antagligen jag som bad honom om leg, eller någon som tänker som mig, ibland gör jag det för att jag har så tråkigt att det är kul att se killarnas "sura" miner, tjejer tar det oftast inte så dåligt.

Svar på tråden Snabbköpskassörskan