• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Korallen

Jag hade skaffat ett ICA-kort om man inte blev registrerad för alla inköp. Alltså, jag har ingen lust att få riktad reklam baserat på vad jag handlar på ICA, att de kollar en och för statistik på inköpen liksom.
    Synd, för jag gillar ICA.

• Korallen

Handlar ALLTID på ICA och är "duktig" kund!

• smultronbubbla

Korallen

Jag tycker jag får samma erbjudanden som alla andra. Jag som hade hoppats på att få erbjudanden som passar mig...

Tycker ICA är rätt snåla med sin bonus. 25 kr i månaden tillbaka på 2500 kr, är inte mycket att hurra för.

Däremot kan de ha en del bra kupongerbjudanden, framförallt kring jul
    Förra året fick man 1 kg gratis clementiner och en valfri leksak för 50 kr rabatt. Och då kunde man faktiskt handla en leksak för 51 kr Köpte en söt hund till kompisen

• Korallen

Okej. Ja, det är själva grejen jag är så starkt emot. Jag vill INTE att någon "håller koll" på vad jag handlar, lite storebrorsmentalitet känner jag bara

• YvonneM

Även jag irriterar mej på (som någon skrev tidigare) att folk tror att "kunden har alltid rätt"?? Varför har kunden alltid rätt tycker ni?

Om det var så så skulle inga kvitton behövas, inga garantier, inga prislappar heller då??!!?? Då räckte det ju att man gick på vad kunden sa.

Det är _väldigt_ ofta kunder tror att de får testa tex dammsugaren hemma och sedan få pengarna tillbaka...folk tror att Öppet Köp är en rättighet, det är det inte, alla butiker har olika regler och oftast står det på kvittot vad som gäller.

Reklamationsrätt är en helt annan sak, men då måste det vara något fel på varan eller att den inte fungerar som man kan förvänta sej. Då menar jag att man kanske inte kan förvänta sej att tex en dammsugare för 250:- är lika bra som en för 2500:-

Kunder kan vara så otroligt fräcka!! De lämnar tillbaka en garantivara så kan det ligga nåt helt annat i kartongen, eller lysrör som de påstår "inte fungerade" sen när man kollar så har dom lagt i sina gamla lysrör (inte samma fabrikat)

Vi tar inte heller tillbaka livs eller hygienrodukter, detta för att vem vill handla något som nån annan haft hemma och kunnat trixa med hur som helst? Inte jag i alla fall.

Jag jobbar med att ta emot reklamationer i en stör lågpriskedja, och jag lovar att jag anstränger mej mycket mer för att hjälpa en vänlig kund än nån som står och skriker åt mej att kunden minsann alltid har rätt och jag ska göra som de säger!

• ming

Jag blir SÅÅÅ arg på kunder som gapar DU SKA HJÄLPA MIG, det är jag som är KUND, du ska lyssna på MIG och göra som jag säger! Jag svarar att självklart ska jag lyssna, men du har sagt samma sak fem gånger och nu vill jag att du lyssnar på mig, för gapar du som du gör, eller avbryter mig så får du återkomma, för jag varken kan eller vill hjälpa dig som det är nu. Självklart gapar jag inte tillbaka, utan man talar bara med bestämd röst.
    Ibland brukar kunderna hota med att byta leverantör, och då svarar vi på mitt jobb att det borde de absolut göra, för om de inte är nöjda så bör de självklart byta. Kunderna brukar bli rätt paffa, för de tror att de är värda sin vikt i guld för oss.
    SÅ skönt att vi har cheferna som backar upp oss.

Synd att mentaliteten att kunden alltid har rätt fortfarande råder hos svenskarna (men bara de som inte själva jobbar med sånt). Vi lever ju trots allt inte på 50-talet längre.

Förresten, ibland brukar kunderna fråga "hur belönar ni oss som har varit kunder länge?". "Vad menar ni? "Vi belönar (mutar) ingen och vi ger ingen gratis varor", svarar jag.

• kengru

Förstår inte heller det där riktigt, kunden har ju oftast inte rätt, de brukar ha läst fel eller sett fel i reklamen på tv, mm, men de verkar inte fatta det. Sen verkar vissa kunder tro att bara för att man som butikspersonal förväntas vara snäll o trevlig så kan de behandla en hur de vill, helt otroligt hur människor tänker. Oftast när nån e otrevlig mot mig brukar jag tänka för mig själv att det nog är för att den personen är sexuellt frustrerad, för vem fan vill ha sex med en sån person, sen brukar jag skratta inom mig o må bättre.

• Korallen

Jag tror jag smäller av när jag läser vissa grejer här! Är folk inte riktigt kloka eller??
    Hur f*n kan man med att vara så gniden när det gäller påsar för 1:50? Eller hur kan man med att försöka byta till sig något annat eller få pengarna tillbaka på falska grunder?
    Nog för att jag vet att folk ÄR dumma men inte SÅ dumma!

Själv jobbade jag i en tygaffär för 100 år sedan. Där kunde det komma in kunder som helt lämnade hjärnan utanför när de steg över tröskeln.
    Jag fick frågor typ: "Har ni svart tyg?" eller "Har ni kjoltyg"
    Alltså, exakt VAD är ett kjoltyg? Eller byxtyg? Man kan faktiskt sy en kjol av precis vilket jäkla tyg man vill. Möbelkretong går alldeles utmärkt att sy en snygg kjol i

• Korallen

Förlåt, lite OT från snabbköpskassörskeriet men ändå

Svar på tråden Snabbköpskassörskan