• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • kengru

TweleGirl, om jag inte har så mycket att göra brukar jag hjälpa dem att packa, tycker att de är så snälla oftast.

• TweleGirl

ja, vi har en förbutik i vår butik och han som står där brukar alltid hjälpa alla att packa... i början tänkte jag att det kanske inte var så kul för kunderna att få sina saker nerstuvade i en kasse, men sen när man själv är och handlar.... gu vad skönt det skulle varit om man slapp packa ner allting som man precis lagt upp!!

• kengru

TweleGirl, vi har ingen sån butik i närheten, men jag minns från min tid i sydamerika att det var underbart att slippa packa.

• Nela

Jag tänkte bara på en sak. Jag tycker de flesta kassörskor är jättetrevliga men sen finns det de som är mindre trevliga också.

Jag är en öppen och trevlig person annars och när jag står i kassan och ska betala så småpratar jag gärna med kassörskan.. Men vissa är väldigt otrevliga tillbaka, de ler nästan aldrig och ser allmänt sura och trötta ut. Då har man ingen lust att vara trevlig tillbaka heller. Så det är ju inte bara kunder som kan vara otreviga, det finns faktist otrevliga/gnälliga kassörskor också!

Om man jobbar inom service så borde man ju veta att man ska vara trevlig mot kunderna. Man behöver inte le men man kan vara trevlig ändå.

• kengru

Nela, absolut, det har tagits upp tidigare i tråden, jag blir verkligen irriterad när en "kassörska" är otrevlig, det är hennes jobb att vara trevlig, jag förväntar mig inte att kunderna skav vara trevliga, bara bemöta mig med medmänsklig respekt.

• Linda xxx

Ja men ELLER HUR?! Blir helt fullkomligt GALEN på kunder...

Jobbar inte längre på ICA utan på ett byggvaruhus...

Vi har i genomsnitt 4 säljare per avdelning/dag och vi har c.a 10 avdelningar....det är således c.a 40 personer ute på golvet men ändå så kommer kunderna till kassörskorna "öh du, det är så här jag tänkte lägga en altan och jag undrar om det är fyrtumsåtta jag ska använda eller nittontumsfemtioelva som är bäst och hur går jag rent tekniskt tillväga??" tja du....nu sitter ju jag här..., i kassan med kunder i kö, men jag ber dom gå iväg så ska jag förklara för dig...för om jag nu var snickare så är ju den idealiska platsen på företaget i kassan för min del!

Eller när man är på väg att slinka in i lunchrummet ÖVERLYCKLIG för att man inte blev stoppad av kunder för att svara på kakelsättning eller elinstalationer eller vilken färg som är att föredra i en tvättstuga...då kommer den där kunden, "ursäkta fröken, vad kostar den här och räcker fram en av dom 63000 artiklarna vi har i varuhuset.
    Självklart har jag alla priser i huvudet och kan snabbt sortera bort de andra 62999 artiklarna och svara "jag har ingen jävla aning" och gå på min rast...
    Grr...önskar man kunde göra så där...

Häromdagen var jag på rast, jag och kompisen skulle åka i väg och äta och jag hade jacka på mig...under den stängda jackan stack ändå skjortan fram och en kund verkade ha röntgensyn som tog bort jackan på mig för jag skulle minsann hjälpa honom, jag förklarade läget och hänvisade honom till säljaren på avdelningen men röntgensynen han hade var nog för att kompletera bristen av hörsel...

Eller hallå, jag hjälper en kund och en annan kommer "ursäkta mig...ursäkta mig, en snabb fråga bara, min man har skickat mig att handla skruvar, han ska sätta upp gipsväggar och jag hittar inte rätt skruv. "skruvarna finns där i gången *pekar* de olika skruvsorterna är indelade i olika färger i gången, jag _tror_ gipsskruv har grön färg" (mäkta imponerad på mig själv för att jag fkatiskt kan detta!!)
    "ja men vilken storlek på skruv ska jag ha och hur långa ska dom vara? som sagt det är min man som skickat mig, jag kan iiiingenting om skruv.
    "ungefär lika lite som jag då som jobbar som kassörska i kassan skulle man kunna tro, men det var nice å snacka med dig men kunden som du avbröt med ditt "en snabb fråga" börjar bli väldigt irriterad här"
    "kan inte du ringa på någon som kan hjälpa mig e du snäll?" Självklart, mer än gärna för snälla nån att gå till avdelningen där skruvarna finns och hitta en av dom 4 säljarna som jobbar där är för mkt begärt"

Jag blir fullkomligt förvånad över hur folk ser ner på kassörskor, precis som att vi egentligen inte är människor utan bara robotar som sitter i kassan, som kan ta vilken skit som helst (typ det står NY PÅ JOBBET på skylten på tjejens skjorta och ändå så gnäller man till frugan/kompisen va långsam kassörskan är...högt och tydligt). Inte kan vi vara några människor, det märker man om man gör något fel, ber om ursäkt för felet och ska rätta till det, den behandlingen man får från en del då är makalös...Man har lixom lust att gasta dom i ansiktet "GÖR DU ALDRIG NÅGRA JÄVLA MISSTAG KÄRRING??"

Det värsta jag vet är att bli behandlad som något obetydelselöst vilket man blir när man är lilla gumman, sötnos, du gullet, vännen eller hjärtat...kommentarer från vilt främmande människor som genast får mig att hamna i underläge...lätt att vara där om man är lilla gumman, eller gullet....

Nu har jag skrivit av mig lite!
    Tilläggas ska att jag älskar mitt jobb som kassaledare/kassörska och trot eller ej, jag är en trevlig sådan...kommentarerna här uppe är drömkommentarerna som ännu inte yppats

• kengru

Linda xxx, "Eller när man är på väg att slinka in i lunchrummet ÖVERLYCKLIG för att man inte blev stoppad av kunder" låter bekant, likaså ditt inlägg om jackan. En gång vasr jag o min sambo in för att handla, jag jobbade alltså inte, pantmaskinen hade just gått sönder o fram kommer en stamkund till mig o säger att den måste jag fixa eftersom jag jobbar här. Blir ofta stoppad o frågad om var varor ligger eller priser när jag är "civilklädd".

• kengru

Linda xxx, "kommentarerna här uppe är drömkommentarerna som ännu inte yppats" vi har nog alla såna kommentarer, alla inom serviceyrket iaf. Tycker att mitt jobb är helt ok, kan inte säga att jag vill vara kvar inom just detta i hela mitt liv, tror att jag skulle bli en av de bittra tugummituggande tanterna då, den som lever får se.

• Linda xxx

kengru jag hoppas vid min gud att jag inte blir kvar resten av mitt liv heller, jag köper trisslotter seru och hoppas på drömvinsten...

• Poena

Kollegor till mig har t om blivit utfrågade på krogen "ööhgh vilket biosystem ska jag välja, vad tycker du"

Svar på tråden Snabbköpskassörskan