• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • kengru

Linda xxx, det sista som dör är hoppet, *skrattar* håller tummarna för att du vinner.

Poena, Jag fick ofta frågan när jag var på krogen (länge sen nu, månader) är det inte du som sitter i kassan på ICA? Det tyckte jag var jobbigt.

• kengru

Har ni kära kollegor tänkt på sambandet mellan kvinnor som tuggar tugummi o är i medelåldern och att det oftast är just de som är "snorkigast" ibland ser jag på en kund om hon kommer att vara otrevlig eller inte, ofta tuggar hon tugummi *skrattar*

• Jillisen

ÅÅÅÅÅÅÅÅH, jobbar inte på ica... men ser hur kassörskorna blir behandlade av vissa kunder..

För att trösta er.. när jag o sambon handlar..
    storhandlar.. Drar jag kortet (ica) såfort kassörskan slagit in typ första varan.. sen hjälps jag o sambon åt med den stora vagnen.. tills halva vagnen ligger på bandet... sen går han o packar medans jag lägger upp resterande...... sen det med påsar... vi tar ALLTID "hellre en förmycket" (bra att slänga sopor i )
    Är det fredag säger jag oftast trevlig helg.......

• kengru

Jillisen, en toppenkund med andra ord *ler o kramar om*

• Deathstar

kengru, "En gång vasr jag o min sambo in för att handla, jag jobbade alltså inte, pantmaskinen hade just gått sönder o fram kommer en stamkund till mig o säger att den måste jag fixa eftersom jag jobbar här. Blir ofta stoppad o frågad om var varor ligger eller priser när jag är "civilklädd". " Känner verkligen igen mig där. Jag jobbar på Ica Kvantum och när jag hade semester i somras så var jag och min pojkvän in och handlade. Jag blev då stoppad av en "gubbe" som _inte_ är stammis som började frågade var olika grejer fanns. Det borde finnas gränser tycker jag...

Jag känner igen mig i allt som ni skriver här faktiskt och det känns skönt att höra att det finns flera som jag. En grej som jag inte har läst att nån har skrivit än det är när kunder kommer med färskvaror i kassan och säger att dom har ångrat sig och vill lämna det i kassan. Vägra gå tillbaka med det själv då!!! Näe det ska ligga där och ruttna i kassan eftersom jag omöjligt kan stänga för det är så mycket folk i köerna.

Det är så roligt att vara över-trevlig mot dom som verkligen är otrevliga och sura för dom blir så paffa

• kengru

Ayreona, resonerar precis så, ju snorkigare de är desto trevligare är jag, mest på rent jä-elskap. Hade faktiskt inte tänkt på färskvaror men du har rätt. Eller räkpaket, kaviar eller sillburkar som gått sönder i vagnen som de vill att man ska ha liggande bredvid sig tills man får tid att ta bort det, mmm, luktar så gott.

• Deathstar

En grej som jag inte heller förstår det är när det typ är storhelg som vid jul och det är konstanta långa köer och alla kassor är öppna från morgon till kväll och dom som handlar säger; guuud vad det är synd om er som får sitta här!
    Jag fattar inte riktigt vad dom menar. Varför skulle det vara synd om mig bara för att det är storhelg. Det är väl mitt jobb. Jag brukar le och säga att det inte alls är nån fara för mig Tvärtom så tycker jag att det är roligare att jobba då!

• Deathstar

Åh jag kom på en till sak! När dom packar papperskassarna propp fulla osså lyfter dom osså går dom sönder. " Du jag måste ha en ny påse för den här är ju trasig! " Jamen konstigt då!

• kengru

Ayreona, tycker precis så, då händer det ju nåt.

• kengru

Ayreona, har hänt några gånger det där med påsarna. Kom på något lustigt om just handling inför storhelger, ibland står ju kunden där o säger att det är "synd om dig" samtidigt som de packar upp ett berg med varor, ironiskt eller vadå?

Svar på tråden Snabbköpskassörskan