• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Nie

Jag håller fullstädigt med ts. Jag jobbar också i en mataffär. Många tror att man är mindre intelligent för att man jobbar som kassörska. Jag är utbildad gymnasielärare men har jobbet som kassörska som extrajobb medan jag är mammaledig.

Det här med att göra varuberg uppskattas ju verkligen av oss som jobbar. Det är så härligt att komma hem på kvällen och vara alldeles slut i axlar och nacke. Vad jag inte heller gillar är när man får tusen olika frågor varje dag om t.ex. varför vi inte fått hem rimmat sidfläsk, eller bröd från pågen. Hur ska jag kunan veta det när jag just kommit till jobbet, eller egentligen överhuvudtaget. Jag jobbar i kassan (ibland på golvet iofs), men jag kan itne hålla redapå alla leverantörer. Det är omöjligt.

Grr, blir irriterad när jag tänker på det.

• Annika 1983

Ja visst molnet en varukorg är ju ingenting. Där sorterar jag gärna. Men kommer det med en FULL varuvagn med en massa tungt och ömtåligt så får de gärna hjälpa till att få upp det rätt. Det gör inget om det tar EN minut längre. För det går mycket snabbare i slutändan. Jag kan scanna in utan att sortera. Du kan packa ner utan att behöva rota efter ömtåliga eller tunga saker eftersom det redan är sorterat efter ditt (och mitt) behov på bandet.

• Molnet

kengru, men jag är faktiskt en trevlig kund Har själv arbetat inom servicesektorn i många år (och gör det än)så jag är alltid tillmötesgående och försöker hjälpa till så kassörskorna slipper sträcka på sig eller anstränga sig extra. Därför tycker jag det är lite taskigt att vara så ignorant när det gäller just såna saker som de vet är jobbigt för kunden.
    Men som sagt, de kanske jävlas vad vet jag. Eller så är de inte uppmärksamma helt enkelt.

• Jillisen

Kan förstå vissa kunders tänkande "om vi ska lägga varorna på ett speciellt sätt, kan vi lika bra skippa kassörsker... då gör de inget annat än att säga vad det gick på"......

jag tänker inte så..
    men ungkarlar gör det säkert =)

• kengru

Molnet, tycker faktiskt att de borde sköta sitt jobb bättre, ser själv hur människor jag arbetar med inte tar någon hänsyn till kunderna eller deras varor, väldigt dålig stil.

• Annika 1983

Molnet.. ''Tyvärr'' (fel ord kanske) men i många matbutiker är det ofta yngre folk som jobbar. Många har hoppat in och jobbar ett år efter skolan eller jobbar extra lite då och då. Dessa lever inte upp till sitt jobb som de ordinarie. Det är lätt att bli anställd som butiksmedarbetare. Det vet alla. Och det är ett bra extra jobb med 100%iga ob på helgerna. Men de gör det för att de måste.
    De vet att det är tidsbegränsat och skiter väl i vad dom gör bara de får pengar. Det är nog därför du möter ointresse hos vissa.

Märker det i vår affär med. De som bara jobbar lite då och då tar det inte på så stort allvar. Medan vi som är fast anställda lever upp till vårt yrke mer och är något mer intresserade.

(Drar inte alla över en kam)

• Pindus

kom fram en kund när jag var civilklädd o skulle handla mat till mig själv att äta innan jobbet o frågar vart saker finns... Svarade med ett stoooort leende att jag börjar jobba om 30 min men hon där kan säkert hjälpa dig..

• Pindus

jag drömde också om att få säga kommentarer tillbaka efter att jag sagt upp mig, men det kom aldrig ngt tillfälle...

la de chipsen först o resten i ett berg så körde jag också på allt *hämnd*

Sen om det är en sur kassörska, är väl inte så konstigt om man sitter där med en högskoleutbildning att man blir bitter mellan varven o surnar till.. Man ville ju knappast ha 150 000 i studielån o sitta på ica..

o Annika 1983 - det är INTE lätt att få jobb...jag skicka ut säkert 50 brev till olika icabutiker i sthlm förra året o då har jag sommarjobbar varje sommar sen 1999 o extra.. inte en hörde av sig... Man ska va 16 år så att de kan betala ut en låg lön..

• ming

Molnet-> Där jag jobbade i kassan så rullade bandet av sig självt i några minuter efter att man hade tryckt på pedalen (just för att man skulle slippa tycka hela tiden). Om man skulle stänga av den var det jättejobbigt att sträcka sig ner under kassan och trycka av på strömknappen.

• ming

Förresten är jag lite förvånad att så många tycker att "jobbar man inom service ska man vara trevlig". Ja, man kan vara trevlig, men huvudsaken är att man är proffessionell.
    Jag är (nästan) alltid trevlig mot mina kunder, men så fort de blir det minsta skrikiga och arga och skäller på mig säger jag bestämt "_lyssna på mig nu_" och så säger jag att jag försöker hjälpa dem men att jag inte kan det om de gapar så mycket och så ber jag dem återkomma när de har lugnat sig så att jag kan hjälpa dem.
    Det har ingenting med att vara trevlig att göra. Sen kan jag ju vara trevlig om nån kund är det mot mig och säga exempelvis "ha en bra dag".

Man kommer aldrig ihåg de normala och vanliga kunderna, utan det är alltid ihåg de arga och dumma kunderna (vilket är många) och de som är genuint jättetrevliga som verkligen tackar så hemskt mycket för hjälpen och hoppas att de alltid blir behandlade av mig.
    (Och sen de korkade kunderna, men det är mest för att de är så roliga!)

Svar på tråden Snabbköpskassörskan