• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • smultronbubbla

Haha, vilken rolig tråd!
    Potatisskal, Pepsi utan kolyra, en som hade glömt dra kundkortet för en påse, en som ville ha tillbaka pengar för en påse han inte använt. Jag trodde knappt att det fansn sådana människor!

Jobbar själv i butik och vi får verkligen inte vara otrevliga mot kunderna på något sätt, chefen skulle bli galen! Fast man VILL ju inte vara otrevlig. Oftast får man ju tillbaka ett leende. En gång fick jag en kram av en kund, samtidigt som hon sa "tack så jättemycket för hjälpen!" Vad glad jag blev, levde på det hela dagen sedan

Tycker att både kunder och butiksbiträden har ett ansvar att vara trevliga mot sina medmänniskor.

Nu kanske jag blev lite oT, men som "svar" på Ts, så försöker jag verkligen att vända streckkoden åt rätt håll och gör oftast det, men ibland är kassörskorna så snabba, så skulle jag stå där och vända rätt, får hon sitta och vänta på mig, plus att kunderna bakom säkert blir irriterade på söliga mig Oj, vilken lång mening det blev!
    Och när pojkvännen och jag handlar, lägger jag upp varorna på bandet, medans han packar. Bra va?

• Nenya

Det finns verkligen skumma typer som dyker upp när man jobbar i affär.

Vissa kunder turades vi om att ta hand om när jag arbetade i en bokhandel, andra gällde det att gömma sig för först! Ingen av oss kunde hjälpa honom som ville köpa tomater...

Jag har i alla fall sluppit bli hotad, personangrepp däreomt dök upp. Det jag minns mest var den gubbe som köpte färger, penslar och dukar att måla på. Han skulle hem och måla "kurviga kvinnor i korta kjolar och höga klackar, inte så spinkiga och platta som du", sa han till mig.

• smultronbubbla

Bollibompa

"Jag handlar i många olika affärer och det är ta mig f-n inte lika någonstans men det ska tydligen jag som kund hålla reda på?Se till att standardisera kassorna ni som nu har hjärnor då!"

Håller med dig där. Det är ju olika överallt, inte lätt att veta. Det brukar jag även säga till kunderna.

• kengru

Ming, *skrattar* samma sak har hänt mig.

Smultronbubbla, *skrattar o klappar dig på huvudet* duktigt av er att organisera er som nån sa, sen är inte streckkoden så viktig.

Nenya, Vad elakt att säga, visst känner man sig snopen, oh sen får man ju inte säga nåt som svar, bara le o vara snäll.

Bollibompa o Smultronbubbla, Det ligger faktiskt nåt i det där med att "standardisera kassorna", men jag syftar på stamkunder som helt enkelt vägrar dra sina egna kort.

• L Girl

hahahaha känner exakt igen mig i det du har skrivit! Jag har också jobbat som kassörska på Ica...vi hade en gubbe som kom och handlade lite då och då och han höll alltid på att prata på olika språk för att han skulle kunna "sätta dit" en om man inte förstod hans engelska eller tyska perfekt! Han sa till mig en gång att "Om man jobbar i kassan så måste man väl klara av utländska kunder också!" Jäkla idiot!hahaha!!

• fipa2

en japansk tant blev helt förbannad på mig för att jag inte fattade vad hon sa på japanska när hon ville köpa glass av mig

• kengru

L Girl, klart att du ska klara de grundläggande språken som engelska, tyska o spanska, *skrattar*

Kom att tänka på en kund vi hittade borta vid ostkylen, han hade öppnat ett paket philadelphia-ost o stuckit ner pekfingret i den, slickat av fingret o sen stängt paketet o satt tillbaka den i hyllan, så jag frågade vad han gjorde, då sa han att han måste ju få smaka för att se om det var värt att köpa en sån, han hade bestämt sig för att det smakade inte som han ville så då skulle han inte ha den.

• TweleGirl

jag hade en kund en gång, en gammal tant.. en stamkund som irriterar mig ganska bra... inte för att hon är otrevlig, men hon är väldigt... hrm... krävande. om man säger så.
    Jag blev ropad på till frukten och gick dit. halvvägs börjar hon gappa om att vad är det för gurkor vi har egentligen?! hon hade minsann gäster och skulle göra sallad, men den var ju helt TORR!! följ med här får du titta!! så gick hon med arga steg fram till det hon hade handlat.... - men... det där är inte gurkor... det där är zuccini!
    - va?! vad är det för något?! det ser ju precis ut som gurkor! vad har man det till?!
    - ja... man kan ha det i sallad....

för övrigt tycker jag det är kul att jobba i affär, så det behöver inte alls vara ett jobb som man tar istället för att stämpla eller "bättre än inget".

• Nalleman

Kul tråd för oss som jobbar i handeln...

hehe... finns många knäppgökar ute bland oss... hehe

de flesta kunderna är dock trevliga...

• Pindus

jag har jobbat på ica 7 somrar... o extra under terminerna kanske 2 år o det är ju precis så där..Så glad att jag fick säga upp mig i augusti..nu avskyr jag att gå o handla istället :)

Jag hade en tant som hostade rakt ut på mig..HALLÅ!!! Sen blev jag däckad i influensan...tack så mkt...

Svar på tråden Snabbköpskassörskan