• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • ViHi

vi hade en kund som kom tillbaka för att hon hade fått betala en krona för mycket för risgröt,när vi gick och kolla så visade det sig att hobn hade sett fel utan hon hade faktiskt fått betala en krona för LITE då sa hon : men så bra då tjänade jag ju en krona,det som var viktigt att rätt skulle ju vara rätt var vsst inte så viktigt längre,hon kunde inte komma ut ur affären fort nog så att hon skulle behöva betala den där kronan!

• ming

Vickie h-> Men hur tänkte den kunden egentligen?? Oavsett om hon hade fått en krona för mycket i växel eller om hon fick betala en krona för lite så har hon ändå "tjänat" en krona.
    Smart människa.

• smultronbubbla

vickie h

Men fy, vad pinsam! Så otroligt irriterande också. Rätt ska väl vara rätt åt båda hållen! Grrrr...

• ViHi

det är faktiskt ganska underhållande ibland vad folk gör fr att tjäna pengar,en dam hade satt i system att alltid komma med agmla grejer och försöka byta de(då hade hon köpt de i tid men av nån anledning inte använt de) en gång kom hon och sa att hon hade köpt fel och ville byta sin barnolja,men flaskan var halv och etiketten alldeles skrynklig efter att stått i duschen för länge efter det fick hon inte byta sina varor längre :)

• caramente

Jobbar också extra som kassörska och blir galen på alla kunder emellanåt AAAh! (ok nästan alla ) En kund (snobbig tant) skällde ut mig för att vi inte hade Cox Orange (hon uttalade årraaansch.......) Det innebar tydligen att hela julen var förstörd och det var mitt fel! Hallå jag sitter i kassan, prata åtminstone med grönsaksansavarig. Har många exempel och känner igen många här, puh blir lite uppjagad nu

• kengru

Hade en tant en gång som kom in o hittade en matolja som skulle gå ut samma dag, hon tog med sig tre flaskor till mig o ville ha dem för halva priset, så det fick hon. Nästa dag kom hon o förklarade för mig att hon handlat dessa flaskor dagen innan utan att se att det var "dåligt" datum o nu ville hon ha pengarna tillbaka, hon mindes inte att hon handlat av just mig. Så jag sa som det var att jag kom ihåg henne från dagen innan och att hon inte kunde få pengarna tillbaks, då ville hon tala med min chef, han kom o sa att hon hade rätt utan att höra min version av vad som hänt o hon fick pengarna tillbaka, full ersättning inte halv. Jag var så arg på min chef att jag talade om för honom vad som hänt när hon gått o det var försent för honom att ångra sig. Chefer ska alltid kolla med sin personal innan de säger att "kunden har rätt". Rätt åt honom.

• mariahM

jobbar också i butik och det finns massor av skit vi kassörskor får ta... om dagen på jobbet har varit dålig, eller man bråkar med gubben eller gumman när då ska man komma ner och gnälla lite på hon i kassan som inte gjort dig ett piss!!

En gång en tidig morgon så fick jag en kund som va så oförskämd att han fick lämna butiken utan varorna han ville ha och va inte välkommen tillbaka,
    Han va väl sur på sin fru eller nåt, men han stod och tyckte att jag skulle plocka ur hans lilla korg som han samlat ihop ett antal saker, fast han hade vagn som inte en va i närheten av full, sen skulle han ha cigg som han plockar själv i en hylla oavnnför mig, när det skulle jag också göra han körde så mycket med mig när jag sa att ciggen kan han ta själv annars kunden han lika bra räkna bort ciggen i köpet så blev jag kallad hora, kunden bakom reagerade och sa åt honom att skärpa till sig, nä då va han pedolfil (jag va 19 då detta hände) till slut hade en kund hämtat min chef som hörde när han sa att jag va inte värd nåt och en idiot som satt i kassan sen hade kunden berättat va han sagt till mig och kunden som han också bråkade med, chefen sa åt honom att han kunde lämna butiken omedelbart och oj va mannen blev chockad för han förstod inte va han gjort för fel, för det va ju jag som inte gjort mitt jobb.
    Stackars fru som stod och grät i ett hörn.

Finns så många historier, en jobbarkompis som va höggravid fick höra av en kund att hon va den fetaste fulaste kossan som han sett

• kengru

Men fy vilken hemsk människa, rätt åt honom att han blev utsparkad.

• ViHi

varför är det alltid pensionärerna som har mest bråttom?

• Knytets

åh va jag känner igen mig.....jobbade som kassörska i matbutik i 2 år...o då jobbade jag bara extra, men nog råkade man på idoioter ändå....

Det va i en lågpriskedja jag jobbade så kunderna hade väldig stor koll på priset....
    om datorn slog in något fel t ex en burk champinjoner som kostade(enligt skylt) 4.98 men datorn slig in den för 4.99 så kan man ge sig fan på att man fick höra det.....
    Visst rätt ska vara rätt....men jag som kassörska kan varken göra något åt vad den står inskriven på i datorn eller vad som står på skylten...
    Jag i kassan bestämmer heller inte priset, vilket många verkar tro eftersom man som kassörska får utskällning för någon vara som tycks vara dyr.....

Det roliga var att när man jobbade ute på golvet så var folk hur trevliga som helst, tackade efter man visat dom vart dom kunde hitta varorna osv....fast sedan var kunderna som förbytta när dom kom till kassan....

Hamnade i ett stort bråk med en kund som jag sagt till 2 ggr att INTE bygga varuberg(sakerna började ramla av bandet)...... hon sa varje gång "jaja".....men ändå slutade det med ett sånt stort berg att en vara gick sönder när den åkte av bandet o ner i golvet..... (då fick JAG en utskällning av kunden för att jag varit oförsiktig).... då sa jag att om du inte slutar bygga berg och tar bort häften av varorna från bandet nu så tänker jag inte fortsätta slå in dina varor..... då tog hon bort dom(men hon var inte glad).....
    Att man ska behöva bråka med kunderna?....

Fick en ordentlig utskällning en gång för att nån vara var halva priset på men som inte låg inne i datorn(o som kassörska kan man inte ha koll på ALLA varor i butiken).... de va nå muttrar o skruvar osv.....sen när saldot kom upp fick jag en utskälning för det var halva priset och det skulle jag minsann ha vetat för annars skulle dom ju aldrig köpt dom!....

Sen fick jag en utskällning(var vid den tidpunkten 16 o hade aldrig varit utomlands) av 2 brittiska kunder. Dom skulle betala med kort o jag skulle slå in deras personnummer, men så såg jag inte deras 4 sista siffror, så jag frågade dom 2-3 ggr om vad deras 4 sista siffror var........några bakom i kön sa då att britter inte hade de 4 sista siffrorna.....först hånskrattade dom åt mig och sen meddelade dom minsann att det var hela deras personnummer och tittade på kunderna bakom och gav blickar som om jag var HELT dum i huvvet.

Nä...människor som handlar mat verkar tyckas få vara hur elaka som helst mot kassörskorna....

Svar på tråden Snabbköpskassörskan