• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • kengru

Korallen, lite det tråden går ut på, att skratta åt kunder som gjort oss tokiga o dela med oss av våra upplevelser, sen tycker jag att det kan vara skönt att ha ett ställe att avreagera mig på. För visst e folk knäppa.

• Cuthalion

Tur att Ni finns iaf . Jobbat i reception och även om man stöter på vissa speciella där också är jag väldigt glad att jag inte sitter i kassan på en matvarubutik.

• Amigos

Molnet: Det allra enklaste sättet är fylla på ditt Ica-konto är att be kassörskan sätta in pengarna när du är i kassan så har du pengarna på kontot på en gång istället för efter tre bankdagar.
    Du ger kassörskan pengarna, säger att du vill sätta in dem och drar sen ditt Ica-kort när hon ber dig och får den ett papper som bevis på att du satt in pengarna.

Lycka till.

• Amigos

Jag kan bli galen på de kunder som alltid envisas med att ge mig kuponger, pantkvitton eller likande NÄR jag är fullt upptagen med att dra deras varor så de blir inscannade och vägda.
    Ser de inte att jag redan använder de två händer jag har eller?

Eller de som lägger pengar, kuponger och pantkvitton på bandet så de fastnar när de kommer fram till vågen, varför inte lägga dem på bänken framme vid kassan?

Molnet: Såg inte förrän senare att du redan fått svar på din fråga. Sorry jag vill inte tjata.

Kram

• JohSan

Hehe... Sitter här och skrattar igenkännande åt det mesta!
    När jag var yngre jobbade jag som kassörska i snabbköp och kunderna kom och skällde. När man sa att man skulle kalla på chefen så de kunde få framföra sina åsikter, dröp de av. Dessutom hade vi en arbetsledare som var jätteduktig på att gå in och bryta, när kunderna gick för långt. Då talad hon om att hon inte tolererade att vi kassörskor behandlades som dörrmattor. Då blev kunderna rätt paffa.
    En annan sak som jag retade mig på - när jag jobbade i snabbköp var jag mellan 18 och 22 år... Hur ofta fick man inte höra från mammor "Ge TANTEN pengarna!"??? Hur kul var det på en skala, när man precis kommit ut i vuxenlivet???
    I dagsläget jobbar jag som tekniker på apotek och då har vi ju fortfarande kunder.
    Nu kommer de in med varor de inte är nöjda med, UTAN kvitto och vill byta! Tror att det bara är att hämta en ny vara i hyllan och gå ut typ... För "i alla andra affären krävs det minsann inget kvitto vid byte"! Näe, eller hur?!! *suckar tungt*

• YvonneM

JohSan:

Får man byta apoteksvaror??? av någon anledning trodde jag inte det, gäller det även mediciner??

• Linda xxx

Jag vart så sur på en kund som babblade i telefon i kassan...han irriterade mig och kulmen kom när han kastade fram pengarna...alltså kastade ner dom på "disken"
    Så jag kastade tillbaka...genomtänkt...not...hehe Men han vart ju lagom snopen när mynten flög över golvet (han snackar fortfarande i telefon) och jag ursäktar med med ett litet "hoppsan hejsan" och ett leende....

Idag gick jag förbli lampavdelningen på jobbet och en kund stoppar mig och vill veta om vi har fler av en viss lampa som han hittat men det fanns bara en på hyllan...
    "jag jobbar inte här på lampor, men jag ska leta efter Linda, Frida, Margaretha eller Lisa."

"ja men det är väl bara att kolla i hyllan om det finns mer eller?" säger kunden...
    Jag står som ett fullkomligt frågetecken...

J: Har du inte tittat i hyllan frågade jag...
    K: Jo och jag hittade bara en och nu undrar jag om du kan hitta flera.
    Jag går fram till hyllan, kunden pekar "där tog jag lampan" och jag stirrar in på en helt tom hylla.
    J: näe, där finns det ju inga fler lampor
    K: nej, okej tack då!

TUR att jag hjälpte honom va?

• smultronbubbla

Linda xxx

Haha, vad sjukt

• ViHi

hur många av er får kuponger ufrån andra affärer så blir kunden urförbannad för att man inte vill ta emot de,jobbar på ica men får ofta kuponger ifrån ags eller coop!

Svar på tråden Snabbköpskassörskan