• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • kengru

fast jag är inte bitter för att jag sitter i kassan med en högskoleutbildning, blir bara irriterad när människor tar för givet att man måste vara "korkad" eller outbildad för att sitta i kassan, det finns alla sorters människor bakom kassaaparaterna precis som det finns alla sorters kunder.

• Molnet

ming jag håller verkligen med om att man inte alls behöver vara supertrevlig och le åt alla! Professionell kan man vara ändå! Den devisen jobbar ialla fall jag efter. Skulle aldrig orka vara supernajs mot alla i telefon (arbetar mycket på telefon). Däremot tillmötesgående och försöker ge korrekta svar och god service.

• mammutten81

Ni som är kassörskor och blir irriterade på att folk tror att man är lågutbildad, då ska ni veta hur det är att vara telefonförsäljare när alla tror det och att alla tror att man har en usel lön eller har provision.

Kanske samma kunder?

• Molnet

Bara att inse att serviceyrket innebär påfrestningar eftersom man träffar alla möjliga typer av människor. Galna som trevliga.
    Jag hade aldrig föreställt mig att det finns så fruktansvärt många otrevliga människor som det faktiskt finns och som bara ser till sina egna behov och inte kan tänka sig att se lite längre än näsan räcker.

• Ramunda

Håller med dig Ts....

Visst är det så.. Men jag har ett kort som funkar verkligen inte när man drar dom.. Jag brukar dra dom fyra fem gånger å sen ger jag den till kassörskan.. Dom som jobbar i min affär vet att mitt kort är så... Därför om det inte funar första gången då räcker jag över kortet så dom får dra det där fram...Då funkar det å det går fortare oxå....

• Tinko

Håller också med TS!

Jag har jobbat som kassörska i 8 år, först på en bensinstation och de senaste 4 åren på ICA Maxi. Under dessa år så har jag nog varit med om de mesta, t.ex:

Spruckna naglar efter att kunden _ställt_ 10st 2liters flaskor på bandet så att de tippat över mina händer.

En kund som drog mig i håret för att jag, som tidigare sagts, inte kunde ta tillbaka en vara eftersom kunden saknade kvitto.

En utländsk man som kallade min luder och rasist för att jag hade kollat i spegeln ner i hans vagn. Han påstod att han hade observerat mig när han stod i kön och hans vagn var den enda jag kollat i. Lyckligtvis så ringde tjejen i kassan bakom mig till chefen så hon kom och talade om för kunden att han inte längre var välkommen hos oss längre.

Blivit kallad inkompentent, dum i huvudet, ungjävel m.m av en man vars sex-pack öl hade gått sönder, (alltså själva kartongen) så att ölburkarna trillade ut.

Kunder som skäller på mig för att kupongen de har bara går att lösa in på ICA Supermarket. Verkligen mitt fel att de inte kan läsa på kupongen.

Men det roligaste var nog ett gammalt par som handlade av mig. När de skulle betala så drog tanten sitt medmera-kort. När jag försökte förklara för henne att vi inte tog medmera-kort så började hon fnysa åt mig och sa att det hade vi då alltid gjort förut, så då kontrade jag med att ICA aldrig tagit medmera-kort vände hon sig till gubben och sa: "Jag sa ju åt dig att köra till Coop!" Stackars tant.

Det har också hänt att jag har "råkat" trycka ihop chipspåsen om kunden varit otrevlig mot mig.

• polkagris

det är ganska väl inpräntat inom handeln och de som har utbildning att :kunden har alltid rätt.

dt är ju på grund utav att att man säljer saker, och vill fortsätta med det.
    där jag bor finns en afär, de flesta som jobbar där är väldigt unga, de snackar mest med varnadra verkar ha väldigt kul, och drar sig för att sätta sig i kassan. varorna är ofta utgångna, eler finns inte ens.

jag är irriterad på kassörkaerna, men egentligen enbart i denna affär, har börjat handla mer och mer på ett annat ställe nu, och rekommenderar de flesta jag träffar att handla på andra ställen. på grund utav dålig service.

även jag har sett hur illa människor kan bete sig i kassan, alltså kunder, i bland direkt brottsligt. Men vanliga klagomål, och anmärkningar på brister ska man kunna ta och även åtgärda. för när ryktet om dålig service tar fart så finns det många affärer att välja bland.det är därför kunden alltid har rätt...

• Tinko

Jag har fått lära mig att kunden inte alltid har rätt, men har alltid rätt att bli nöjd.

• kengru

polkagris, håller med dig i allt du säger, när vi är på jobbet har kunden "alltid" rätt, om det inte står på kupongen att de har fel. Klart att man ska kunna ta klagomål, om de är befogade, om ingen klagar så kan man ju inte rätta till felet, men sen finns det olika sätt att framföra sitt klagomål.

Android, har varit med om samma sak, att titta i spegeln för att kontrollera vagnen o blivit kallad rasist, vilket är lite lustigt eftersom jag själv inte är helt svensk.

• Lotlas

Jag måste bara säga att jag oftast är trevlig mot butikspersonal överhuvudtaget. Så länge de behandlar mig, kunden, med den uppmärksamhet jag förtjänar så är jag glad och trevlig. Men, om personalen är ouppmärksam, mest ägnar sig åt att prata med sina kollegor eller är otrevlig, så kan jag också vara otrevlig minsann....

Svar på tråden Snabbköpskassörskan