• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Dino78

Mig skulle du älska som kund
    Jag säger alltid hej när jag kommer fram, jag lägger alltid varorna snyggt och prydligt på bandet med streckkoden MOT kassörskan, jag är snabb med att plocka i varorna om jag ser att den som var före mig är aslångsam och det är kö bakom. Är aldrig otrevlig. Har jobbat bakom disk själv och vet ju själv hur man vill folk ska vara
    Och det där med kortet, man får dock tänka lite på att gamla kan ha lite svårt med syn och så är faktsikt kortet rätt nytt (i en gamlings ögon) och inte så enkelt. Det är "modernt" och äldre brukar gärna skjuta sånt ifrån sig för dom är rädda för nya grejer eller hur man ska säga.
    Själv så brukar jag såklart dra mitt kort tills det fungerar, tredje gången gillt blir det oftast för mig.

• ViHi

vi har väldigt mycket äldre kunder som kommer in två tre gånger om dagen för att de är så ensamma, försöker därför alltid prata några xtra ord med de,men sen är där andra som också är pensionärer som envisas med att alltid komma mitt i lunch rusningen (väldigt många affärer och kontor i närheten) och så klagar de på att där är köer,ber om att få gå före osv, vissa av de är tom så fräcka att när de kommer in morgon eller kväll går de själva utan minsta problem har t om korg i stället för vagn,men kommer de när de vet att det är mycket folk så har de rullatorn för de vet att de får gå före då!!!

• ViHi

vi har väldigt mycket äldre kunder som kommer in två tre gånger om dagen för att de är så ensamma, försöker därför alltid prata några xtra ord med de,men sen är där andra som också är pensionärer som envisas med att alltid komma mitt i lunch rusningen (väldigt många affärer och kontor i närheten) och så klagar de på att där är köer,ber om att få gå före osv, vissa av de är tom så fräcka att när de kommer in morgon eller kväll går de själva utan minsta problem har t om korg i stället för vagn,men kommer de när de vet att det är mycket folk så har de rullatorn för de vet att de får gå före då!!!

• Pollyanna

Varför finns det inte bare en enda modell på kortavläsare? Jag försöker och drar, men det är olika på varje maskin - och nej bilderna är inte solklara. Så jag frågar. Har ont i handlederna (yrkesrelaterat) så jag vill inte göra handrörelsen för många gånger.

Vänder däremot varornas sträckkoden åt det håll som det uppges - det brukar åtminstone vara tydligt hur de skall ligga.

• ViHi

om kunden bara förklarar så hjälper vi gärna till,men de flesta vill bara inte,de slänger upp kortet och snäser :du får dra det... då känner man ingen större lust att hjälpa till.
    Har flera kunder som jag vet att har just ditt problem och då tar jag deras kort direkt så de slipper dra det från början :)

• ming

Jag reagerade också på att Dino lägger streckkoden mot kassörskan, det ska ju som Pindus säger, vara mot dig själv.

• smultronbubbla

Jag reagerade också på det där med streckkoden, men på vissa ställen ska man väl vända varorna mot kassörskan? Så jag tror nog att hon gör rätt

• kengru

Linda xxx, skrattar när jag läser ditt inlägg, människor är verkligen speciella, han kanske trodde att du kunde trolla, inte helt ovanligt att kunder tror det.

• ming

Eller såna kunder som går igenom hela butiken och kommer fram till kassan och ska lämna tillbaka en vara som de har köpt. Ja, för de kan ju inte ha tagit varan när de gick igenom butiken och försöker "lämna tillbaka" heller....... Idioter.

Eller de som kommer in med en påse mynt för att de är för snåla för att växla in dem på banken (kostar det pengar?) och så ska man sitta och räkna ihop allt, om man inte har en sån automat som räknar åt en.

Svar på tråden Snabbköpskassörskan