• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • kengru

cissi24, streckkoden är mindre viktig, det är bergen som är hemska.

• FruLidgren

Jag har oxå suttit i kassan på ICA...å bredvid där jag jobbade så låg d ett ålderdomshem..d va rätt ofta som d kom in lite halvsenila gummor å gubbar som skulle handla...kommer ihåg en gång då en liten tant skulle betala typ 47kr...hon lämnade då fram en 50-öring...d här räcker inte sa jag leende...hon fattade ingenting...hon trodde att d va 50 kronor...d krävdes två personer till för att övertyga henne att jag inte försökte lura henne på pengar!

• kengru

dammtussan, har hänt mig nån gång också, fast just äldre irriterar mig inte alls. Jag tycker att det är toppen att de kan o vill gå ut o handla.

• suzzi66

Det är mycket svårt att avhysa människor för att de är elaka personligen än när de hotar en. Då blir det mer konkret. Och man kan kalla på vakt och få bort dem. Men det kan vara nog så jobbigt när de är elaka och personliga om ens yttre.

• Poena

Nu jobbar jag inte just som kassörska, men som säljare i butik.. Det finns mycket roligt och jobbigt som händer hela tiden Jag tror nästan man har ett behov av att prata och skriva av sig om sånt som irriterar en, jag menar om man skulle bara absorbera allt för att "man ändå valt serviceyrket" så skulle man nog explodera en dag..

Jag själv hatar när folk hänger på vårt galler innnan vi öppnar. Vissa tror tydligen att de ska få en hel behovsanalys och förslag på vad de ska köpa genom att stå och babbla med mig genom gallret och liksom kika mellan springorna Kanske en pettitess men jag stör mig! Likaså de som kommer 10 min innan man öppnar och ställer sig 20 cm från gallret och liksom står och stampar Jag brukar alltid öppna någon minut innan vi ska, även innan de andra i byggnaden öppnar, men varför tror folk att man ska öppna 10 min innan bara för de hänger där?? Tro det eller ej, det är fullt upp den halvtimme man har innan öppning..

Sen alla roliga kunder.. Från de som VÄGRAR lära sig hur man fyller på sitt kontantkort med pengar (ungefär som de skulle be dem på ICA tuggummipaketet eller att laga ihop en rätt av det de köpt?). Som blir skittjuriga för att jag inte växlar pengar (vi är ju ingen bank?!)..

Sen de roliga kunder som ringer
    "JAG köpte faktiskt en TELEFON av er igår för 4000:- och den FUNGERAR INTE!"
    "Har du satt i batteriet"
    "Vaddå tror du att jag är DUM ELLER?"
    "Nej inte alls, jag försöker bara hitta felet, har du tryckt på on-knappen, vad händer då" "Vaddå ON-KNAPP den ska väl fungera i allafall, den kostade ju för sjutton 4000:-"
    "Jo men du måste ju starta igång den.."
    *startljud hörs*
    "Jaha.. men den fungerade inte innan *klick*"

Eller mannen som kom in med 100 st (!!) 50 öringar av gamla typen kl 12:30 på nyårsafton och vill handla för.. Det var ju mindre kul..

• BabyBus

Fipa 2
    Vi polisänmäler allt, men det har fortfarande inte hänt att det blivit nått mer av det. Tyvärr...

Grejen är att dehär människorna ofta kan vara trevliga till att börja med. Sen minsta lilla grej, kan göra att det slår slint.

Som häromdan, det va en familj som va å handlade av mej de va inte övertrevliga men helt ok.. Så kom det en annan kund å frågade nått bara, när jag åter vände mej till mina kunder sa pappan: DU ska inte prata me någon annan när jag handlar!!!

Jag blev helt paff, sa att han hade ju bara en fråga... Å plötsligt, utan att jag fattade hur det gick till var jag hora, idiot å ja... Han skällde å skrek så kunderna efter började lägga sej i. Han e numera polisanmäld, och icke välkommen hos oss...
    Men det brukar de skita i....

Det är tur att vi har bar chefer å underbar personal, annars hade jag inte stannat kvar

• cissi24

Bra,då kan jag pusta ut för berg bygger jag aldrig.

• kengru

Poena, *skrattar* din kund med telefonen låter som något jag skulle göra,

• suzzi66

En sak som retar mig är när kunder frågar mig saker samtidigt när jag har en annan kund som jag pratar med och försöker hjälpa. De totalt ignorerar den andra kunden som var först. Jag tycker det är ouppfostrat. Ber alltid den kunden att vänta tills jag är färdig med den andra.

• Poena

Ja, suzzi66, det händer hela tiden mig också!! Ibland ser man hur de tränger isg fram för att de vill fråga nåt, då brukar jag bara ignorera dem.. Säger de något så säger jag också till dem att vänta i kö.. Förstår inte riktigt hur de är uppfostrade?? Eller fattar de helt enkelt inte att man är upptagen när man står med någon annan

Svar på tråden Snabbköpskassörskan