• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Sandreli

Har haft dendär gamla jätteklämmiga låten "snabbköpskassörskan, i kvarteret där jag bor..." i skallen heeeela dagen nu!!!
    Men känner igen mycket av det som skrivs, har arbetat många år i detaljhandeln och slutar aldrig förvånas över hur vissa kunder tror att det är fritt fram att bete sig som de själva behagar mot en.
    En gubbjävel kom och var allmänt otrevlig och när jag bad honom gå därifrån skrek han " Du tigger ju en smäll på käften".
    Som tur är hade vi snälla falckvakter som gärna visade gubbfan raka spåret ut.

• kengru

Verkar som att det inte spelar någon roll var i landet man bor, samma slags kunder överallt. Självklart ar ju iaf 90% av mina kunder hur goa o trevliga som hellst, men det är ju tyvärr inte så ofta det är dom kunderna som finns i ens tankar när man lämnar arbetet en söndagskväll sent eftersom nån behagat komma in med en vagn som ska fyllas tre min. innan stängning.

• Pindus

men kom igen hur länge har det funnits streckkoder?? 10 år typ..borde inte folk ha lärt sig lägga varorna rätt då? för det här är ju samma på alla affärer, iaf som jag varit på :)

Fast ngn borde ju se till att alla matbutiker har samma sort betalterminal iaf...

Jag jobbade i närheten av ett "ungkarlshotell" o hade en hel del mysko kunder..

• Pindus

finns det ngn som blivit utsatt för rån i kassan? lite off-topic..

• Catha82

Pindus: min sambo har blivit utsatt för det...samt blivit misshandlad.

• nikon

Ojoj inte visste jag att det fanns så många olika kunder. Men jag har haft roligt att läsa denna tråd.

Tänker på en gammal man (80+)som skulle betala och de hade det här nya systemet att småpengar stoppar man i själv i en apparat. Han bad om ursäkt till oss bakom honom flera gånger för att han inte visst hur det fungerade.
    Han frågade mig (stod bakom honom) om han skulle avbryta så jag fick gå före, tyckte det var onödigt, men tanten (damen på 50-nånting) bakom mig var så irriterad att denna gubbe/man inte klarade av ICAs system. Men så visade det sig att när tanten bakom mig skulle betala så är hon en såndär människa som har 4 olika plånböcker, en för varje valör.

• kengru

nikon, vilken gullig man, vissa kan vara så rara att man bara vill krama om dom.

• nikon

Han gjorde alla (hrm nästan alla) i butiken glada. Trevlig, snäll osv.
    Jag jobbar inte ens i butik men sådana som hon som var efter mig undrar jag hur gör ni för att inte hoppa på en sådan bitch? Usch tänk när hon kommer in på ett äldreboende...

• kengru

nikon, kunder som henne är jag extra snäll mot, men jag ser till att de drar sina egna kort och betalar för den där extra påsen de försöker snika åt sig, allt medan jag ler stort och blinkar med mina stora oskyldiga ögon.

• TweleGirl

ja, alla söta tanter och farbröder.. med alla sina plånböcker.. tycker så synd om dom när de plockar upp varorna så fort de kan och ber om ursäkt för att de är så långsamma... stackarna.. alla har väl rätt att gå och handla?

Svar på tråden Snabbköpskassörskan